ایوانکا ترامپ هر چه که نیاز داشتیم در مورد ملاقات دانلد ترامپ و السیسی بدانیم را به ما گفته است

دختر رئیس جمهور آمریکا، «هیچ اشتیاقی برای همکاری با دولت مصر» جهت آزادی ۶۰،۰۰۰ زندانی سیاسی از خود نشان نداده بود. اما، چرا باید چنین کاری کند؟

ایوانکا ترامپ، دختر رییس جمهور آمریکا و همسر«متخصص» خاورمیانه، جرد کوشنر- وی مشخصاً «طرح صلح» خاورمیانه را تهیه کرده است که قرار است پس از برنده شدن بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسراییل اعلام شود. این طرح از رژیمی که زنان زندانی سیاسی را محبوس کرده، باعث «ناپدید شدن» دیگران شده، و ارتش آن به زور از تظاهر‌کنندگان زن در اعتراضات میدان تحریر آزمایش بکارت به عمل آورده، حمایت کرده است. خب، از طایفه ترامپ بیشتر از این چه انتظاری دارید؟

توییت‌های ایوانکا برای مصر- و بویژه به رئیس جمهور آن عبدالفتاح السیسی- که سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری با پشتیبانی ۹۷.۰۸ درصد از رأی‌ دهندگان مصری به ریاست جمهوری رسید، مشوق و حامی وی بوده است. ایوانکا ظاهراً به یک نتیجه‌گیری مهم رسیده است: پس از کودتای نظامی علیه اولین ریئس جمهور منتخب، در انتخابات دموکراتیک در سال ۲۰۱۳، این یک انتخابات آزاد و منصفانه بود و نشان داد که مردم چقدر رئیس جمهور سیسی را دوست دارند. در یک موقعیت فوق‌العاده، همان سیسی(فقط چهار روز پس از توییت ایوانکا) امروز در واشنگتن است. بله امروز، سه‌‌شنبه برای دیدار با پدرش، دانلد ترامپ.

و چرا او نباید توییت می‌کرد، هنگامی که سخنرانی سیسی را در روز جهانی زن خواند، که در آن رئیس جمهور مصر قول داد تا زنان مصری را از خشونت جسمی محافظت کند، به آنها کمک کند تا «نقش پررنگتری» در بازار کار و توانمند سازی تکنولوژیک آنها داشته باشند. سیسی با این کلمات سخنان خود را پایان داده بود: «مصر در حال ساختن رنسانس خود است و به تلاش دختران شانه به شانه پسران خود نیاز دارد.»

همه ما همین را می‌گوییم. از سخنان سیسی ظاهراً در دفتر کاخ سفید، جایی که ایوانکا سیاست گذاری می‌کند، به خوبی استقبال شده است. ایوانکا ذوق زده گفته بود سخنان سیسی «اهمیت» دارد چراکه «برای اصلاح و تغییرات عمده جهت قدرتمند کردن زنان مصری» لازم است. و اضافه کرده بود:« ما مشتاق همکاری با دولت مصر در جهت پیشبرد این اقدامات هستیم.»

ایوانکا احتمالاً به گزارش سال گذشته دیده‌بان حقوق بشر در مورد مصر نظر انداخته بود، که اشاره کرده بود« دولت مصر در مورد حفاظت از دختران و زنان در برابر خشونت‌های جنسیتی، و در بعضی موارد، آنها را برای صحبت کردن در این زمینه مجازات کرده بود … در روز ۹ می، امل فتحی فعال زنان ویدیویی در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده بود که در آن از دولت برای عدم حفاظت از زنان انتقاد شده بود. روز بعد، رسانه‌های طرفدار دولت کارزاری را بر علیه فتحی به راه انداختند و سپس در روز ۱۱ می وی را دستگیر کردند.»

شش ماه پیش، یک دادگاه جنایی در قاهره امل فتحی را به جرم «نشر اخبار دروغین» به دو سال زندان محکوم کرد. آری، من می‌دانم که پدر ایوانکا علاقه دارد با دشمنان خود در نیویورک تایمز برای انجام چنین جرمی مقابله کند- اما آیا ایوانکا این بخش ننگین گزارش را خوانده بود؟ دیگر گروه‌های مدافع حقوق زنان و رهبران آنها- مؤذن حسن و عذا سلیمان- برای فعالیت‌های خود در انتظار محاکمه هستند. حتی قوانین دو سال پیش علیه ختنه زنان به اندازه کافی از زندگی و سلامت زنان محافظت نمی‌کند.

