دعوا و جدل در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

بحث و جدل بین رئیس جمهور ایران و حسن رحیم‌پور ازغدی باعث قهر روحانی شد

حسن رحیم‌پور ازغدی و حسن روحانی رئیس جمهور ایران. عکس از وب‌سایت الف

یک نماینده مجلس می‌گوید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پس از مشاجره با یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جلسه را به حالت قهر ترک کرده است. 

به گفته علیرضا سلیمی نماینده «دلیجان» و عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه شب و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاجره لفظی بین رئیس جمهوری ایران و حسن رحیم‌پور ازغدی، از اعضای این شورا، در گرفته است. مشاجره‌ای که پس از بحث درباره افزایش قیمت بنزین رخ داده است. 

خبرگزاری فارس به نقل از این نماینده مجلس نوشته است که «رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با آقای رحیم‌پورازغدی با تندی صحبت کرده و بحث و جدلی بین آنها صورت گرفته است».

سلیمی گفته است که «آقای رحیم‌پور از رئیس جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم محسوب می‌شود، خواسته تا درباره گران شدن بنزین و ایجاد التهاب در کشور توضیح دهد». این نماینده مجلس هم‌چنین گفته که مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شده تا رحیم‌پور ازغدی اعتراضاتی را نسبت به گران کردن نرخ بنزین و این اقدام دولت ابراز کند. 

به گفته این نماینده مجلس «ادبیات آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقابل دفاع بوده و الفاظی را در برابر یکی از اعضا به کار برده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست».

این نماینده مجلس می‌گوید «پس از این ماجرا و درخواست برای پاسخگویی رئیس‌جمهور، مباحث تندی مطرح می‌شود که بعد از جدل تند صورت گرفته، حسن روحانی جلسه این شورا را ترک کرد». این نماینده مجلس در ادامه حرف‌های خود و با طعنه به رئیس جمهور ایران گفته است: «آقای روحانی گویا تصور کرده است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگزاران و کارمندان دولت محسوب می‌شوند؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهیختگان کشور محسوب می‌شوند نه گماشته آقای روحانی. رئیس جمهور باید در ادبیاتش تجدیدنظر کند».

از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود پس از اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع در پاسخ به پرسشی درباره این مشاجره لفظی گفت: «من در جلسه نبودم‌».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن رحیم‌پور ازغدی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی‌ست که از او به عنوان یکی از تئوریسین‌های نظام جمهوری اسلامی یاد می‌شود. مواضع تند او درباره مسایل مهم سیاسی و اجتماعی و هم‌چنین موضع‌گیری‌های تند وی علیه «هاشمی رفسنجانی» در سال‌های گذشته بسیار جنجال آفرین بوده است.

تصمیم دولت برای افزایش ناگهانی قیمت بنزین واکنش‌ شدید مردم را در شهرهای مختلف ایران در پی داشت. اعتراضاتی که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی انتظار وقوع ناگهانی آن را نداشتند. تداوم اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون کشور باعث شد تا برخی مقامات جمهوری اسلامی نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند. 

جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا نسبت به سرکوب معترضان ایرانی واکنش نشان داد، در اولین واکنش به اعتراضات مردمی گفته بود: «اعتراض قانونمند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد».

او هم‌چنین با لحنی هشدار دهنده گفته بود: «کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند، مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت». 

امروز هم‌چنین خبری منتشر شد که صادق کوشکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و از تحلیل‌گران سیاسی نزدیک به حاکمیت در گفت‌وگویی با ایسکانیوز با اشاره به اینکه رهبر انقلاب با گرانی بنزین موافقت یا مخالفت نکرده است مدعی شد «اگر رهبر به طور مستقیم با تصمیم دولت مخالفت می‌کردند، این احتمال وجود داشت که حامیان رئیس جمهور به بهانه دفاع از جمهوریت، به خیابان‌ها بیایند و به اموال عمومی آسیب وارد کنند. رئیس جمهور همواره ادعا کرده است که هیچ اختیاری ندارد و لذا اگر رهبری با تصمیم دولت مخالفت می‌کرد، شخص رئیس جمهور به مردم این گونه وانمود می‌کرد که من می‌خواستم مشکلات را حل کنم اما رهبری نگذاشت».

هم‌چنینعلی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یک سخنرانی مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای «مسئولیت تمام هزینه‌های تصمیم افزایش قیمت بنزین را پذیرفته است. این مقام مسئول با اشاره تلویحی به غافلگیر شدن مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده مردمی گفت: «در مورد سال ۹۸ تحلیل این بود که با توجه به مجموعه تدابیر و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب شرایط متفاوت پیش رفته است، اما متاسفانه برخی از بی‌تدبیری‌ها و عدم پیش‌بینی‌های لازم فتنه دیگری را رقم زد که ابعاد و گستردگی آن هنوز خیلی روشن نیست». 

به نظر می‌رسد که اختلاف‌‌ نظر‌ها درباره چگونگی اجرای طرح گران شدن بنزین در میان بسیاری از مقامات وجود دارد اما پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران و حمایت وی از اجرای این طرح بسیاری از انتقادها به سمت و سوی دیگری رفت و به تعبیری بخشی از انتقادات در نطفه خفه شد.

در روزهای گذشته و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی در ایران بسیاری از چهره‌های شاخص در طیف‌های گوناگون سیاسی نیز مواضعی درباره اتفاقات اخیر گرفتند که فصل مشترک آن‌ها حمایت از تصمیم نظام در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بود.

بیشتر از