شاهزاده رضا پهلوی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای: حرف‌هایت بزدلانه است

ولیعهد پیشین ایران پاسخ ادعاهای رهبر جمهوری اسلامی را داد

پس از سخنان علی خامنه‌ای بود که رسانه‌های نزدیک به حکومت ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره نقش «خاندان پهلوی» در اعتراضات ایران را برجسته کردند - TIM SLOAN / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران ، با انتشار یادداشتی کوتاه نسبت به ادعاهای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. 

رضا پهلوی با اشاره به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی خطاب به وی نوشت: ««سخنانِ اخیرت در پاسخ به فریادهای دادخواهانه‌ مردمی که تبهکاری‌های فرقه‌ات کارد را به استخوان‌شان رسانده، بزدلانه‌‌تر از آن است که نیازی به پاسخی تحلیلی و نکته‌ به‌ نکته داشته‌ باشد. که یاوه‌هایت لرزان‌تر و پایه‌های بیت شومت سست‌تر از آنند، که نیازی به طولانی‌کردن سخن داشته‌ باشد».

شاهزاده رضا پهلوی در یادداشت خود با اشاره به وضعیت بحرانی ایران در بسیاری از آمارهای جهانی چون «شاخص فلاکت» و رتبه نازل ایران در این رتبه‌بندی‌ها خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «بدان کشوری که هم‌اکنون صدرنشین شاخص فلاکت شده، زمانی صدرنشین شاخص پیشرفت در تمامی عرصه‌های کشوری و لشکری و علمی و فرهنگی و هنری در میان کشورهای هم‌تراز خود بوده و سقوطی از این دست، ای نابخرد نابخردان، نه از اخلاق و نه از مهر ایرانی، که از تحمیقی سرچشمه‌ گرفته که باعث و بانی‌اش، دجّالی از تبار تو بوده».

او هم‌چنین با اشاره به شعارهای مردم معترض در حمایت از خاندان پهلوی نوشت: «حمایت از فریاد پهلوی در اعتراضات ایران نه از روی تعصب، که برای ایران، رفاه ایرانی و سربلندی نام میهن است».

یادداشت رضا پهلوی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران از آن‌جهت پراهمیت است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، یک روز پس از شروع اعتراض‌ها در ایران مدعی شد که «خاندان پهلوی» و گروه‌های دیگر «ضدانقلاب» در شکل‌دهی و سازمان‌دهی به گفته او در «اغتشاشات» نقش اساسی داشتند. رهبر جمهوری اسلامی ایران مردم معترض در خیابان‌های ایران را «اشرار» نامیده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سخنان علی خامنه‌ای بود که رسانه‌های نزدیک به حکومت ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره نقش «خاندان پهلوی» در اعتراضات ایران را برجسته کردند. 

پیش از این هم و درست کمی پس از مطرح شدن ادعای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نقش «خاندان پهلوی» در اعتراضات مردمی، «شهبانو فرح پهلوی» در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مردم ایران به سخنان علی خامنه‌ای واکنش نشان داده بود و گفته بود: «ایشان باید فکر کند اعتراض‌های مردم در وهله اول برای چه بوده است». 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ورق بزنید I will never forget these refugees. The love and energy we shared has been truly humbling. @iranintltv

A post shared by Yasmine Pahlavi (@yasmine.pahlavi) on

در اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نیز بسیاری از مردم معترض در خیابان‌های شهرهای ایران با سردادن شعارهایی حمایت خود را از «خاندان پهلوی» فریاد زده بودند. در اعتراضات روزهای گذشته نیز بسیاری از مردم در شهرهای ایران در شعارهای اعتراضی‌شان اعلام حمایت خود را شاه فقید ایران و خاندان پهلوی ابراز کرده بودند.

بیشتر از