حسن روحانی: مردم به صورت خودجوش در حال همراهی با نظام هستند

رئیس دفتر فرماندهی کل قوا: رهبر همه هزینه‌های گران کردن بنزین را پذیرفته است

یک روز پس از دومین موضع‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای در حمایت از سرکوب مردم معترضی که آنها را اشرار توصیف می‌کند و تاکید او بر مقاومت و به عقب راندن   دشمن، حسن روحانی یک گام دیگر فراتر رفت و پس از اغتشاش‌گر خواندن معترضان به وضعیت وخیم معیشتی به آنها لقب مزدورانی داد که باید با آنها قاطعانه برخورد کرد. او همچنین به همبستگی خودجوش مردم با کل نظام اشاره کرد که از زنجان آغاز شده و شهرهای دیگری هم از آنها پیروی کردند.

در ششمین روز از اعتراض‌ها در ایران، خبرگزاری ایرنا در گزارشی از بازگشت آرامش خبر داده و از حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در سطح کشور تقدیر کرده است. این در حالی است که ادامه قطعی اینترنت که اکنون به بیش از ۹۰ ساعت رسیده و تعطیلی دانشگاه‌ها و لغو مسابقه‌های ورزشی و تصاویر ارسالی از ایران با این گزارشی خبرگزاری دولتی ایران مغایرت دارد.

مردم به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی و سیاست‌های حکومت و جمهوری اسلامی اعتراض دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در نخستین موضع‌گیری پس از اعتراضات مردمی که از روز جمعه ۲۴ آبان و پس از افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین آغاز شد،‌ معترضان را تعداد محدودی اغتشاشگر خواند و تهدید کرد که دوربین‌هایی که در سطح شهر نصب شده آنها را شناسایی می‌کند. اظهاراتی مشابه خطبه‌‌های نماز جمعه او پس از ۱۸ تیر ۱۳۷۸ که برای سرکوب خونین دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی دستور انقلابی صادر کرد.

روحانی امروز (چهارشنبه) ضمن اینکه گفت یک جمع کوچک ضد وطن و منافع ملی اقدام کرده‌اند و باید با این آنها قاطعانه برخورد کرد،‌ مدعی شد باید برای شنیدن نقدها گوش شنوا داشت.  رئیس جمهور ایران  بخشی از این افراد را "آشوب طلبان" سازمانه یافته، مسلح و برنامه‌ریزی شده توصیف کرد که طراحی آن توسط "ارتجاع منطقه، صهیونیستها و آمریکایی‌ها" انجام شده است.

او همچنین با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی گفت، او با بیانات حکیمانه مردم را راهنمایی و واقعیت‌ها را تبیین کرده است.

در حالی که طبق گزارش عفو بین‌الملل ۱۰۶ نفر در جریان ۵ روز سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران کشته شده‌اند و خبرهای غیر رسمی تعداد کشته‌شدگان را بسیار بیشتر (بیش از ۲۰۰ نفر) اعلام می‌کند، علی سعیدی،‌ رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا تاکید کرده که شخص خامنه‌ای همه هزینه‌های تصمیم گران کردن بنزین را پذیرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران او همچنین اعتراض‌های مردمی را «فتنه ۲۵ آبان» لقب داد و گفت اگر رهبر مسئولیت نپذیرفته بود،‌ معلوم نبود چه می‌شد. 

بیشتر از