اسرائیل: شاید ظرف دو تا سه سال به ایران حمله کنیم

گانتز به فارغ‌التحصیلان آموزشگاه نیروی هوایی گفت: «شاید شما ظرف دو تا سه سال آینده در آسمان‌ها به سمت شرق حرکت کنید و در حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران نقش ایفا کنید»

وزیر دفاع اسرائیل به فارغ‌التحصیلان آموزشگاه هوایی گفت شاید به زودی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند-JALAA MAREY / AFP

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۸ دسامبر (۷ دی)، گفت، احتمال دارد این کشور ظرف دو تا سه سال آینده به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. اگرچه مقام‌های نظامی و سیاسی اسرائیل بارها این احتمال را مطرح کرده‌اند، در این‌گونه اظهارات معمولا زمان مشخصی ذکر نمی‌شود.

در حالی‌که تلاش‌ها برای احیای توافق برجام به بن‌بست خورده‌ است، جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش فعالیت‌های خود را برای غنی‌سازی اورانیوم شدت بخشیده است. بسیاری باور دارند که ایران فاصله چندانی با «گزینه ژاپن» ندارد؛ یعنی تا یک‌قدمی ساخت بمب هسته‌ای رفتن، بدون تصمیم نهایی برای ساخت این سلاح‌ها. حکومت ایران همچنان منکر خواست ساخت سلاح هسته‌ای است؛ هرچند، برخی از مقام‌های آن در سال‌های اخیر از احتمال تغییر این خواست سخن گفته‌اند. غنی‌سازی اورانیوم هم استفاده صلح‌آمیز دارد، هم استفاده نظامی. 

کارشناسان می‌گویند ایران می‌تواند خلوص اورانیوم غنی‌شده را  ظرف مدت کوتاهی به سطح تسلیحاتی برساند. اما در عین حال، اذعان دارند که غنی‌سازی تسلیحاتی صرفا بخشی از ماجرا است و ساختن کلاهکی که بتواند بمب هسته‌ای را حمل کند، چند سال طول می‌کشد. یک مقام اطلاعاتی نظامی اسرائیل چند هفته پیش همین بازه را تخمین زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز که روز چهارشنبه برای فارغ‌التحصیلان آموزشگاه نیروی هوایی صحبت می‌کرد، گفت: «شاید شما ظرف دو تا سه سال آینده در آسمان‌ها به سمت شرق حرکت کنید و در حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران نقش ایفا کنید.»

بیش از ۱۰ سال است که اسرائیل به طرق مختلف ایران را تهدید کرده است که به تاسیسات هسته‌ای آن حمله نظامی خواهد کرد. تل‌آویو گفته است که اگر روند دیپلماتیک موفق به توقف برنامه هسته‌ای نشود، آماده است که با گزینه نظامی اقدام کند. سال ۲۰۱۲، در دوره پیشین نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، رهبری اسرائیل تا یک قدمی صدور فرمان حمله رفت، اما همراهی نکردن دولت وقت آمریکا به ریاست ‌جمهوری باراک اوباما، از دلایل عمده‌ای بود که باعث شد فرمان حمله صادر نشود. پیش از آن نیز در زمان نخست‌وزیری ایهود اولمرت نیز همراهی نکردن آمریکا به ریاست‌ جمهوری جورج دبلیو بوش (در آخرین سال‌های دولت او) باعث شده بود که تل‌آویو چنان اقدامی نکند. 

نتانیاهو این بار در حالی با راستگراترین دولت اسرائیل به قدرت می‌رسد که ایران در صدر برنامه سیاست خارجی‌‌اش قرار دارد و معلوم نیست بخواهد این ‌بار در این زمینه چه اقدامی انجام دهد. اما حتی اگر نتانیاهو قصد حمله داشته باشد، چالش‌های سیاسی و عملیاتی بسیاری در میان خواهد بود. مهم‌ترین چالش سیاسی، احتمال همراهی نکردن دولت جو بایدن است؛ به‌ویژه که بازگشت نتانیاهو با وزیران راست، ممکن است بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد. چالش عملیاتی اصلی، این است که سایت‌های هسته‌ای ایران در نقاط مختلف و پراکنده واقع شده‌اند، از جمله در مکان‌های زیرزمینی. همچنین، درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به معنی درگیری وسیع در منطقه باشد و احتمال برخورد نظامی با حماس و جهاد اسلامی در جبهه جنوب، و حزب‌الله لبنان در جبهه شمال، برای اسرائیل مطرح خواهد شد. 

به گزارش روزنامه «اسرائیل هایوم» که روز یکشنبه، ۲۵ دسامبر (۴ دی)، منتشر شد، سند تخمین اطلاعاتی نظامی اسرائیل برای سال ۲۰۲۳ باور دارد که ایران «همچنان به مسیر کنونی پیشرفت آرام خود» در عرصه هسته‌ای ادامه خواهد داد. در بخشی از این گزارش آمده است: «ایران فقط در صورتی سیاست‌های خود را تغییر می‌دهد که شدیدترین تحریم‌ها بر آن اعمال شود. در این صورت، احتمال دارد که با تشدید غنی‌سازی به سطح نظامی برسد.» یک سخنگوی ارتش اسرائیل صحت این گزارش را تایید کرد. 

بیشتر از جهان