البته توجه کنید، ایوانکا هیچ اشتیاقی به «همکاری با دولت مصر» در جهت باز کردن در زندان‌ها و آزادی ۶۰،۰۰۰ زندانی سیاسی که در آنجا نگهداری می‌شوند ندارد. اما مجدداً، چرا باید داشته باشد؟ مگر سیسی دو ماه پیش به بینندگان تلویزیون‌های آمریکا نگفته بود که در مصر هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد؟ هیچگونه شکنجه، هیچگونه کتک زدن و تجاوز در سلول‌های زندان از طرف پلیس، و هیچگونه آزار جنسی زنان زندانی وجود ندارد. نه. کوچکترین اطلاعاتی در مورد ۶۹ زن مصری دستگیر شده، به علت شرکت در تظاهرات آرام و بازداشت فعالان حقوق زنان و همسران زندانیان منتشر نشده است. حتی یک کلمه درباره بیش از ۱۵۰ زن در «فهرست تروریستی» تا پایان سال گذشته، و نه هیچ خبری درباره اخراج ۵۰۰ دانشجوی دختر مصری از دانشگاه‌های خود، به دلایل سیاسی، منتشر نشده است. و هیچ بخشی از حافظه ایوانکا به یاد نمی‌آورد، که نیروهای نظامی ارتش سیسی به زور آزمایش بکارت را در طول تظاهرات میدان تحریر در سال ۲۰۱۱ انجام دادند.

در همان زمان، سی ان ان- شبکه خبری دروغین به تمام معنی- با یک ژنرال مصری که نخواسته نامش فاش شود و از انجام این آزمایشات سر باز زده بود، مصاحبه‌ای انجام داد که در آن گفته بود:« دخترانی که بازداشت شده‌اند، مانند دختر من و شما نیستند. ما نمی‌خواستیم آنها بگویند که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ یا مورد تجاوز واقع شده‌اند. ما می‌خواستیم ثابت کنیم آنها از قبل باکره نبودند. اینها دخترانی بودند که در میدان تحریر با تظاهر کنندگان مرد در چادر بودند...»

بعدها عفو بین‌الملل خبردار شد که ۱۸ زن جوان توسط ارتش به اتهام فحشا متهم شده بودند و به اجبار تحت آزمایش بکارت قرار گرفته بودند.

ویدیو‌هایی که با دوربین‌های موبایل در دسامبر ۲۰۱۱ گرفته شده است پلیس نظامی مصر را نشان می‌دهند که زن جوانی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، او را به صورت نیمه لخت در میدان تحریر به روی زمین می‌کشند و یک سرباز بر روی سینه او نشسته است. او به پشت خوابیده بود و تنها یک شلوار جین و سینه‌بند بر تن داشت. ارتش مصر متعاقباً فقط در مورد «خشونت» صحبت می‌کرد. اما در همان زمان یک ژنرال در یک کنفرانس خبری گفته بود:«دخترانی با مردان جوان در یک چادر بودند. آیا این منطقی است؟ توجه کنید، مواد مخدر در آنجا وجود داشته است.»

من حدس می‌زنم تمام اینها فکر ایوانکا را کمی قلقلک داده است. او مطمئناً نمی‌تواند سیسی را برای این زیاده‌روی‌ها سرزنش کند. در نهایت، در زمان تظاهرات، سیسی فقط مسوول اطلاعات ارتش مصر بوده است. اما بفرمایید. ترامپ می‌گوید فکر می‌کند سیسی یک «کار خارق‌العاده» انجام می‌دهد، و هنگامی که سیسی در واشنگتن با او دیدار می‌کند، در مورد نقش مصر به عنوان «یک تکیه‌گاه اصلی برای ثبات منطقه‌» باید گفتگو کند.

ظاهراً هیچ نقطه پایانی برای این مراسم تو خالی پر از تشویق وجود ندارد.

لازم به ذکر نیست که، سیسی و ترامپ پیش خود احساس «قدرت» می‌کنند و نیازی ندارند ایوانکا به آنها بگوید.        

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه