آغاز تجمع‌های اعتراضی در ایران و ده‌ها شهر دنیا؛ «جمهوری اسلامی باید برود»

مادر یکی از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در شهریار تهران بر ضد سپاه پاسداران سخنرانی کرد و گفت: فرزندم با شلیک موشک‌های سپاه جنایتکار کشته شد

روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه و یک روز پس از اعدام دو شهروند ایرانی دیگر به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی،و هم‌زمان با سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، تجمعات اعتراضی گسترده علیه جمهوری اسلامی مجددا در ایران و ده‌ها شهر دنیا آغاز شده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، فراخوان‌هایی را برای برگزاری تجمع روز یکشنبه در بیش از ۹۰ شهر دنیا منتشر کرده بود. در ایران نیز بیش از ۵۰ تشکل مردمی و صنفی، مردم ایران را به اعتصاب و حضور اعتراضی در خیابان‌های تمام شهرهای ایران دعوت کرده‌اند.

بر اساس جدیدترین اخبار و ویدیوهای ارسالی برای ایندیپندنت فارسی، تا ظهر روز یکشنبه به وقت ایران، در خیابان‌های محله‌های مرکزی تهران مردم معترض شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» را فریاد می‌زنند و اخباری از آغاز تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در غرب و شرق پایتخت ایران نیز منتشر شده است.

در شهریار و محل ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند نیروهای سپاه پاسداران، امروز خانواده جانباختگان تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند و علیه مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی سخنرانی کردند. بر اساس یکی از ویدیوهای ارسالی برای ایندیپندنت فارسی، یکی از اعضای خانواده نیلوفر ابراهیم و سعید طهماسبی، گفته است: «من مادرم، مادر سعید و نیلوفر، مادر عروس و دامادی که ۵۰ روز پس از برگزاری مراسم عروسی‌شان در ایران، در راه بازگشت به خانه با موشک‌های سپاه جنایتکار به قتل رسیده‌اند. بدون آنکه حتی باور کنیم در خاک وطن، سردمداران وطنی جان عزیزمان را به خاک و خون کشیده، بدون آنکه بدانیم آن‌ها در آن ارابه مرگ چه کشیده‌اند...»

جمعی از مردم سقز، روز ۱۸ دی‌ماه، به مناسبت سومین سالگرد قربانیان هواپیمای اوکراینی، بر مزار رزگار رحیمی و فرزند خردسالش ژیوان، حاضر شدند و بر ضد جمهوری اسلامی شعار دادند.

در بندرانزلی در استان گیلان نیز در مراسم چهلمین روز از قتل مهران سماک به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی، از سوی گارد ويژه پلیس به سمت مردم عزادار گاز اشک‌آور شلیک شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین دانشجویان دانشگاه‌های خواجه نصیر، دانشگاه تهران، دانشکده معماری و شهرسازی، علامه طباطبایی، امیرکبیر، سوره و تربیت مدرس در پایتخت ایران، ضمن تعطیل کردن کلاس‌های درس و برگزاری آیین یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی، شعارهایی را علیه نظام اسلامی ایران فریاد می‌زنند و خواستار آزادی همکلاسی‌های بازداشتی خود نیز هستند.

بر اساس اخبار و ویدیوهای ارسالی برای ایندیپندنت فارسی، حراست دانشگاه تهران در پردیس هنرهای زیبا با ضرب‌وشتم و فحاشی، به سمت دانشجویان حمله کرده است و گفته شده یکی از دانشجویان معترض نیز به دست نیروهای سرکوبگر حراست دانشگاه بازداشت شد. دانشجویان در پاسخ شعار «بی‌شرف، بیشرف» را بر ضد حراستی‌ها سر داده‌اند. نیروهای لباس‌شخصی سرکوبگر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنین تابلوی یادبود کشته‌شدگان پرواز اوکراینی را با لگد و مشت شکسته‌اند.

در کرج، زنان و مردان در ادامه خیزش سراسری و این‌بار در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، از ظهر یکشنبه در خیابان‌ها شعار «این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» را فریاد می‌زنند. در نجف‌آباد اصفهان نیز مردم شعارهایی همچون «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و«هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» را فریاد می‌زنند.

در اهواز در استان خوزستان ایران، دانشجویان دانشگاه چمران در این شهر پس از اعتصاب، در محوطه دانشگاه مراسم یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی و همچنین یادبود چهار شهروند اعدام‌شده در جریان خیزش سراسری را برگزار کرده‌اند.

در خارج از ایران و در شهرهای ملبورن، سیدنی و بریزبن، ایرانیان مقیم استرالیا با تشکیل حلقه‌های انسانی پرشمار یاد جانباختگان ماجرای شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی را گرامی داشتند و ضمن بیان شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، خواستار اعمال تحریم‌ها و فشار بیشتر مقامات استرالیایی علیه نظام ایران شدند. در جریان تجمع شهر سیدنی، برادر یکی از کشته‌شدگان پرواز اوکراینی اعلام کرد: «انجمن پرواز خود را جزیی از انقلاب زن زندگی آزادی می‌داند.»

در استانبول ترکیه صدها ایرانی در مرکز این شهر شعارهایی همچون «با اینکه دوریم از وطن، پشت شماییم هموطن» را همراه با در دست داشتن پرچم ملی خورشیدنشان ایران، فریاد می‌زنند و با چاپ بنرهایی به زبان ترکی، از دولت ترکیه درخواست کرده‌اند تا تمام روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کند. شماری از شهروندان ترکیه‌ای نیز در تجمع امروز به ایرانیان معترض پیوسته‌اند.

در بریتانیان و شهر لندن، از لحظاتی قبل شمار زیادی از ایرانی‌ها مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کرده‌اند و با همراه داشتن تصاویر قربانیان خیزش سراسری و هواپیمای اوکراینی، شعارهای صریحی را بر ضد جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فریاد می‌زنند.

ویدیوهایی نیز از آغاز تجمع‌های گسترده ایرانیان بر ضد جمهوری اسلامی در کشورهای سوئد، فنلاند، نروژ، آلمان، بلژیک و هلند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این درحالی است که ساعت آغاز تجمع‌های اعتراضی در ایران، ۱۶ اعلام شده است و انتظار می‌رود در ساعات باقی‌مانده روز ۱۸ دی‌ماه تجمع‌های پرشمار دیگری در شهرهای مختلف ایران برگزار شود.

پیش از این، در یکی از فراخوان‌ها که ۳۰ تشکل دانشجویی، گروه‌های انقلابی شهرهای مختلف، گروه‌های دانش‌آموزی و پزشکان منتشر کرده‌ بودند، ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه به‌عنوان ساعت برگزاری تجمع اعلام شده بود و این گروه‌ها از مردم دعوت کردند در راهپیمایی با حضور همه گروه‌های مردمی، اعم ‌از دانشجویان، زنان، رنگین‌کمانی‌ها، معلمان، کارگران، کادر درمان و بخش‌های مختلف جامعه، در محلات شهرهای مختلف شرکت کنند. آن‌ها از مردم خواسته‌اند که در این تجمع‌ها راهپیمایی سراسری شکل دهند و به‌سمت میدان‌ها و مراکز اصلی شهرها حرکت کنند.

به نظر می‌رسد اعتراضات گسترده ایرانیان در روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه، شوکی تازه برای جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران باشد و دروغ بودن ادعاهای اخیر علی خامنه‌ای و مدیران نظام درباره تمام شدن خیزش سراسری را بار دیگر ثابت کند.