آماده‌باش وزارت بهداشت برای موج هشتم کرونا در ایران

به‌گزارش روزنامه جوان علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، نیز گفته است: «ما به سازمان جهانی بهداشت آمار دروغ داده‌ایم»

KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، با اشاره به شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا در ایران، از اعلام آماده‌باش در این وزارتخانه خبر داد و بر لزوم واکسیناسیون کرونا در گروه‌های پرخطر و نیز استفاده از ماسک، به‌ویژه در اجتماعات، تاکید کرد و همزمان، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز از آغاز موج هشتم کرونا با ورود زیرسویه‌های جدید خبر داد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به آغاز موج هشتم کرونا در ایران با ورود زیرسویه‌های جدید اومیکرون، BQ1 و XBB، گفت: «براساس مدل سازی انجام‌شده، به نظر می‌آید قله موج از پیک‌های قبلی پایین‌تر باشد و پیش‌بینی، آن است که بیشترین آمار ابتلا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود.»

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، روز یکشنبه، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، در اظهاراتی، به تشکیل جلسه ستاد ملی کرونا در روز شنبه اشاره کرد و افزود که با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، «تاکید بیشتری به واکسیناسیون، به‌ویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند».

عین‌اللهی درباره ذخایر واکسن کرونا در ایران گفت: «در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور است.»

وزیر بهداشت دولت رئیسی انواع واکسن‌های موجود در کشور را مشخص نکرد، اما پیش‌تر، بخش اعظم واکسن‌هایی که در ایران برای مقابله با کرونا استفاده شد، از نوع واکسن «سینوفارم» ساخت چین بوده است.

لزوم استفاده از ماسک نیز از دیگر مواردی است که وزیر بهداشت روز یکشنبه بر آن تاکید کرد و گفت: «به‌ویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و ...، حتما از ماسک استفاده شود و در همین راستا نیز روز شنبه به وزیر راه گفتم که هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند، چرا که در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و در داخل کابین می‌چرخد. به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است.»

بهرام عین‌الهی در بخش دیگری از اظهارات خود، بر «رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش‌آموزی» تاکید کرد و افزود که در این زمینه، به وزیران  مربوطه تذکر داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که «در ستاد ملی مقابله با کرونا، بر کنترل مرزها» تاکید شد و بر همین اساس، «مرزها رصد می‌شوند» و دقت بیشتری در مورد ورود مسافران کشورهای پرخطر «به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی‌سی‌آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد، حتما قرنطینه می‌شود».

بهرام عین‌اللهی در مسیر سعید نمکی: آمار و ادعای دروغ، ترس از چین

وزیر بهداشت در این اظهارات  همچنین جمهوری اسلامی ایران را «از موفق‌ترین کشورها در کنترل کرونا» خواند و گفت: «علت آن نیز در درجه اول همکاری مردم و حمایت آن‌ها، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، و البته جانفشانی کادر سلامت است.»

این در حالی است که بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت، دست‌کم ۱۴۴ هزار نفر در ایران در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، اما حتی مقام‌های وزارت بهداشت در دولت پیشین نیز گفته‌ بودند که تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا در ایران حداقل «سه برابر» آمار رسمی است.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، سوم شهریور ۱۴۰۰ به نقل از  کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گزارش داد که فقط در شش ماه اول شیوع کرونا در ایران و تا «شهریور ماه ۱۳۹۹، برآورد ۳۵۰ هزار مرگ» بوده است.

همین روزنامه تاکید کرد که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، نیز گفته است: «ما به سازمان جهانی بهداشت آمار دروغ داده‌ایم.»

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران تاکید کرده بود که تا شهریور ۱۴۰۰، آمار جان‌باختگان کرونا در ایران «هفت برابر آمار رسمی یکصد هزار نفری اعلام‌شده»، و در واقع حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده است.

بخش عمده‌ای از جان‌باختگان به علت ابتلا به کرونا در ایران، در دوره‌ای جان خود را از دست دادند که علی خامنه‌ای فرمان منع واردات واکسن «ساخت انگلیس و آمریکا» را صادر کرد و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت، هر دو تحت نظر خامنه‌ای و به مدیریت وقت محمد مخبر، وعده تولید انبوه میلیون‌ها دوز واکسن کرونا را دادند. آن وعده البته عملی نشد و در نهایت، واکسیناسیون در ایران با تاخیر بسیار و عمدتا با «سینوفارم» ساخت چین انجام شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، در اظهارات روز یکشنبه خود  همچنین آمار درگذشتگان روزانه بر اثر کرونا را در سه ماه گذشته در ایران، کمتر از ۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: «نزدیک به سه ماه است که آمار فوتی‌های کرونا در کشور زیر ۱۰ نفر و در برخی روزها نیز صفر است؛ این در حالی است که در دنیا و برخی کشورها مثل ژاپن، آمریکا، آلمان و ایتالیا وضعیت خوب نیست و بر همین اساس هم ما مقداری نگران هستیم.»

با آنکه چین در چند ماه گذشته کانون ابتلا به کرونا بوده است، وزیر بهداشت دولت رئیسی در اظهارات خود از «چین» نام نبرد.

این در حالی است که «ایرفینیتی»(Airfinity)، مرکز تحقیقات بهداشتی مستقر در بریتانیا، جمعه، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۹ دی)، در گزارش خود تاکید کرد که شمار ابتلای روزانه در چین به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است و روزانه ۱۱ هزار نفر در این کشور در اثر ابتلا به سویه‌های مختلف کرونا، از جمله دو سویه جدید آن، جان خود را از دست می‌دهند.

این مرکز تحقیقاتی با اعلام اینکه فقط در ماه دسامبر ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در چین به کرونا مبتلا شده‌اند و طی یک ماه، دست‌کم ۱۱۰ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کروناجان باخته‌اند، افزود که برآورد می‌شود که در روزهای آینده تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا در چین به ۲۵ هزار نفر در روز برسد.