ادامه اعتراض‌های شبانه و به آتش کشیدن ده‌ها بنر قاسم سلیمانی

اعتراض‌های خیابانی علیه سران جمهوری اسلامی، همچنان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد و شامگاه جمعه نیز علاوه بر ده‌ها تجمع و سردادن شعار علیه نظام، بنرهای زیادی از قاسم سلیمانی به آتش کشیده شد.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌‌های اجتماعی نشان می‌دهند که در صدوششمین روز از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مردم ایران باز هم در شهرهای مختلف علیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعار دادند و دیوارنویسی کردند. همچنین مردم ده‌ها بنر از تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس را نیز شامگاه جمعه نهم دی‌ماه به آتش کشیدند.

در روزهای اخیر و به‌دلیل نزدیک شدن به سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی با شلیک پهپادهای آمریکایی در عراق، دیوارها و بیلبوردهای زیادی در شهرهای مختلف ایران، به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی به تصاویر قاسم سلیمانی منقش شده است. همین امر نیز موجب شد تا مردم معترض به جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه مانند شب‌های گذشته ده‌ها بنر قاسم سلیمانی را در شهرهایی مانند تهران، کرج، کاشان، شهریار، تبریز، زاهدان، رشت، سنندج و بابلسر به آتش بکشند.

ویدیوهایی از روشن کردن آتش در خیابان‌ها و شعار علیه مقام‌های جمهوری اسلامی نیز، شامگاه جمعه نهم دی‌ماه، منتشر شد، ازجمله ویدیوی ارسالی برای ایندیپندنت فارسی که حاکی از روشن کردن آتش در بلوار دانش‌آموز کرج و سردادن شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریادهای شبانگاهی از پنجره‌های منازل در اعتراض به سرکوب و کشتار شهروندان نیز ادامه دارد. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که شامگاه جمعه در محله‌های مختلفی در پایتخت ایران، ازجمله سعادت‌آباد، اکباتان، شهرک غرب، تهرانپارس، گیشا، جلفا و نارمک، شهروندان تهرانی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم» سر داده‌اند.

یکی دیگر از راه‌های اصلی برای نشان دادن اعتراض شهروندان علیه جمهوری اسلامی، دیوارنویسی‌های گسترده در شهرها است که شامگاه جمعه نیز ادامه داشت و پسران و دختران جوان با اسپری رنگ، روی دیوارها علی خامنه‌ای را مورد انتقاد و تمسخر قرار دادند. برای مثال، در تهران دختری روی یک دیوار در محله مرزداران نوشت:‌ «عمامه رهبری، وقتشه که بپری.»

شهرهای مختلف استان سیستان‌ و بلوچستان ایران نیز روز جمعه مانند هفته‌های گذشته شاهد راهپیمایی و تجمعات اعتراضی پرشمار مردم علیه جمهوری اسلامی بود که این اعتراضات در برخی از مناطق شهر زاهدان تا بامداد روز شنبه ادامه داشت. معترضان زاهدانی حوالی ساعت یک بامداد در نزدیکی مسجد مکی روی یکی از بنرهایی که تصویر علی خامنه‌ای روی آن نقش بسته بود، رنگ قرمز پاشیدند و بنری از قاسم سلیمانی را هم آتش زدند.

خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی که امروز شنبه هم بنا بر فراخوان‌های اعلام‌شده، از بازار تهران آغاز شده است، در حالی ادامه دارد که سرکوبگران و نیروهای امنیتی نظام، خشن‌ترین برخوردها را علیه شهروندان به‌کار گرفته‌اند و علاوه بر بازداشت دست‌کم ۵۰ هزار نفر و صدور احکام بلندمدت حبس، دو شهروند را نیز اعدام کرده‌اند. همچنین بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، در حال حاضر حداقل ۶۴ شهروند بازداشت‌ شده طی خیزش سراسری، در معرض دریافت یا اجرای حکم اعدام‌اند.

ویدیوها و تصاویری که صبح روز شنبه دهم دی از تهران منتشر شده است، نشان می‌دهد که به‌دلیل اعلام فراخوان‌های مردمی، شمار زیادی از سرکوبگران از ساعات ابتدایی روز در بازار تهران حضور دارند و در فواصل ۱۰ متری از هم، با ضرب‌وشتم و ایجاد فضای رعب‌و‌ وحشت مانع از شکل‌‌گیری هسته‌های اولیه تجمع‌های مردمی می‌شوند.

سران نظام جمهوری اسلامی و امامان جمعه در تریبون‌های حکومتی از «پایان یافتن» اعتراضات مردمی سخن می‌گویند، اما ویدیوهای جدید منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از اعتراضات، خرابکاری‌ها و ادامه حضور پرتعداد نیروهای سرکوبگر در خیابان‌های صدها شهر ایران، این ادعا را نقض می‌کند و نشان می‌دهد که سرکوب و کشتار و بازداشت‌های گسترده تاکنون نتوانسته است اکثریت جامعه ایران را از تلاش برای براندازی منصرف کند.