طالبان چند فرمانده و عضو جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی را در بغلان به‌ اسارت گرفتند

طالبان تلاش می‌کنند تمام قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان را در مناطق کوهستانی استان بغلان از بین ببرند

یک منبع مردمی از استان «بغلان» به ایندیپندنت فارسی گفت که حضور جنگجویان طالبان در این استان افزایش یافته است- twitter/@afgfreedomaff

منبعی معتبر به ایندیپندنت فارسی گفت که داوود خطر، فرمانده جبهه آزادی افغانستان، با شش تن از افرادش و سه تن از فرماندهان جبهه مقاومت ملی سه‌شنبه، ۱۳ دی (سوم ژانویه ۲۰۲۳)، به‌دست طالبان اسیر شدند.

این منبع افزود که این گروه از مخالفان نظامی طالبان در یک کمین در شهرستان خوست استان بغلان بازداشت شده‌اند. 

تاکنون جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان درمورد بازداشت این افراد اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما در خبرنامه‌ پلیس طالبان برای بغلان آمده است که در عملیات کشفی در منطقه‌ موسوم به «یرم علیا» شهرستان جلگه در استان بغلان ۱۰ تن از سردسته‌های جبهه مقاومت بازداشت شدند. 

در این خبرنامه ذکر شده است که همراه این افراد دو قبضه کلاشنیکف، دو قبضه ام-۱۶ و یک قبضه تپانچه همراه با دو دستگاه بی‌سیم (پایه مخابره) به‌دست آمده است.

در این خبرنامه نامی از نیروهای جبهه آزادی افغانستان برده نشده است.

منبع مذکور به ایندیپندنت فارسی گفت که یک فرمانده با دو نفر از اعضای جبهه مقاومت هفته گذشته به‌دست طالبان اسیر شده بودند.

به گفته او، طالبان تلاش می‌کنند تمام قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان را در مناطق کوهستانی استان بغلان از بین ببرند. 

یک منبع مردمی از استان بغلان به ایندیپندنت فارسی گفت که حضور جنگجویان طالبان در این استان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشنبه پنجم دی‌ماه، خیرمحمد خیرخواه اندرابی، قمرالدین رمضانی و عبدالمنان ربانی، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی افغانستان در اندراب، به‌همراه شماری از نیروهای تحت امرشان در نبرد رودررو با طالبان جان باختند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، جمعه نهم دی‌ماه گفت که خیرمحمد خیرخواه پس از ۳۰ ساعت جنگ و با تمام‌شدن مهمات، به‌دست طالبان کشته شده است. او گفت که طالبان به کمک دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و با استفاده از پهپاد به قرارگاه نظامی خیرمحمد خیرخواه در اندراب حمله کردند.

او به انتقاد برخی مقام‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان واکنش نشان داد و گفت که اگر آن‌ها اندکی از امکانات مالی‌شان را در اختیار جبهه مقاومت قرار دهند، نیاز نیروهای مقاومت رفع خواهد شد.

او گفته بود که طی ۱۶ ماه گذشته ۳۰۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی در جنگ با طالبان جان باخته‌اند و این درحالی است که در دوران حکومت سابق افغانستان روزانه ۳۰۰ تن در جنگ با طالبان جان می‌باختند.

جبهه آزادی افغانستان در بیستم اسفند ۱۴۰۰ فعالیتش را آغاز کرد و اعضای این جبهه را بیشتر، نظامیان حکومت سابق افغانستان تشکیل می‌دهند. جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تاسیس شد.

طالبان با فشار نظامی «حداکثری» و اعزام فرماندهان ارشدشان به استان‌های پنجشیر و بغلان، تلاش کردند که مقاومت نظامی علیه‌ خود را سرکوب کنند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند. 

تحلیلگران نظامی معتقدند که با تداوم جنگ چریکی علیه طالبان، علاقه‌مندی در میان مردم برای پیوستن به صفوف ضدطالب بیشتر می‌شود و به‌همین دلیل، طالبان تلاش می‌کنند تا مقاومت‌های نظامی علیه‌ خود را به‌سرعت سرکوب کنند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، در کنار اتهامات سنگین مبنی‌بر حملات انتقام‌جویانه به نظامیان سابق، محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان، به‌ویژه زنان، ایجاد شده است و این موضوع باعث افزایش نارضایتی از حکومت طالبان شده است.

بیشتر از