ادامه انتقادها از رئیسی بابت نشان تایید آبی اینستاگرام؛ پس چرا فیلتر کردی؟

درخواست حساب رئیسی از اینستاگرام برای دریافت تیک آبی، موجی از انتقادها را به راه انداخته است

بسیاری از حساب‌‌های کاربری‌ ناشناس حامی نظام، از دریافت نشان تایید آبی حساب رئیسی پس از فیلتر اینستاگرام انتقاد کردند- تصویر صفحه اینستاگرام ابراهیم رئیسی

درخواست حساب رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، از اینستاگرام برای دریافت نشان تایید آبی (تیک آبی) که با پاسخ مثبت این رسانه اجتماعی مواجه شد، موجی از انتقا‌دهای خبرنگاران، فعالان سیاسی و حتی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران از رئیسی را به همراه داشت و منتقدان با طرح این پرسش که «پس چرا اینستاگرام فیلتر شد؟» رئیس‌ جمهوری ایران را به دورویی متهم کردند.

عصر چهارشنبه ۳۰ شهریور، در روزهای نخست شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری دولت ابراهیم رئیسی، اینستاگرام را به روی میلیون‌ها شهروند ایرانی فعال در این رسانه اجتماعی فیلتر کرد تا اخبار سیاسی و آخرین جزئیات خیزش سراسری سخت‌تر از قبل به دست ایرانی‌ها و رسانه‌های جهانی برسد. در روزهای اخیر نیز سرعت اینترنت در ایران به‌قدری پایین آمده است که اکثر فیلترشکن‌های معروف از کار افتاده‌اند و کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران می‌گویند برای اینکه بتوانند چند لحظه‌ای به رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند توییتر یا اینستاگرام سر بزنند، باید روزها تلاش‌ کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز یکشنبه یازدهم دی‌ماه در پاسخ به انتقادها از تیک آبی حساب رئیسی در اینستاگرام، نوشت که چنین درخواستی در تیرماه ۱۴۰۱ و پیش از فیلتر شدن اینستاگرام به این پلتفرم ارائه و حالا با آن موافقت شده است؛ اما سوال بسیاری از شهروندان ایرانی این است که چرا ابراهیم رئیسی، حساب‌های متعلق به دولت و همچنین سایر مقام‌های دولت و حکومت ایران که مدافع فیلتر شدن رسانه‌های اجتماعی‌اند، خودشان همچنان در این شبکه‌ها فعالیت دارند و نه‌تنها حساب‌هایشان را نمی‌بندند، که تیک آبی هم می‌گیرند.

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار و سردبیر مجلات تجربه و مروارید، در توییتر نوشت:‌ «فیلتر می‌کنند، دسترسی مردم را می‌بندند و با وقاحتی کم‌نظیر، خودشان برای صفحه‌شان تیک آبی می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب اینستاگرامی یک هیئت مذهبی نزدیک به حکومت ایران به نام هیئت‌الرضا هم با انتشار عکسی از حساب ابراهیم رئیسی و تیک آبی آن، به کنایه نوشت: «آقا مرتضی علی: آنچه بر خود می‌پسندی، برای مردم نیز بپسند.»

علی غفاریان، فعال رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران و مدیرمسئول صراط‌‌نیوز، هم نوشت: «اخذ تیک آبی برای اکانت اینستاگرام ابراهیم رئیسی در حالی که این برنامه در ایران فیلتر است، مثال عینی حکمرانی آقایان در دولت است! چطور می‌شود یک نفر با لباس روحانیت، در کسوت رئیس‌ جمهوری و با ادعای مردمداری تا این حد عریان به ریش ملت بخندد؟ کاش می‌شد تیک آبی را قهوه‌ای کرد!»

صفحه روزنامه اینترنتی فراز در توییتر هم که به طیف اصلاح‌طلب تعلق دارد، نوشت‌: «اینستاگرام فقط برای مردم جاسوس است؟ آقای رئیسی! باید delete account می‌کردید نه اینکه تیک آبی بگیرید. رفتار پاندولی ابراهیم رئیسی در فضای مجازی با گرفتن تیک آبی حساب کاربری اینستاگرام او ادامه پیدا کرده است.»

علی ضیا، مجری صداوسیمای حکومتی ایران، نیز نوشت: «آقای رئیسی با چه فیلترشکنی می‌ری اینستاگرام؟ داداش فیلترشکن خوب داری بگو ما هم استفاده کنیم. تیک آبی‌ات رو باز بهت تبریک می‌گم.»

بسیاری از حساب‌‌های کاربری‌ ناشناس در توییتر هم در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند، با انتقاد از دریافت تیک آبی حساب رئیسی پس از فیلتر کردن اینستاگرام، او را مسخره کردند، ازجمله حسابی با نام کاربری «کرجی» که نوشت: «جناب رئیسی! اگر اینستاگرام یک پلتفرم جاسوسی است و آن را فیلتر کرده‌اید چرا خودتان تیک آبی گرفتید؟ اگر کار تیم رسانه‌ای دولت است که بدترین کار را در بدترین زمان ممکن انجام داده‌اند. اگر کار خود اینستاگرام است که موضوع را از طریق حقوقی پیگیری کنید.»