افشاگری نیویورک تایمز درباره نحوه نفوذ ایران در عراق

صدها صفحه مکاتبات محرمانه وزارت اطلاعات ایران لو رفته است

بخشی از اسناد افشاشده مربوط به مکالمات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با مقامات عراقی‌ست- AFP/KHAMENEI.IR

روزنامه نیویورک تایمز و یک نشریه اینترنتی به نام «اینترسپت» از دسترسی به حدود «هفتصد صفحه» سند و مکاتبات محرمانه وزارت اطلاعات ایران خبر دادند؛ اسناد و مکالماتی که مربوط به نقش جمهوری اسلامی و یا به تعبیری «نفوذ» این کشور در عراق است. 

گفته می‌شود که فردی ناشناس این اسناد افشاگرانه را به نشریه «اینترسپت» داده است؛ کسی که نمی‌خواسته هیچ ردی از او در این ماجرا باقی بماند. این اسناد افشاگرانه و بی‌سابقه که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز «گزارش‌های یک مامور وزارت اطلاعات ایران» بوده، به تهران فرستاده می‌شدند تا در اختیار شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار بگیرند.

این روزنامه می‌گوید این اسناد از ارزش یکسانی از لحاظ اطلاعاتی برخوردار نیستند و «کیفیت» همگی آن‌ها در یک سطح نیست.  

گفته می‌شود که این اسناد و مکالمات امنیتی مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است. بیشتر این اسناد حول نقش نیروی «سپاه  قدس پاسداران» در عراق می‌گردد؛ جایی که نیروهای امنیتی و نظامی سپاه قدس پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی سال‌هاست جریانی پرنفوذ را اداره می‌کنند.

طبق این گزارش در لابه‌لای این اسناد و هم‌چنین مکالمات امنیتی و نظامی نیروهای جمهوری اسلامی، به موضوع تقابل نیروهای نظامی سپاه با گروه خلافت اسلامی (داعش) و همچنین با نیروهای آمریکایی حاضر در عراق اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اسناد و مکالمات که مربوط به یک دوره زمانی مشخص است، مجموعه‌ای بی‌سابقه از رویکرد جمهوری اسلامی‌ست که می‌تواند سند با ارزشی برای پاسخ به پرسش‌های بسیاری درباره میزان نقش و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق باشد. 

نشریه «اینترسپت» و روزنامه «نیویورک تایمز» این اسناد را اعتبار سنجی کرده‌اند؛ اسنادی که در آن‌ها به تلاش‌های زیاد جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ امنیتی و اطلاعاتی در میان مقامات آمریکایی و عراقی اشاره شده است.

در یک مورد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران یک «خبرچین» سابق نیروهای آمریکایی را استخدام می‌کنند و حتی به او کد امنیتی هم می‌دهند. بنا به افشاگری این اسناد، مامور آمریکایی در قرارداد با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی موظف شده بود «هر آنچه از شبکه جاسوسی آمریکا در عراق می‌داند در اختیار طرف ایرانی قراردهد؛ معرفی هتل‌هایی که نیروهای امنیتی آمریکا با ماموران نفوذی خود دیدار می‌کنند، معرفی افراد عراقی‌ که برای سازمان امنیتی آمریکا کار می‌کردند و هم‌چنین نشانی خانه‌های اعضای مرتبط با سازمان امنیتی آمریکا».

در بخش دیگری از این افشاگری از قول یک مقام سابق عراقی خطاب به ماموران جمهوری اسلامی ایران آمده است: «تمام استخبارات ارتش عراق را مربوط به خود بدانید وهرچه نیاز دارید به من بگویید برای شما تامین کنم.»

گفته می‌شود این فرد فرستاده ژنرال «حاتم المکسوسی»، فرمانده سازمان اطلاعاتی وزارت دفاع عراق بوده است. قرار است تا این اسناد و مکالمات افشاگرانه، به مرور منتشر و در اختیار خبرنگاران قرار بگیرد. 

روزنامه «نیویورک تایمز» می‌نویسد که با برخی مقامات جمهوری اسلامی تماس گرفته که یکی از آن‌ها وزیر خارجه ایران بوده که البته جواد ظریف پرسش این روزنامه نیویورکی را بی‌پاسخ گذاشته است.

بیشتر از