ادامه واکنش‌های جهانی و داخلی به قتل حکومتی دو شهروند؛ «باز هم خون می‌خواهی ضحاک؟»

اعدام دو جوان ایرانی موجب شد تا هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و چهره‌های نامداری در ایران و جهان نظام جمهوری اسلامی را «دیکتاتور و قاتل» بنامند

اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو جوان ایرانی که بامداد روز شنبه ۱۷ دی‌ماه با دستور قوه قضاییه جمهوری اسلامی انجام شد، موجی از واکنش‌های اعتراضی بر ضد جمهوری اسلامی را در داخل و خارج از مرزهای ایران به همراه داشته و شمار زیادی از شخصیت‌های هنری، سیاسی و ورزشی آن را محکوم کردند.

مردم معترض، از جمله به دلیل اینکه این اعدم‌ها حتی بدون رعایت قوانین جمهوری اسلامی انجام شده، آنها را قتل‌های حکومتی می‌دانند.

همزمان با فریادهای شبانه ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و اعتراض به دو اعدام تازه که شامگاه ۱۷ دی از منازل هزاران شهروند در ایران شنیده شد، محسن برهانی، دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، با انتقاد از صدور و اجرای حکم اعدام برای محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، اعلام کرد که این جوانان مرتکب قتل عمد نشده‌اند.

برهانی در توییتی نوشت: «قتل عمد نبود زیرا بیش از بیست نفر به مرحوم عجمیان ضربه زدند. کدام ضربه باعث مرگ ایشان شده است؟ مشخص نیست. با منتفی شدن استناد، با قتل عمدی مواجهیم که قاتلش مشخص نیست فلذا باید دیه پرداخت می‌شد.»

گروهی از بازیگران و سینماگران نامدار هالیوودی هم از جمله برایان کرانستون، کیت بلانشت، جیسون موموآ و جرنی اسمالت، روز ۱۷ دی‌ماه در ویدیوهایی با در داست داشتن پلاکارد «اعدام را در ایران متوقف کنید» نسبت به قتل حکومتی دو جوان ایرانی اعتراض کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در توییتی نوشت: «ما محاکمه ساختگی و اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به شدت محکوم می‌کنیم. این اعدام‌ها فعالیت کلیدی رژیم برای سرکوب اعتراضات است. ما به همراه شرکای خود به تلاش برای پاسخگو کردن رژیم ایران به دلیل این سرکوب بی‌رحمانه ادامه می‌دهیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفت: «از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آن‌ها، وحشت‌زده شده است.»

در ایران، وکلای دو جوان اعدام‌شده اعلام کردند قوه قضاییه احکام را چنان با عجله اجرا کرده است که فرصتی برای پیگیری قانونی روند پرونده‌ها باقی نماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل محمد حسینی، با انتشار تصویری از سند ثبت اعاده دادرسی، اجرای حکم اعدام برای موکلش را «ناحق خواند» و گفت: «با توجه به ثبت اعاده دادرسی و ارائه مستندات از جمله شکایت اذیت و آزار موکلم جهت اخذ اقرار و مدارک بیماری روانی دوقطبی او، اجرای حکم ناحق بود.»

وکیل محمد حسینی همچنین در توییتر نوشت که یک روز بعد از تایید حکم، اعاده دادرسی موکلش را ثبت کرد، اما هرچه تلاش کرد دستور توقف حکم را بگیرد، مسئولان قوه قضاییه با او مخالفت کرده و به او گفتند ادامه کار را شنبه پیگیری کند؛ «شنبه در مسیر دیوان عالی شنیدم که متاسفانه موکلم اعدام شده است.»

