سیاه کردن صورت در یک مراسم در هلند دردسرساز شد

شخصیت «پیت سیاه» را معمولا شهروندان سفید پوست با سیاه کردن صورتشان ایفا می‌کنند

هزاران نفر در اعتراض به استفاده از شخصیت «سیاه چهره» به خیابان‌های شهر لاهه ریختند-AP

فعالان مخالف نژادپرستی در اعتراض به ورود شخصیت فصلی و سنتی «سیاه چهره» یا «پیت سیاه»، به خیابان‌های شهر لاهه ریخته‌اند. 

«سیاه چهره» سنتی است که به قرن‌های گذشته بر می‌گردد. هلندی‌ها روز ۵ دسامبر را به‌عنوان روز «سن نیکلاس» (سینتر کلاس) جشن می‌گیرند. در هفته‌های پیش از این روز، سن نیکلاس وارد شهرهای هلند شده شیرینی و شکلات میان مردم پخش می‌کند. سن نیکلاس سنتا با پیشکاری همراهی می‌شود که به او «سیاه چهره» یا «پیت سیاه» گفته می‌شود. سیاه چهره، با پوستی سیاه، لبانی برجسته و قرمز و گوشواره‌های حلقه‌ای بزرگ او را همراهی می‌کند. 

شخصیت «پیت سیاه» را معمولا شهروندان سفید پوست با سیاه کردن صورت، گذاشتن کلاه گیس فردار و برجسته و قرمز کردن لب هایشان ایفا می‌کنند، اما این سنت در سال‌های اخیر موجب برانگیختن مباحثات داغ و گاه برخوردهای خشونت بار شده است.

 

امسال هزاران نفر در اعتراض به استفاده از کاراکتر «سیاه چهره» به خیابان‌های شهر لاهه ریخته و گزارش‌ها حاکی از برنامه‌هایی برای برگزاری اعتراض در دیگر شهرهای هلند است.

اکثریت رو به کاهش هلندی‌ها می‌گویند دلیلی برای عوض کردن یک سنت سالانه که تفریحی بی ضرر است، وجود ندارد.

سازمان ملل متحد بارها از دولت هلند خواسته تا هرگونه جشن پیش از کریسمس را که جنبه‌های نژادپرستانه دارد، ملغی کند، اما دولت هلند تاکنون در این مورد موضع گیری نکرده است.

هفته گذشته، پلیس چهار نفر را به جرم حمله به ساختمان محل اجتماع فعالان مخالف «پیت سیاه» و شکستن پنجره‌ها و پرتاب وسائل آتش بازی که به هدف ارعاب آن‌ها صورت گرفته بود، بازداشت کرد.

به دنبال این واقعه، جنبش موسوم به «پیت سیاه را ملغی کنید» چند رویداد در گوشه و کنار کشور را لغو کرد، اما همچنان قرار است اعتراض‌ها در شش شهر هلند برگزار شود.

مقامات شهر «اَپِلدُرن» که به طور سنتی مراسم ورود سن نیکلاس را از تلویزیون پخش می‌کند، گفته‌اند کلیه جاده‌های اصلی که به مرکز شهر منتهی می‌شوند به روی ترافیک بسته شده و مردم برای رسیدن به محل برگزاری مراسم، باید از دروازه‌های ویژه عبور کنند.

نتیجه یک نظرخواهی جدید حاکی از آن است که  ۵۹ درصد هلندی‌ها خواهان حفظ سنت «پیت سیاه» هستند و ۲۶ درصد آن‌ها گفته‌اند این سنت باید به تدریج عوض شود. این در حالی است که در بدو آغاز اعتراض‌ها، تنها ۷ درصد مردم خواهان تغییر این سنت بودند.

از آن هنگام، رادیو و تلویزیون‌های ملی و نیز مسئولین شهرهایی مثل آمستردام و روتردام تصمیم گرفته‌اند «سیاه چهره» سنتی را با شخصیتی عوض کنند که صورتش به خاطر پائین رفتن از دودکش خانه‌ها درراه بردن هدیه برای کودکان، با دوده سیاه شده است.

حدود ۱۵ درصد جمعیت ۳.۱۷ میلیون نفره هلند را که برای قرن‌ها یکی از قدرت‌های استعمارگر جهان بود، اقلیت‌های قومی تشکیل می‌دهند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان