فروپاشی پیمان صلح میان اسرائیل و حماس

ایندیپندنت عربی

در نخستین گام پس از برگزاری انتخابات اسرائیل و پیروزی مجدد بنیامین نتانیاهو در سمت نخست وزیری، اسرائیل وسعت منطقه ماهیگیری برای فلسطینیان را به ۶ مایل دریایی کاهش داد. در گذشته بنا به تفاهمی که میان اسرائیل و حماس، تحت نظارت مصر صورت گرفته بود، محدوده‌ی منطقه ماهیگیری به وسعت ۱۵مایل دریایی تصویب شده بود.

فرود یک موشک آزمایشی از نوار غزه در شهر اشدود در اسرائیل که برخی خسارت‌ها در پی داشت، بهانه‌ای برای دولت اسرائیل شد تا منطقه ماهیگیری فلسطینیان را محدود سازد.

اعلام وضعیت آماده باش

در پی احتمال وقوع درگیری میان اسرائیل و نوار غزه، رهبر اسرائیل به ارتش این کشور دستور داد تا در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین را در سراسر اسرائیل آماده کند. روزنامه "یدیعوت احرونوت "، نوشته است: به ارتش اسرائیل دستور داده شده است تا در صورت ناکامی تلاش‌ها برای آرامش، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه به راه اندازد.

گفتگو‌های صلح میان اسرائیل و حماس که با میانجیگری مصر صورت گرفته بود، نتوانست در عمل پیاده شود. هرچند مقامات بلندپایه اسرائیلی صحبت از یک زمانبندی برای تطبیق پیمان صلح میان دو طرف کرده بودند. دولت اسرائیل تنها برخی از ماده‌های پیمان صلح مانند اجازه ماهیگیری به وسعت ۱۵ مایل دریایی و بازدید برخی از نمایندگان بین‌المللی از نوار غزه را عملی ساخت اما از تحقق سایر ماده‌های این پیمان خودداری کرد.

بر اساس توافق صلح میان اسرائیل و حماس، علاوه بر نکات یادشده، مسائلی از جمله: اجازه ورود پول به ارزش ۴۰ میلیون دلار به نوار غزه در هر ماه، وارد کردن مواد سوخت و سایر ابزار لازم برای شرکت برق غزه، آغاز پروژه ۱۶۱ که برق ۸ ساعته را در روز تأمین می‌کند، ایجاد مناطق بازرگانی بیشتر و ساخت کارخانه‌های تولید آب، شامل این توافقنامه بود که باید در عمل پیاده می‌شد.

طبق اطلاعاتی که در دسترس "ایندیپندنت عربی" قرار گرفته است، پیمان صلح اسرائیل با حماس در حال فروپاشی است. به نظر می‌رسد این پیمان یک حرکت نمایشی از سوی اسرائیل برای جلوگیری از تظاهرات میلیون نفری در روز ۳۰ مارس گذشته بود تا پروسه انتخابات اسرائیل را با چالش روبرو نکند. دولت اسرائیل هیچ اطلاعی در مورد برنامه‌ها و زمانبندی عملی سازی ماده‌های این پیمان به فلسطینیان نداده است. البته تمام بندهای این پیمان به گونه‌ای یک توافق شفاهی بوده و هیچ نوشتاری که این جزئیات را به صراحت میان دو طرف بیان کند، وجود ندارد.

طفره روی اسرائیل

طلال ابوظریفه، یکی از اعضای دفتر سیاسی جبهه دموکرات و یکی از شرکت‌کنندگان در گفتگوهای صلح گفت: ارزیابی وعده‌های اسرائیل برای تخفیف محاصره غزه که از سوی جناح‌های مسئول، صورت گرفت، نشان می‌دهد روند عملی سازی ماده‌های این پیمان در نهایت کندی به پیش می‌رود.

وی افزود: " با توجه به تأخیر غیرقابل درک اسرائیل در اجرای این پیمان، شهروندان و جوانان شورشی فلسطینی که در راهپیمایی بازگشت شرکت داشتند، شاهد هیچ پیشرفت آشکاری در میدان عمل نیستند."

ابو ظریفه تأیید کرد که اسرائیل از تطبیق ماده‌های پیمان صلح بر اساس زمانبندی، طفره می‌رود. این تعلل باعث می‌شود که هیأت ملی عالی راهپیمایی بازگشت، تمامی گزینه‌ها را برای وادار کردن اسرائیل به تطبیق مواد پیمان صلح، مورد بحث قرار دهد.

 ارزیابی و گزینه‌های باز

ابو ظریفه گفت: تمام گزینه‌های مقاومت مردمی و حتی روش‌های خشونت در راستای زیر فشار قرار دادن اسرائیل، قابل مطرح شدن است و همه‌ی طرف‌ها از جمله مصر و سازمان‌های بین‌المللی از طفره رفتن اسرائیل در تطبیق پیمان صلح، آگاهی دارند.

خلاف ورزی‌هایی همچون: کاهش گستره منطقه ماهیگیری، هدف قرار دادن غیر نظامیان و کشاورزان، تعرض به ماهی‌گیران در محدوده مجاز ماهیگیری، چالش‌هایی است که مردم فلسطین با آن ها روبرو هستند و گمان نمی‌رود فلسطینیان بتوانند بیشتر از این، شکیبایی کنند.

ابو ظریفه اضافه کرد: دولت اسرائیل، تطبیق این پیمان را در گرو شرایط سیاسی خود گذاشته است و تا زمانی که حکومت جدید را تشکیل دهد، به تطبیق موادی از این پیمان می‌پردازد که ضامن منافع اسرائیل باشد. البته مصر در تلاش است تا از فروپاشی این پیمان جلوگیری کرده و شرایط تطبیق آن را فراهم کند، زیرا اوضاع نابسامان غزه برای شهروندان فلسطینی، فراتر از تحمل شده است.

در ارتباط با ادعای پرتاب موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل، ابوظریفه گفت: هیچ موشکی از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب نشده است و هیچ جناح نظامی چنین اقدامی نکرده است. پس از توافق صلح، هیچ تصمیم ملی برای استفاده از ابزار مقاومت علیه اسرائیل وجود ندارد.

این عضو دفتر سیاسی جبهه دموکرات گفت اسرائیل به دنبال بهانه می‌گردد تا از این پیمان، بهره برداری یک جانبه کند، اما جناح‌های نظارت بر روند عملی سازی این توافق، رفتار و عملکرد رهبران اسرائیل را زیر نظر دارند. این بهانه جویی اسرائیل، نیروهای ملی در نوار غزه را مجبور به یافتن شیوه‌ای برای وادار کردن رژیم اسرائیل به تطبیق توافقنامه صلح خواهد کرد.

ابوظریفه در پاسخ به احتمال وقوع درگیری نظامی میان اسرائیل و حماس گفت: این مسئله مربوط به نیروهای نظامی می‌شود. تردیدی نیست که اگر اسرائیل دست به تهاجم نظامی بزند، آن زمان، نیروهای فلسطینی نیز آماده خواهند بود تا از خود دفاع کنند.