تشدید خشونت‌ها علیه معترضان در ایران

برخی گزارش‌ها از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر حکایت دارد

هرچند وضعیت اینترنت در ایران بسیار بد است و دسترسی شهروندان به اینترنت بسیار دشوار، اخباری که از خیابان‌های ایران به گوش می‌رسد حکایت از بحرانی‌تر شدن اوضاع دارد.  ویدیوهای متعددی از درگیری‌های مردم و نیروهای انتظامی در فضای مجازی منتشر شده است.

در همین حال مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پیش در یک کنفرانس خبری با اشاره به اعتراضات مردمی در ایران  خشونت حاکمان ایران علیه مردم را محکوم کرد و گفت «نگران کشته‌شدگان در تظاهرات است و ماجراهای ایران را به شدت زیر نظر دارد». مایک پومپئو تاکید کرد که قطعی اینترنت در ایران باید به سرعت برطرف شود.

پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل در صفحه توییتر خود نسبت به کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراضات مردم ایران و هم‌چنین دستگیری نزدیک به «هزارنفر» در ایران و قطعی اینترنت ابراز نگرانی کرد. به نوشته سازمان عفوبین‌الملل قطع شدن اینترنت در ایران به دلیل جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره «سرکوب بی‌رحمانه» مردم توسط حاکمیت است.


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران  نیز در بیانیه ای خواستار رفع «محدودیت‌های دسترسی به اینترنت» در ایران شده است.«آنتونی بلانگر»،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفته قطع اینترنت «به طور فزاینده در حال تبدیل به ابزار دولت‌ها شده تا گزارش رسانه‌ها را ساکت کرده و حق اساسی شهروندان برای دسترسی آزاد به اطلاعات را محدود کنند». 

با نزدیک شدن به نیمه‌شب در ایران هنوز هم اخبار و تصاویر زیادی از شدت و گسترش اعتراضات در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ویدیوهایی منتشر شده که حاکی از تجمع دانشجویان و پیوستن آن‌ها به حمایت از اعتراضات مردمی‌ است. ویدیوهایی نیز از خشونت علنی نیروهای انتظامی علیه شهروندان مخابره شده است. تصاویر منتشر شده حکایت از حمله معترضان به برخی پایگاه‌های بسیج دارد.

هم‌چنین گزارش شده که معترضان در شهر «یزد» به دفتر نماینده «علی خامنه‌ای» در این شهر حمله کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی شدت خشونت‌ها علیه معترضان زیادتر شده و به دلیل مشکلات در برقراری ارتباط در بسیاری از شهرهای کوچک، امکان اطلاع‌رسانی از آن مناطق سخت‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی که بسیاری از مقامات و ارگان‌های بین‌المللی صراحتا نگرانی خود را از این شرایط بیان می‌کنند، به‌نظر می‌رسد مقامات در ایران هیچ راه دیگری جز متوسل شدن به سرکوب بیشتر مردم نمی‌شناسند. پس از اینکه مقامات قضایی و هم‌چنین غالب رسانه‌های نزدیک به قدرت در ایران با دادن لقب «اشرار» و «اغتشاش‌گر» به معترضان، مشروعیت لازم را برای سرکوب آن‌ها فراهم کردند، نیروهای نظامی و بسیج هیچ ابایی از برخورد خشن با معترضان ندارند.     

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی به حوادث روز چهارم اعتراضات مردمی پرداخت. روایتی که در آن ادعا شده «لیدر» اصلی «اغتشاشات» در شهر مشهد دستگیر شده است و هم‌چنین مدعی‌ست که در ماجراهای شهر «سیرجان» پای چند زن در میان بوده است. گزارش فارس هم‌چنین تعدادی ویدیو از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران را منتشر کرده است و حتی درباره شعارهای مردم در این تظاهرات نیز نوشته است. 

بنا به گزارش خبرگزاری فارس بسیاری از مردم در این اعتراضات از شعارهای «رضا شاه، روحت شاد» استفاده می‌کردند؛ شعارهایی که خشم امام جمعه شیراز را نیز برانگیخت. آیت‌الله لطف‌الله دژکام گفته است «که اگر شورای تامین نمی‌تواند اغتشاشات را جمع کند، فردا شخصا و به همراه بسیج به میدان خواهم آمد».

وی خطاب به معترضان و با اشاره به رضاشاه، نیز گفت: «رضاخان با تمام قلدری‌اش نتوانست عمامه از سر آخوند بردارد، شما چه جایگاهی دارید که می‌گویید آخوند باید برود؟»

خبرگزاری فارس در گزارش دیگری نیز به کشته شدن سه بسیجی در جریان اعتراضات مردمی اشاره کرده است و مدعی شده که «نحوه شهادت هر سه شهید بزرگوار نیز همانند ترورهای دهه ۶۰ به دست منافقین است. به طوری که در کمین و ایجاد حلقه محاصره، به وسیله سلاح سرد به شهادت رسیدند».

ویدیو‌هایی که از خیابان‌های ایران در فضای مجازی منتشر می‌شود، از بروز درگیری و خشونت میان مردم و نیروهای انتظامی‌ حکایت دارد. تصاویری از آتش در معابر خیابانی و آتش زدن برخی بانک‌ها و موسسات مالی از یک سو و برخورد خشن نیروهای انتظامی و امنیتی با مردم معترض از سوی دیگر، باعث شده که مسیر اعتراض‌های مردمی در نتیجه افزایش بهای بنزین نه تنها در بسیاری از شهرهای ایران تسری پیدا کند بلکه به سرعت رنگ و بوی خشونت به خود بگیرد؛ خشونتی که پایه‌گذارانش مقامات حکومتی هستند که با قطع دسترسی شهروندان به اینترنت و مسدود کردن راه‌های ارتباطی و سرکوب معترضان هر لحظه بر خشم مردم معترض می‌افزایند. 

بیشتر از