صدور مجدد گذرنامه و ویزا برای سفر خارجی در چین و نگرانی از شیوع دوباره کووید-۱۹

با تصمیم جدید چین، گردشگران چینی برای سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود راهی مقاصد پردرآمد آسیایی و اروپایی می‌شوند که می‌تواند به گسترش کووید-۱۹منجر شود

Peter PARKS / AFP گردشگران چینی پس از ۳ سال محدودیت با تصمیم جدید مقامات چینی اجازه سفر خارجی پیدا می‌کنند

چین می‌گوید صدور گذرنامه و ویزای گردشگری را در گام بزرگ دیگری پس از سه سال منزوی شدن کشور به دلیل کنترل‌های کرونایی، ازسرمی‌گیرد. این سیاست جدید احتمالا باعث خواهد شد که سیل جمعیت گردشگران چینی‌ را به خارج از کشور برای تعطیلات سال نو چینی شاهد باشیم.

چین با شروع همه‌گیری کووید۱۹در اوایل ۲۰۲۰، صدور ویزا برای خارجی‌ها و گذرنامه برای شهروندانش را متوقف کرد.

پس از براشتن محدودیت‌های مرتبط با کنترل ویروس کرونا، اعلام تغییرات ناگهانی روز سه‌شنبه در مورد صدور گذرنامه و ویزا، از مهم‌ترین  تغییرات در سیاست‌های چین در هفته‌های اخیر است که با هدف معکوس کردن روند رکود اقتصادی گرفته شده است. قوانین کنترل ویروس کرونا که میلیون‌ها چینی را در خانه‌هایشان حبس می‌کرد، نرخ ابتلا را در چین پایین نگه داشته بود، اما به ناامیدی عمومی دامن زد و رشد اقتصاد را به شدت کاهش داد.

تصمیم جدید چین می‌تواند گردشگران چینی را برای سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود، راهی مقاصد پردرآمد آسیایی و اروپایی کند و در عین حال، این خطر نیز به همراه دارد که به گسترش کووید-۱۹ منجر شود.

شرکت‌های خدمات مسافرتی «تریپ» و «کونار» می‌گویند که پس از اعلام تغییر سیاست در روز سه‌شنبه، رزرو بلیت‌ برای سفرهای بین‌المللی و جست‌وجو برای اطلاعات ویزا در وب‌سایت‌های این شرکت‌ها پنج تا هشت برابر افزایش یافته است. مقصدهای اصلی مورد توجه گردشگران چینی، کشورهایی چون ژاپن، تایلند، کره‌ جنوبی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره ملی مهاجرت چین اعلام کرد که از هشتم ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۲۳)، پذیرش درخواست‌ صدور گذرنامه را برای رفتن به خارج از کشور، آغاز خواهد کرد. این اداره گفت که چین به تدریج برای مسافران و گردشگران خارجی ویزا صادر خواهد کرد، اما از زمان ازسرگیری این اقدام سخنی نگفت.

کارشناسان بهداشت و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که حزب کمونیست حاکم محدودیت سفر به چین را دست‌کم تا اواسط ۲۰۲۳ حفظ کند و در عین حال، کارزاری برای واکسینه کردن میلیون‌ها شهروند سالمند در پیش گیرد که به گفته کارشناسان، برای جلوگیری از بحران بهداشت عمومی ضروری است.

نگرانی از شیوع کرونا در جهان در پی احتمال سفر خارجی گسترده شهروندان چینی

با اعلام تصمیم جدید چین که به گردشگران چینی اجازه سفر خارجی می‌دهد، ژاپن، هند، کره‌ جنوبی، تایوان، ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی، از جمله ایتالیا، گفتند که ارائه آزمایش کرونا را برای ورود گردشگران چینی به این کشورها الزامی خواهند کرد.

هم‌اکنون ژاپن، هند و تایلند آزمایش ویروس کرونا را برای مسافران چینی الزامی کرده‌اند و کره جنوبی همه بازدیدکنندگان را با آزمایش دمای بدن چک می‌کند. کره جنوبی می‌گوید هر کس که آزمایشش مثبت باشد، یک هفته در خانه یا هتل قرنطینه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ایالات متحده آمریکا می‌گویند که در حال بررسی محدودیت‌های مرتبط با آزمایش کووید برای مسافرانی‌اند که از چین به آمریکا می‌آیند. با برچیده شدن سیاست‌های اصلی مهار کووید در چین، آمار ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور افزایش یافته و مقام‌های آمریکایی را از احتمال انتشار سویه‌های جدید کووید-۱۹ نگران کرده است.

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که کشورها باید کنترل‌های «علمی و مناسب» را در ارتباط با کووید-۱۹رعایت کنند و این کنترل‌ها «نباید بر رفت‌وآمد عادی اشخاص تاثیر بگذارد».

ایتالیا نیز روز چهارشنبه، ۲۸ دسامبر (۷ دی)، اعلام کرد که در حال بررسی آزمایش‌های اجباری کووید-۱۹ برای مسافران چینی است، زیرا «شاهد افزایش شدید ابتلا به این بیماری پس از حذف سیاست‌های محدودکننده در چین بودیم‌».

وزارت خارجه ایتالیا گفته است که در «لمباردی»، نخستین منطقه‌ای که در اوایل ۲۰۲۰ میلادی با شیوع ویروس کرونا باعث قرنطیه اروپا شد، آزمایش کووید-۱۹ در مورد مسافران چینی در فرودگاه مالپسنا میلان، دست‌کم تا ۳۰ ژانویه اعمال خواهد شد.