سازمان بهداشت جهانی: چین باید بی‌درنگ وضعیت فعلی همه‌گیری را گزارش دهد

چین کماکان از ورود واکسن‌های ساخت شرکت‌های غربی، از جمله شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا، خودداری می‌کند

آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، هند، تایوان و شماری از کشورهای اروپایی برای مسافرانی که از چین وارد می‌شوند آزمایش کرونا را اجباری کرده‌اند- Noel CELIS/AFP

همزمان با تشدید نگرانی‌های جهانی از افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در چین، سازمان بهداشت جهانی از مقام‌های چین خواست بی‌درنگ اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی شیوع ویروس و نیز واکسیناسیون سراسری در این کشور را منتشر کند.

طی هفته‌های گذشته، به‌دنبال فاصله گرفتن دولت چین از سیاست موسوم به«کووید صفر»، شمار مبتلایان به سویه‌های مختلف ویروس کرونا، در شهرها و مناطق مختلف چین به‌شدت افزایش یافته است.

کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌اند افزایش نگران‌کننده و سریع مبتلایان به کووید-۱۹ در چین، می‌تواند منجر به شکل‌گیری سویه‌های پرخطر ویروس و گسترش آن در سایر مناطق جهان شود.

علاوه بر شیوع سریع ویروس، نرخ پایین واکسیناسیون و اثربخشی واکسن‌هایی که دولت چین به‌کار گرفته است نیز باعث نگرانی جهانی شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد نرخ واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در چین، از بسیاری از کشورهای دیگر جهان پایین‌تر است و کارایی واکسن‌های ساخت چین هم حدود ۵۰ ارزیابی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین کماکان از ورود واکسن‌های ساخت شرکت‌های غربی، از جمله شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا، خودداری می‌کند.

در بیانیه سازمان بهداشت جهانی، از مقام‌های چینی خواسته شده که به‌طور منظم داده‌های مرتبط با وضعیت همه‌گیری در این کشور و نیز وضعیت واکسیناسیون، به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر و بالای ۶۰ سال را به‌اشتراک بگذارند.

سازمان بهداشت جهانی، به مقام‌های چینی پیشنهاد داده است که می‌تواند در روند واکسیناسیون، به‌ویژه راضی کردن افراد مردد، کمک کند.

همزمان با کاهش محدودیت‌ها در چین، شمار زیادی از کشورها بار دیگر محدودیت‌هایی مشخصی برای مسافرانی که از چین وارد مرزهای هوایی، دریایی و زمینی می‌شوند در نظر گرفته‌اند.

در حال حاضر، ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، هند، تایوان و شماری از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا، برای مسافرانی که از چین وارد می‌شوند آزمایش کرونا را اجباری کرده‌اند.

در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده که با توجه به وضعیت کنونی همه‌گیری کووید-۱۹ در چین، این موضوع قابل درک است که شمار بیشتری از کشورها محدودیت‌های تازه‌ای برای ورود افراد و مسافران از چین وضع کنند.

بیشتر از جهان