ممنوعیت کار زنان و اختلال در روند امدادرسانی در افغانستان؛ زمستانی سخت در پیش است

ممنوعیت آموزش و کار زنان در نهادهای غیردولتی، واکنش‌های تندی را در افغانستان و جامعه جهانی برانگیخته است

نهادهای امدادرسان در افغانستان از حکومت طالبان می‌خواهند که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی را لغو کنند، تا روند کمک‌رسانی در زمستان با اختلال مواجه نشود.

نهادهای امدادرسان برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان‌ تلاش می‌کنند، کشوری که نیمی از جمعیت آن گرسنه‌اند و سه میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند، اما طالبان کار زنان در نهادهای امدادرسان را ممنوع کرده‌اند. پیامد این تصمیم، توقف، تعلیق و اختلال در روند کمک‌رسانی به افراد نیازمند است.

حدود ۱۲۶۰ سازمان غیردولتی در افغانستان فعالیت دارند که زمینه اشتغال هزاران زن را در بخش بهداشت، آموزش و امدادرسانی فراهم کرده‌اند، اما طالبان به بیکاری این زنان فرمان دادند.

کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، سازمان حمایت از کودکان (savethechildren) و سازمان بین‌المللی مراقبت (CARE International) فعالیتشان را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.

سمیرا سید رحمان، مقام ارشد کمیته بین‌المللی نجات‌، از طالبان درخواست کرد که مانع کار زنان در این سازمان‌ها نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «موضع ما همچنان این است که اگر کارکنان زن خود را نداشته باشیم، ارائه خدمات و ادامه فعالیت برای ما ممکن نیست. همین کمک‌های بشردوستانه بود که زمستان گذشته از قحطی در این کشور جلوگیری کرد. اگر ما نتوانیم کمک‌های بشردوستانه را به همان شیوه ارسال کنیم، با وضعیت بسیار وحشتناکی در سراسر کشور مواجه خواهیم شد.»

ممنوعیت آموزش و کار زنان در نهادهای غیردولتی با واکنش‌های تندی در افغانستان و جامعه جهانی مواجه شد‌، اما طالبان تاکنون نپذیرفته‌اند که این محدودیت‌ها را لغو کنند.

سازمان بین‌المللی مراقبت (CARE International) هشدار می‌دهد که تداوم این وضعیت، بحران انسانی در افغانستان را وخیم‌تر خواهد کرد.

رشما عزمی، از سازمان بین‌المللی مراقبت در افغانستان، گفت: «کارکنان زن نه فقط برای انجام یک فعالیت خاص، بلکه در طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های میدانی نیز فعال‌اند. بسیار مهم است که یک زن با یک زن صحبت کند که طرف مقابل احساس راحتی بیشتری داشته باشد.»

پیش‌تر وزیر اقتصاد طالبان با صدور فرمانی مکتوب، ادامه کار زنان را در نهادهای خصوصی و غیردولتی افغانستان ممنوع اعلام کرد. او دلیل این تصمیم را «رعایت نشدن حجاب در محیط‌های کار» دانست و هشدار داد که هر سازمانی که این دستور را رعایت نکند، جواز فعالیتش در افغانستان لغو خواهد شد.

طالبان در طول دوران حاکمیتشان بر افغانستان، بیشترین فشارها را بر زنان تحمیل کرده‌اند و به دختران بالاتر از کلاس ششم دبستان، اجازه تحصیل نمی‌دهند.

نهادهای امدادرسان در افغانستان هشدار می‌دهند که اگر ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی برداشته نشود، شهروندان افغانستان زمستانی طاقت‌فرسا را سپری خواهند کرد.