قتل دختر ۱۶ ساله در خمین به دست دایی و پدرش

دختر نوجوان پس ضربه‌های دایی و پدرش در حالت بیهوشی به بیمارستان انتقال یافت و جان باخت

تصویر آرشیوی است-Patrick BAZ / AFP

روز شنبه دهم دی‌ماه، در جدیدترین مورد از آنچه که «قتل‌های ناموسی» خوانده می‌شود و قوانین جمهوری اسلامی زمینه آن را تسهیل و گسترش داده است، یک دختر ۱۶ ساله در شهر خمین به دلیل «آشنایی و ارتباط مجازی با فردی در شبکه‌های اجتماعی» به دست دایی و پدرش به قتل رسید.

هادی افراسیابی، فرمانده انتظامی شهرستان خمین در استان مرکزی ، روز یک‌شنبه یازدهم دی ماه، با تایید وقوع «قتل دختری ۱۶ ساله به دست پدر و دایی‌اش در این شهرستان»، آن را «قتل خانوادگی» خواند و گفت: «عاملان این قتل خانوادگی، اندکی پس از ارتکاب جنایت، دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.»

افراسیابی افزود که قتل این دختر ۱۶ ساله ساعت ۱۸:۱۴روز شنبه ۱۰ دی ماه خبر «وقوع درگیری منجر به قتل در یکی از مناطق شهرستان خمین» به مرکز فوریت‌های پلیسی اعلام شد.

فرمانده انتظامی خمین درباره جزییات قتل این دختر نوجوان، گفت که کارآگاهان پلیس آگاهی پس از حضور در محل وقوع قتل تحقیقات خود را آغاز کردند و مادر مقتول اظهار کرد که از مدتی پیش متوجه ارتباط دخترش با مردی غریبه در فضای مجازی شده و هنگامی که متوجه شده او قصد فرار از خانه را دارد، موضوع را با پدر و دایی‌اش در میان گذاشته است.

هادی افراسیابی افزود: «به گفته مادر مقتول، پدر و دایی مقتول، بلافاصله به خانه آمده و پس از مشاجره با این دختر ۱۶ ساله اقدام به ضرب و شتم او کردند تا جایی که دختر نوجوان بیهوش شده و پس از تماس با نیروهای امدادی به بیمارستان انتقال یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده انتظامی خمین گفت که این دختر نوجوان پس ضربه‌های دایی و پدرش در حالت بیهوشی به بیمارستان انتقال یافت و به دلیل «ایست قلبی» جان باخت.

هادی افراسیابی افزود که پس از انتقال جسد این دختر ۱۶ ساله به سردخانه، با دستور مقام قضایی، دایی و پدرش بازداشت و با تشکیل پرونده برای «سیر مراحل قانونی» به دستگاه قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی خمین بدون اشاره به راهکارها و هشدارهای ضروری برای جلوگیری از پدیده «قتل‌های ناموسی»، خواهان «فرهنگ سازی در خصوص استفاده از فضای مجازی برای کاهش آسیب‌ها و پیامدهای آن بر خانواده‌ها» شد.

«قتل بر مبنای آبرو» یا «قتل‌ ناموسی»، به قتل‌هایی‌ گفته می‌شود که اغلب بر اساس سوءظن یا شایعه رخ می‌دهند. بهانه‌ این قتل‌ها، حفظ آبرو و پاک کردن «لکه ننگ» است و زنان و دختران،‌ قربانیان اصلی‌ «قتل‌های ناموسی» به‌شمار می‌روند.

سالانه ده‌ها قتل ناموسی در مناطق مختلف ایران رخ می‌دهد که در بسیاری از موارد دختران نوجوان و زنان جوان به دست پدر، برادر یا اقوام و بستگان خود به قتل می‌رسند.

یک ماه قبل، در جمعه ۱۱ آذر ماه، نیز معصومه صلیحاوی، دختر ۱۷ ساله اهوازی، به دست پدرش به قتل رسید و ساعتی بعد مردی ۴۵ ساله ساکن کوی علوی اهواز، با در دست داشتن یک چاقوی خون‌آلود، خود را به یکی از کلانتر‌ی‌های اهواز معرفی کرد. او به ماموران گفت: «فرزندم به نام معصومه که حدود ۱۷ ساله داشت را به دلیل مسائل ناموسی به قتل رساندم و در یک ملحفه پیچیدم و در منزل شیخ‌مان انداختم.»

یکی از موارد قتل‌های ناموسی که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت، قتل فجیع مونا حیدری زن ۱۷ ساله در اهواز بود که به طرز بی‌رحمانه‌ای و در نتیجه همکاری پدر و عمویش به دست «شوهرش» که پسر عموی او نیز بود، کشته شد.

قتل فجیع رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله، در روستای سفید سنگان شهرستان تالش در گیلان، به دست پدرش رضا اشرفی نیز برای مدتی توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را جالب کرد اما در نهایت دادگاه بر اساس قوانین مجازات اسلامی پدر رومینا را فقط به ۹ سال زندان محکوم کرد.

از دلایل عمده وقوع مکرر قتل‌های ناموسی در ایران، قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی علیه زنان، قانون «قصاص» و همچنین شناختن پدر و جد پدری به عنوان ولی قهری فرزندان است.

همچنین در ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی است که براساس آن «پدر در جایگاه ولی قهری در قتل فرزند قصاص نمی‌شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می‌شود.»

حتی مجازات‌های عمومی در نظر گرفته شده در قوانین جمهوری اسلامی برای «قتل فرزندان به دست پدر و جد پدری» در حد مجازات‌هایی‌اند که برای جرایم معمولی تعیین می‌شوند و در بسیاری از موارد عاملان قتل‌های ناموسی در مدت بسیار کوتاهی پس از قتل، آزاد می‌شوند.