محدودیت‌های جدید علیه زنان در افغانستان؛ فروشگاه‌های زنانه تعطیل می‌شوند

طالبان به بهانه رعایت نشدن حجاب تمامی فعالیت‌های زنان را متوقف کردند

تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، ۲۴۷۱ شرکت تجاری با مدیریت زنان در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند-WAKIL KOHSAR / AFP

طالبان در شهر مزارشریف، محدودیت‌های تازه‌ای بر کار و زندگی زنان وضع کردند. منابع آگاه در مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفتند که محمد داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، شنبه گذشته، ۱۷ ژانویه (۷ دسامبر)، به مسئولان این گروه دستور داده است که بازارهای زنانه که در آن‌ها فروشندگان و مشتریان زن‌اند، باید تعطیل شوند. 

همچنین، بنا به فرمان جدید استاندار طالبان در بلخ، هیچ زنی حق ندارد بدون همراهی یک مرد محرم در شهر تردد کند یا به خرید برود.

به گفته این منابع خبری، این دستور در نشست استاندار طالبان و مسئولان این گروه در روز شنبه صادر شد و پس از آن، ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به تمامی مغازه‌داران زن که در یک بازار ویژه زنان کار می‌کنند، اطلاع دادند که باید کارشان را متوقف کنند.

حدود ۱۰ سال قبل، چندین بازار ویژه زنان در شهر مزارشریف ایجاد شد تا زمینه کار و حضور زنان در تجارت فراهم شود. زنانی که در خانه‌های خود صنایع دستی، لباس، مواد خوراکی و اقلام دیگر تولید می‌کنند، در بازارهای ویژه زنان به فروش می‌رسانند. با ایجاد این بازارها، زمینه کار و امرار معاش برای شمار زیادی از زنان فراهم شد. تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، زنان کارآفرین در شهرهای افغانستان، سالانه چندین نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌کردند و در آن‌ها برای محصولات تجاری خود مشتری جذب می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، ۲۴۷۱ شرکت تجاری با مدیریت زنان در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند. اما سلطه طالبان و وضع فرمان‌های محدودکننده علیه زنان، باعث شد که فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها متوقف شود.

با اینکه در بازارهای ویژه زنان در مزارشریف و دیگر شهرها، مردها اجازه ورود و فعالیت ندارند، طالبان به بهانه اینکه زنان حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند و در محل کار آنان، مردها نیز حضور دارند، فعالیت این بازارها متوقف کردند.

۲۹ آذر سال جاری، وزارت تحصیلات عالی طالبان با صدور فرمانی، تحصیل زنان را در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام کرد. چند روز پس از آن، سوم دی، وزارت اقتصاد طالبان فرمانی صادر کرد که براساس آن، اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی ممنوع شد. مسئولان طالبان در توجیه هر دو فرمان گفتند که زنان در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی، حجاب موردنظر این گروه را رعایت نمی‌کنند. 

وضع این محدودیت‌ها علیه زنان، واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشت، اما طالبان بی‌توجه به این واکنش‌ها، محدودیت‌های بیشتری بر کار و زندگی زنان وضع کردند.