۲۰۰ نوجوان در دانشکده پلی تکنیک هنگ کنگ به تله افتاده‌اند

برخورد در دانشکده پلی تکنیک، یکی از خشونت آمیزترین درگیری‌ها در هنگ کنگ بوده است

ویدئوهایی که از صحنه برخوردها گرفته شده، نشان می‌دهد گروه‌های معترض برای اجتناب از بازداشت در حال فرارند. - YE AUNG THU / AFP

در حالی که برخوردهای خشونت‌بار میان معترضان و پلیس هنگ کنگ وارد سومین روز خود می‌شود، کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ، می‌گوید حدود ۱۰۰ دانشجو همچنان در محوطه یک دانشگاه به تله افتاده‌اند.

خانم لم از تظاهرکنندگان خواسته سلاح‌های خودساخته خود را زمین گذاشته و برای بازداشت مسالمت آمیز، خود را تحویل پلیس بدهند. او می‌گوید این تنها راه خروج از اوضاع کنونی است.

خانم لم افزود که روز دوشنبه حدود ۶۰۰ نفر از معترضان محوطه دانشکده پلی تکنیک هنگ کنگ را ترک کردند، ۴۰۰ نفر بازداشت شدند و ۲۰۰ نفر باقیمانده که عمدتا زیر ۱۸ سال دارند، هرچند بازداشت نخواهند شد، اما می‌توانند در آینده با اتهاماتی روبرو شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخورد در دانشکده پلی تکنیک، یکی از خشونت آمیزترین درگیری‌ها در بحران چند ماه اخیر هنگ کنگ بوده است. هفته گذشته، معترضان محوطه این دانشکده و چند دانشکده دیگر در هنگ کنگ را اشغال کردند. روز یکشنبه، پلیس در واحدهای گسترده وارد عمل شد. این نگرانی می‌رفت که پلیس در جریان این محاصره که سه روز ادامه یافت، متوسل به استفاده از سلاح گرم شود.

ویدئوهایی که از صحنه برخوردها گرفته شده، نشان می‌دهد گروه‌های معترض برای اجتناب از بازداشت در حال فرارند. برخی از آن‌ها از نردبان‌های طنابی برای پایین آمدن از یک پل پیاده رو و رسیدن به موتورسیکلت‌هایی استفاده می‌کنند که در زیر پل پارک کرده‌اند. معلوم نیست که معترضان موفق به فرار شده‌اند یا نه.

خانم لم روز سه شنبه، پس از جلسه هفتگی‌اش با مشاوران دولت، به خبرنگاران گفت:«ما از هر راهی استفاده خواهیم کرد تا هرچه زودتر باقیمانده معترضان را به خروج از محوطه دانشکده ترغیب کنیم تا این عملیات به گونه‌ای مسالمت آمیز خاتمه یابد.» 

از خانم لم، همچنین، در مورد حضور سربازان چین در خیابان‌های هنگ کنگ در دو روز آخر هفته سئوال شد.  در روزهای شنبه و یکشنبه، صدها تن از سربازان ارتش چین برای پاک کردن خیابان‌های این منطقه از آثار اعتراض‌ها، از پادگان‌هایشان خارج شدند.

تحلیلگران سیاسی، حضور سربازان چینی در هنگ کنگ را  که رسما از طرف دستگاه رهبری شهر تقاضا نشده بود، نمایش قدرت پکن، و گروه‌های طرفدار دموکراسی آن را تخطی از قوانین شهر خواندند. 

خانم لم در پاسخ به این سئوال که آیا او از سربازان چینی مستقر در هنگ کنگ کمک خواسته بوده، موکدا گفت که دولتش همچنان اطمینان دارد قادر به رویارویی با اوضاع است.

روز سه شنبه، پکن در مورد رای دیوان عالی هنگ کنک در رد ممنوعیت استفاده از ماسک صورت در اعتراض‌ها که به مقررات اضطراری زمان استعمار بر می‌گردد، اظهار تاسف کرد.

 

دادگاه رای داده است که منع استفاده از ماسک بیش از حد حقوق شهروندان را محدود کرده است و در نتیجه مغایر قانون اساسی است.

اما ژانگ تیِه وِی، سخنگوی پارلمان چین می‌گوید تنها چین اختیار آن را دارد که در موارد مربوط به قانون اساسی در هنگ کنگ حکم کند. او افزود:«هیچ نهاد دیگری حق قضاوت یا اتخاذ تصمیم ندارد.»

ممنوعیت استفاده از ماسک صورت که در آغاز ماه اکتبر اعلام شد، عمدتا توسط معترضان نادیده گرفته شده است.

© The Independent