اورشلیم‌پست: هواپیمایی مسافربری معراج در ارسال سلاح به لبنان نقش دارد

مقام‌های اسرائیلی فعالیت‌های حزب‌الله لبنان را به‌اندازه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جدی و خطرناک می‌دانند

حکومت ایران، علاوه بر مسیرهای زمینی، تلاش می‌کند با بهره‌‌گیری از هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری، سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه و لبنان بفرستد _Mahmoud ZAYYAT / AFP

در آستانه شروع به‌ کار دولت جدید اسرائیل، در حالی که تهدیدهای مقام‌های بلندپایه دولتی و نظامی این کشور علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران، به‌طور روزانه ادامه دارد، روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت علاوه بر برنامه اتمی ایران، فعالیت‌های منطقه‌ای و حضور بیشتر جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل، باعث تشدید تنش‌ها و افزایش نگرانی‌ها شده است.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، مقام‌های اسرائیلی در حال حاضر فعالیت‌های حزب‌الله لبنان را به‌اندازه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جدی و خطرناک می‌دانند و  جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند از هواپیماهای مسافربری و فرودگاه‌های غیرنظامی، برای ارسال سلاح به حزب‌الله استفاده می‌کند.

روزنامه‌اورشلیم‌پست روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر (هفتم دی‌ماه) در گزارشی نوشت: هرچند به‌طور معمول مقام‌های نظامی و دولتی اسرائیل، مسئولیت حمله به اهداف یا مراکز وابسته به جمهوری اسلامی ایران در منطقه را بر عهده نمی‌‌‌گیرند، اما دست‌کم در یکی از آخرین موارد چنین کردند.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، دو هفته پیش، در ۱۴ دسامبر، در جریان یک سخنرانی در دانشگاه رایشمن، در شمال تل‌آویو، گفت: چند هفته پیش، نیروی هوایی ارتش اسرائیل، کاروانی از خودروهای سنگین که از عراق به سوی مرزهای سوریه در حال حرکت بودند را هدف قرار دادند. به‌گفته رئیس ستاد ارتش اسرائیل، کامیون شماره هشت، همان کامیون پر از سلاحی بوده که قرار بود در اختیار حزب‌الله لبنان قرار بگیرد.

به‌‌گفته رئیس ستاد ارتش اسرائیل، خلبان‌های اسرائیلی باید با مهارت، بدون این که هدف ده‌ها موشک زمین به‌ هوا قرار بگیرند باید ضربه می‌زدند و بر می‌گشت.

به نظر می‌رسد اشاره مستقیم رئیس ستاد ارتش اسرائیل به حمله هوایی است که نهم نوامبر در نزدیکی مرزهای سوریه انجام شد.

در جریان این حمله هوایی، کاروانی از خودروهای سنگین در نزدیکی شهر مرزی ابوکمال سوریه هدف قرار گرفت. روزنامه وال‌استرتیت‌ژورنال نهم نوامبر در گزارشی نوشت این کاروان حامل سلاح‌های فرستاده شده حکومت ایران بود.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: به‌تازگی، فعالیت‌های نیروهای حزب‌الله لبنان در نزدیکی مرزهای اسرائیل، به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس منابع این روزنامه اسرائیلی، نیروهای حزب‌الله لبنان ده‌ها مقر دیده‌بانی تازه ایجاد کرده‌اند و به‌ شمار گشت‌زنی‌های خود در منطقه افزوده‌اند و آشکار تحرکات و فعالیت‌های نیروهای اسرائیلی‌ها را زیر نظر دارند و مستند‌سازی می‌کنند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، نیروهای حزب‌الله لبنان همچنین به‌طور فزاینده‌ای از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای عملیات‌های شناسایی استفاده می‌کنند.

گزارش‌های دیگری هم در دست هست که نشان می‌دهد نیروهای حزب‌الله لبنان همچنان به‌دنبال تقویت حضور خودر سوریه‌اند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، در همین ماه دسامبر، ارتش اسرائیل یک مرکز راداری متعلق به حزب‌‌الله لبنان را تل قالب هدف قرار داد و روز بعد  نیروی هوایی اسرائیل اعلامیه‌هایی را در منطقه قنیطره، در جنوب غربی سوریه، پخش کرد و به‌ نیروها و سربازان سوری هشدار داد که از همکاری با نیروهای حزب‌الله خودداری کنند.

در این بیانیه، ارتش اسرائیل نیروها و سربازان سوریه را مخاطب قرار داده است که حضور حزب‌الله در منطقه قنیطره باعث هزینه دادن نیروهای سوری خواهد شد.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، مقام‌های امنیتی-نظامی اسرائیل از چند هفته پیش، کارزار مشخصی را برای جلوگیری از ارسال سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته از ایران به سوریه راه‌اندازی کرده‌اند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، حکومت ایران، علاوه بر مسیرهای زمینی، تلاش می‌کند با بهره‌‌گیری از هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری، سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه و لبنان بفرستند.

شرکت هواپیمایی «معراج»، از میانه‌های آبان‌ماه، پروازهای مستقیمی میان تهران و بیروت راه‌‌انداحته است. به‌نوشته اورشلیم‌‌پست، خط هوایی «معراج» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است در ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به لبنان نقش دارد.

چند هفته پیش، روزنامه الشرق‌الاوسط، چاپ لندن در گزارشی نوشت: مقام‌های اسرائیلی، به‌طور رسمی به مقام‌های دولت لبنان هشدار داده‌اند اگر از فرودگاه بین‌المللی بیروت، برای انتقال سلاح‌های ایرانی استفاده شود، اسرائیل ممکن است این فرودگاه را هدف قرار دهد.