پوتین: اولویت مسکو، تقویت همکاری‌های نظامی با پکن است

پوتین از رئیس‌جمهوری چین دعوت کرد در بهار آینده در مسکو میزبانش باشد

Sergei BOBYLYOV / SPUTNIK / AFP

یک روز بعد از بمباران گسترده شهرها و مناطق مختلف اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، بر سر همکاری‌های دوجانبه مسکو و پکن، گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه جمعه ۳۰ دسامبر (نهم دی‌ماه) در گزارشی نوشت: در گفت‌وگوی آنلاین روسای جمهور چین و روسیه که به‌طور زنده پخش شد، هیچ‌‌یک از طرفین به‌طور مستقیم به «جنگ» و درگیری‌های نظامی در اوکراین اشاره نکردند، اما به جای آن، تاکید کردند روابط دو کشور، در بحبوحه آنچه آن‌ها «تنش‌های ژئوپلیتیک» و «وضعیت دشوار بین‌المللی» نامیدند باید تقویت شود.

بر اساس گزارش‌ها، تنها در ظرف ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای روسیه در مجموع ۳۵  حمله هوایی انجام دادند و در ۸۵ نقطه از خاک اوکراین را با موشک هدف قرار دادند.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخشی از گفت‌وگوی روز جمعه خود با شی جین پینگ، همکاری‌های راهبردی مسکو و پکن را برای مواجهه با «تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک» مهم و عامل ثبات معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته پوتین، اولویت اصلی روسیه، تقویت همکاری‌های نظامی با چین است. او ابراز امیدواری کرد در بهار آینده پذیرای رئیس‌جمهوری چین در مسکو باشد.

به‌گفته پوتین، سفر رئیس‌جمهوری چین به روسیه، نمایش پیوند محکم میان پکن و مسکو خواهد بود.

رئیس‌جمهوری چین نیز گفت پکن آماده است تا همکاری راهبردی با روسیه را افزایش دهد و فرصت‌هایی برای توسعه مشترک فراهم کند.

تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین، در جریان گزارش خبری گفت‌وگوهای پوتین و رئیس‌جمهوری این کشور، از جنگ و درگیری‌های اوکراین به عنوان «بحران اوکراین» نام برد.

رسانه‌های داخلی چین، به‌نقل از رئیس‌جمهوری این کشور نوشتند روسیه هرگز از مذاکره و راه‌های دیپلماتیک برای حل «مناقشه» اوکراین خودداری نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش شامگاه جمعه خود نوشت که رئيس‌‌جمهوری روسیه نیز متقابلا از مواضع چین قبل آمریکا بر سر بحران تایوان حمایت کرد.