محمدحسین آقاسی، وکیل محمدمهدی کرمی، نیز روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه توسعه ایرانی گفت: «آنقدر سریع موکلم را اعدام کردند که حتی فرصت ندادند برایش لایحه اعاده دادرسی بنویسم. محمدمهدی چهارشنبه گفت در اعتراض به نداشتن وکیل اعتصاب غذا می‌کند، اما در عرض دو روز او را اعدام کردند. در شرایطی یک پسر ۲۲ ساله را محاکمه می‌کنند که نه مطلقا دادگاه را می‌شناسد، نه مقررات را می‌داند و نه بلد است از خود دفاع کند تا با دست بسته و زبان بسته در محضر دادگاه حاضر شود و از حق قانونی‌اش محروم شود.»

آقاسی معتقد است که در این اعدام‌ها «دیوان عالی کشور هم کوتاهی کرد چون وقتی متهمان وکیل انتخابی نداشتند باید حکم نقض می‌شد.»

محمد حسینی و محمدمهدی کرمی که با احکام موسی آصف‌الحسینی، قاضی روحانی و رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعدام شدند، پیشتر در اظهاراتی افشا کرده بودند که تحت شکنجه‌های شدید روحی و جسمی برای اعتراف اجباری هستند.

کانون فیلمسازان مستقل ایران در واکنش به اعدام دو جوان ایرانی اعلام کرد: «این قتل‌ها بخشی از تاکتیک رژیم اسلامی برای هراس‌پراکنی و تداوم حیاتش است. دیگر نه راه بازگشتی برای این حکومت مانده و نه برای مردم؛ سقوط این قبیله آدم‌کش همراه با یک همبستگی جهانی حتمی است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که حیات و هستی جمهوری اسلامی بر پایه قتل و جنایت بنا شده و «نسل‌کشی جمهوری اسلامی از همان دهه شصت آغاز شد. هر جا صدای اعتراضی آمد، چنان بر خود لرزید که بلافاصله برای بقا، بر طناب و گلوله چنگ آویخت.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش به اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی نوشت آن‌ها «اعدام نشدند، بلکه به دست رژیمی تروریستی به قتل رسیدند.»

او با تاکید بر پیروزی انقلاب مردمی افزود: «با همت ملت بیدار و متحد ایران، این تروریست‌های ضدایرانی و رهبر جنایتکارشان به سزای اعمال خود خواهند رسید.»

غزل رنجکش،‌ دختر جوان معترضی که با گلوله سرکوبگران جمهوری اسلامی در بندرعباس یک چشمش از از دست داده، در توییتر نوشت:‌ «جمله یه چشم اشک و یه چشم خون رو دارم زندگی می‌کنم.»

فائزه عبدی‌پور،‌ فعال حقوق دراویش که به تازگی از زندان آزاد شده، در اینستاگرام به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اشاره کرد و نوشت: «جگرم آتش گرفت،‌ انگار روتین شده شنیدن این خبرها. ما هنوز هستیم و می‌مونیم.»

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده نامدار ایرانی در واکنش به اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، در اینستاگرام نوشت: «دل پرشهوت و جان قدرت‌طلبت سیر نیامد از خون؟ ای ضحاك ای جلاد، ای عبوس کینه‌توز.»

همچنین چهره‌های ورزشی پرشماری در ایران از جمله حمیده عباسعلی کاپیتان تیم ملی کاراته زنان ایران، ناهید کیانی عضو تیم ملی تکواندوی ایران، مهسا افسانه کاراته‌کای ملی‌پوش ایرانی، فرزانه توسلی دروازه‌بان تیم ملی فوتسال زنان ایران، سامان فائزی عضو تیم ملی والیبال ایران، اکرم خدابنده کاپیتان پیشین تیم ملی تکواندوی زنان ایران، محمد آرین‌خو مدیر پیشین تیم ملی کاراته ایران، رسول خادم و امیررضا خادم قهرمانان اسبق کشتی ایران و جهان، بختیار رحمانی بازیکن سابق تیم استقلال تهران، مسعود شجاعی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و ده‌ها نفر دیگر، اعدام محمد حسینی و محمد مهدی کرمی را محکوم کردند و نوشتند: «کاری مهم‌تر از اعدام جوان‌ها و نسل‌کشی در این کشور ندارید؟»