حمله‌های موشکی از سوریه به خاک اسرائیل

حمله‌ها روز سه‌شنبه از قلمرو سوریه به سمت اسرائیل انجام شده است

سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی نزدیک با سوریه. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

در نخستین ساعات صبح سه شنبه، 28 آبان ماه 1398، اسرائیل هدف حمله موشکی قرار گرفت و چند موشک از قلمرو سوریه به سمت اسرائیل پرتاب شد، طبق برخی گزارش ها، اسرائیل در پاسخ به این حمله، اقدام به بمباران مناطقی در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق کرد که نیروهای حزب الله و عناصر سپاه پاسداران ایران در آن جا فعالیت دارند.  در پاسخ به پرسش خبرنگار اندیپندنت عربی در مورد این حمله، یک مقام نظامی اسرائیل گفت: من هیچ حرفی برای گفتن ندارم.

شایان یاد آوری است که پس از بروز برخی اختلافات میان روسیه و اسرائیل در پیوند به حملات نظامی ارتش اسرائیل در برخی از کشورهای خاورمیانه، به ویژه در سرزمین های عراق و سوریه، مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل سعی دارند تا جای ممکن از اظهار نظر در مورد این گونه حملات خودداری کنند. در همین راستا، مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل، رهبران سیاسی کشور را مورد انتقاد قرار داده و افزودند هیاهوی خبری که در پی هر اقدام نظامی از سوی رهبران سیاسی اسرائیل راه اندازی می شود، نه تنها سودی نداشته بلکه اسرائیل را بیشتر از پیش در معرض انتقادات قرار می دهد. بنابر این، مقامات نظامی اسرائیل از مدتی بدین سو در تلاش اند تا اقدامات نظامی اسرائیل در بیرون از مرز های کشور را به صورت محرمانه انجام دهند و از بازتاب این گونه رخداد ها تا آن جا که ممکن باشد، جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به همین موضوع، یکی از مقامات پیشین امنیتی اسرائیل گفت: خودداری از اظهار نظر در مورد اقدامات نظامی در سطح منطقه، اکنون نسبت به هر زمان دیگری حائز اهمیت بیشتری است زیرا رهبران سیاسی اسرائیل همواره سعی داشتند از هر اقدام و دستاورد نظامی، بهره برداری سیاسی کنند. همین عملکرد، در موارد بسیاری، حساسیت برانگیز شده و باعث اختلاف و تیرگی روابط اسرائیل با برخی از کشورها شده است. طوری که رهبران سیاسی روسیه، بارها نسبت به این مسئله، ابراز ناراحتی کرده و از اسرائیل خواستند تا از این گونه اقدامات نظامی که منطقه را در بحران فرو می برد، دست بردارد.

این مقام امنیتی افزود: بهتر است برای جلوگیری از تنش های سیاسی، اقدامات نظامی اسرائیل مورد بازتاب خبری قرار نگیرد و سیاستمداران اسرائیل نیز تا جای ممکن از اظهار نظر در این مسائل خودداری کنند و برای این که دوستان خارجی خود را از دستاوردهای نظامی اطلاع دهند، شتابزده نباشند. وی علاوه کرد که البته به رسانه های خبری و روزنامه ها نیز سفارش شده است تا متوجه این حساسیت باشند و از نشر خبرهای مرتبط با اقدامات نظامی اسرائیل، خودداری کنند، زیرا ایجاد هیاهو و نمایش قدرت، جانب مقابل را وادار به پاسخگویی و حمله متقابل می کند.

منبع یاد شده خاطر نشان کرد که همین عملکرد در گذشته، بارها رهبران روسیه را در موقعیت دشواری قرار داده و منجر به این شد تا رهبران روسیه خواستار توقف حملات نظامی اسرائیل در عراق و سوریه شوند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia