محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدند

وکلای این دو نفر ایرادهای زیادی به روند محاکمه آن‌ها و اعتراف‌گیری تحت شکنجه وارد کرده بودند

خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد صبح روز شنبه ۱۷ دی، حکم اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی اجرا شده است.

قوه قضائیه این دو معترض را به اتهام‌های «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین حافظ امنیت و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت سید روح‌الله عجمیان گردید»، به اعدام محکوم کرده بود. چندی پیش، دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام این دو نفر را تایید کرده بود.

محمدحسین آقاسی، وکیل انتخابی محمدمهدی کرمی، پیش ‌از این خبر داده بود که رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، از پذیرش وکالت او امتناع می‌کند. به گفته محمدحسین آقاسی، درخواست فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در دیوان عالی کشور «موجه» تشخیص داده نشد و حکم اعدام شعبه قبلی تایید شد.

این وکیل دادگستری به روزنامه اعتماد گفت که در‌پی صدور حکم اعدام و تایید آن در دیوان عالی کشور، قصد دارد برای این پرونده اعاده دادرسی ثبت کند، اما حکم وکالتش تنظیم ‌نشده است. محمدحسین آقاسی گفت: «شخصا یک روز از صبح تا ظهر در دفتر قاضی پرونده حضور داشتم تا حکم وکالت تنظیم و تایید شود، اما رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرد تفسیر من این است که شما نمی‌توانید وکالت متهم را در دست بگیرید. این در حالی است که هم ‌مستشار دیوان و هم رئیس دادگستری کرج طی نامه‌ای به قاضی پرونده اعلام کردند با نامبرده همکاری شود، باز هم قاضی از پذیرش حکم وکالت من سر باز زد.»

طی هفته گذشته نیز روزنامه‌نگارانی که اخبار مربوط به محکومان به اعدام و بازداشت‌شدگان اخیر را پوشش می‌دادند، بازداشت شدند تا شاید جمهوری اسلامی با هزینه کمتری از پس بار رسانه‌ای ناشی از اجرای این احکام بربیاید. جمعه شب برخی کاربران ارزشی که به نظر می‌رسید از اجرای حکم این دو نفر در بامداد روز شنبه خبر دارند، اقدام به شادی کردند و از این نوشتند که «دم اذان صبح، خبرهای خوبی می‌شنوید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تایید حکم اعدام این دو معترض، جمعی از زندانیان در ندامتگاه مرکزی کرج به اعتصاب غذای خشک اقدام کردند تا بتوانند صدای اعتراض خود را درمورد صدور این حکم، به بیرون از زندان برسانند. محمدمهدی کرمی نیز پیش از اعدام به‌علت دسترسی نداشتن به وکیل انتخابی و همچنین دادرسی ناعادلانه، دست به اعتصاب غذا زده بود.

محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول و سید محمد حسینی، متهم ردیف دوم در پرونده مرگ سید روح‌الله عجمیان، مامور بسیجی، در کرج‌ بودند که پس از مراسم چهلم حدیث نجفی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، در اتوبان کرج کشته شد. هر دوی این افراد در دادگاه از داشتن وکیل تعیینی محروم بودند.

چندی پیش علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل محمد حسینی، نوشته بود: «با سید محمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم. روایتش همه اشک بود. از شکنجه، ضرب‌وشتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت‌های مختلف بدن. اقرارهایش تحت شکنجه بوده است و هیچ وجاهت قانونی ندارد.»