فرماندهان سپاه تحریف وقایع اعتراض‌های چهار ماه اخیر را شدت دادند

مردم هرگز ادعاهای مقام‌های نظام در تحریف واقعیت‌ اعتراض‌های چهار ماه اخیر را نپذیرفتند

شاخ‌وشانه کشیدن فرماندهان سپاه برای مردم معترض و تلاش‌های آن‌ها برای تحریف ریشه‌ها و خواسته‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۱۴ دی ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر تلاش «دشمنان» برای راه انداختن «حمام خون» در ایران را تکرار کرد و گفت: «خواسته استکبار این است که حکومت از قدرتش برای سرکوب استفاده کند.»

شریف ادعا کرد سپاه پاسداران در جریان اعتراض‌های سراسری تلاش کرد تا ضمن «جمع کردن ناامنی‌ها»، به کسی آسیبی وارد نشود و نظام در این خصوص «آگاهانه» عمل کرد و می‌کند.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، هم طی سخنانی، مردم معترض در خیابان‌ها را تلویحا به «سارقان و قاتلان و قاچاقچیان مواد مخدر» تشبیه و از سرکوب این اعتراض‌ها دفاع کرد. او خطاب به معترضان گفت: «نمی‌شود با اطلاعات سطحی قضاوت کرد و انسان جان خود را در دست بگیرد و در خیابان بیاید.»

به ادعای او، «مردم (در زمان انقلاب ۵۷) در خیابان آمدند و هیچ‌وقت هم به هیچ‌کس فحش ندادند»، اما فرمان بر این بود که انقلابیون با آتش‌سوزی‌های مهیب، کنترل شوند و فضا برای سرکوب آماده شود.

این اتهامی که نقدی به حکومت محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، وارد کرد، از جمله سیاست‌ها و روش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی پیش و بعد از انقلاب بود که بیش از پنج دهه است ادامه دارد.

جمهوری اسلامی به نظامی «بحران‌زی» مشهور است؛ به این معنا که با تولید، خلق و شکل دادن به بحران‌های مصنوعی و خودساخته، تلاش می‌کند مخالفانش را سرکوب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های چهار ماه اخیر نیز همین سیاست را پیش گرفتند و با حمله نظامی به اقلیم کردستان عراق، برگزاری رزمایش زمینی در مرز جمهوری آذربایجان، کشتار مردم زاهدان و ایجاد شورش و ناآرامی‌ در زندان‌ها تلاش کردند افکارعمومی را منحرف و از این طریق اعتراض‌ها را نیز خاموش کنند.

حمله به شاهچراغ در شیراز که به کشته شدن دست‌کم ۱۴ نفر منجر شد، از دیگر اقدام‌هایی است که افکار عمومی در ایران معتقد استنهاد‌های امنیتی آن را ترتیب دادند تا از این طریق، دست نظام برای سرکوب اعتراض‌ها باز‌تر شود. پس از این کشتار، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند اعتراض‌های مردمی به کاهش ضریب امنیت در ایران منجر شده و گروه داعش هم از این فرصت برای حمله استفاده کرده است. البته این ادعا هرگز نزد افکارعمومی ایران پذیرفته نشد و معترضان در دانشگا‌ه‌ها و خیابان‌ها به‌صراحت علی خامنه‌ای را عامل این کشتار معرفی کردند.

از نظر افکارعمومی، مسئله سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان تهران نیز عمدی و با اهداف متعدد سیاسی انجام شد و با گذشت سه سال، همچنان توجیه و تفسیر‌های فرماندهان سپاه و مقام‌های جمهوری اسلامی را نپذیرفته‌اند. از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، به عنوان یکی از اصلی‌ترین متهمان این پرونده نام برده می‌شود که‌به تازگی درباره اعتراض‌های سراسری مردم ایران تلاش کرد همچون سایر فرماندهان سپاه پاسداران، به افکار عمومی آدرس غلط بدهد.

حاجی‌زاده معترضان ایرانی در خیابان‌ها را به حمله به نیرو‌های نظامی متهم کرد و گفت هدف آن‌ها این بود که «نیروهای نظامی و بسیج را خشمگین کنند و آن‌ها هم درگیر شوند».او مدعی شد: «علت این تعداد شهدای ما [در اعتراضات اخیر] به این‌ دلیل بود که آن‌ها [معترضان] زدند و [ما] جواب ندادیم. اگر جواب می‌دادیم، فاجعه ملی رخ می‌داد.»

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که نیرو‌های بسیج و سپاه و لباس شخصی به همراه سایر نیرو‌های سرکوب دست‌کم ۵۰۰ نفر را در خیابان‌ها کشته‌اند اما مسئولیت هیچ‌کدام را برعهده نگرفته‌اند.