پایان جنجال‌ها؛ کوین مک‌کارتی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید

نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا پس از ۱۵ دور رای‌گیری توانست رئیس این نهاد قانون‌گذاری شود

برای اولین‌بار در یک قرن گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا پس از چهار روز رای‌گیری رئیس این نهاد را انتخاب کردـ AFP

کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا، در رای‌گیری جنجالی پس از نیمه‌شب جمعه ششم ژانویه به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان ایالت متحده انتخاب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این رای‌گیری تاریخی در شرایطی انجام گرفت که نمایندگان مجلس آمریکا یک هفته پرتنش را پشت سر گذاشتند تا درنهایت بتوانند درمورد انتخاب کوین مک‌کارتی به‌عنوان رئیس مجلس به اجماع برسند. او که نتوانسته بود در هیچ‌کدام از رای‌گیری‌ها، ۲۱۸ رای لازم برای تصدی این سمت را کسب کند، درنهایت موفق شد با اختلاف ۲۱۶ بر ۲۱۲ پیروز شود.

پس از مشخص شدن نتایج، جمهوری‌خواهان ‌که از نتیجه‌بخش بودن اتحادشان پس از چهار روز رای‌گیری طاقت‌فرسا با اختلاف‌نظرهای فراوان خرسند بودند، فریاد «ایالات متحده آمریکا» سر دادند.

قبل از آنکه رای‌گیری آخر در نیمه‌شب انجام شود، ۱۴ دور رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا انجام گرفته بود، اما کوین مک‌کارتی، نماینده ایالت کالیفرنیا و رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس، همچنان نتوانسته بود حدنصاب لازم به‌منظور تصدی سمت ریاست این مجلس را به‌ دست آورد.

در روزهای گذشته، گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو مجلس نمایندگان راه رسیدن کوین مک‌کارتی به صندلی ریاست را مسدود کردند. بحران بر سر انتخاب ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده در تاریخ این کشور، امری کم‌نظیر به‌حساب می‌آید و میدان سیاست آمریکا از ۱۶۴ سال پیش به این‌سو چنین بحرانی را تجربه نکرده بود.

انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از این جهت اهمیت دارد که تا پیش از مشخص شدن فردی که این سمت را بر عهده می‌گیرد، این مجلس مجاز نیست فعالیت‌های رسمی‌اش را آغاز کند. پس از انتخاب مک‌کارتی، بالاخره مجلس می‌تواند شروع به سوگند دادن به قانونگذاران تازه منتخب کند که تمام هفته منتظر افتتاح رسمی پارلمان و آغاز جلسه سال ۲۴-۲۰۲۳ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناظران، در این رای‌گیری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، نقش مهمی در تحت تاثیر قرار دادن برخی مخالفان ایفا کرد. گفته می‌شود که او قبل از رای‌گیری با جمهوری‌خواهان تماس گرفته و از آن‌ها خواسته بود که به اختلافات خود پایان دهند.

یکی از موانع سر راه انتصاب مک‌کارتی این بود که برخی از نمایندگان جناح راست افراطی معتقد بودند او به اندازه کافی به دونالد ترامپ وفادار نیست. کوین مک‌کارتی ابتدا با دونالد ترامپ روابط بسیار نزدیکی داشت، اما میانه این دو جمهوری‌خواه مدتی شکرآب شد، زیرا پس از حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، مک‌کارتی خشمگین شد و در تماسی تلفنی از ترامپ خواست مانع ورود هوادارانش به کنگره شود. ماجرا تنها به همین تماس تلفنی محدود نبود و با انتشار یک فایل صوتی لو رفته در نیویورک‌تایمز، آشکار شد که عصبانیت مک‌کارتی تا جایی بوده است که از ترامپ خواسته استعفا دهد و حتی با اخراجش از کاخ سفید هم موافقت کرده و گفته است که دیگر تحمل او را ندارد.

انتقاد دیگر نمایندگان راست افراطی این بود که او در مواردی از جمله بودجه و مسائلی دفاعی و امنیتی، مواضع چندان تهاجمی علیه حزب دموکرات از خود نشان نداده است.

قانع شدن نمایندگان مجلس آمریکا برای رای دادن به کوین مک‌کارتی پس از آن اتفاق افتاد که این جمهوری‌خواه شاخص با بسیاری از خواسته‌های مخالفانش موافقت کرد و به آن‌ها امتیازاتی داد؛ از جمله این خواسته‌ها بازگرداندن قانون دیرینه مجلس نمایندگان بود که به هر عضوی اجازه می‌دهد برای برکناری رئیس مجلس رای دهد. این موضوع سبب شده است مخالفان او بر این باور باشند حتی اکنون که کوین مک‌کارتی درنهایت به ریاست مجلس رسیده است، نتواند مواضع پرقدرتی اتخاذ کند و دائما در معرض تهدید مخالفانش باشد.

کوین مک‌کارتی ۵۷ ساله، یکی از جدی‌ترین مخالفان توافق برجام در زمان اوباما بود. او در سال ۲۰۱۵، هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای ایران، در بیانیه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، هشدار داد که «تضمین یک توافق پذیرفتنی با ایران اگر نگوییم غیرممکن، اما دشوار خواهد بود، مگر اینکه تصمیم‌گیرندگان در تهران با فشار بیشتر ایالات‌متحده و جامعه بین‌المللی مواجه شوند.»

او اندکی پس از امضای برجام نیز به همراه شمار دیگری از نمایندگان جمهور‌ی‌خواه، به اسرائیل رفت و در توییتی نوشت: «بر اساس اطلاعاتی که داریم، متقاعد شدم که این توافقی بد برای آمریکا و جهان است.»

مک‌کارتی یکی از منتقدان کمک نظامی آمریکا به اوکراین هم به شمار می‌رود. او در عین حال، پس از خروج آمریکا از افغانستان، به‌شدت از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، انتقاد کرد و گفت که با این اقدام، بار دیگر افغانستان به مرکز «فعالیت‌های تروریستی» تبدیل می‌شود.

بیشتر از جهان