حلیمه عدن، اولین مدل محجبه با لباس شنا

حلیمه عدن تاریخ‌ساز شد. او اولین مدلی است که با حجاب و بورکینی در شماره ویژه مایوی مجله «اسپورتز ایلوستریتد» ظاهر شده است.

این مجله روز دوشنبه در توئیتر اعلام کرد که این مدل سومالیایی-آمریکایی جزو گروه سال ۲۰۱۹ است. این توئیت تا بحال بیش از ۱۰۰۰ لایک گرفته است.

در عکسی از این مجموعه که یو تسای گرفته عدن را در بورکینی آبی و سبز دودی‌ای می‌بینیم که به حجابش می‌آید. او در ضمن گوشواره‌هایی به رنگ زرد روشن دارد.

این مدل مسلمان برای این شماره سالیانه مجله که مختص مایو و لباس شنا است به ساحل واتامو در کنیا سفر کرد — یعنی همان کشوری که در آن به دنیا ‌آمده.

به گفته مجله، این دختر ۲۱ ساله متولد اردوگاه پناهندگی کاکوما است و در سن هفت سالگی به آمریکا نقل مکان کرده است.

عدن در زمان حضور در کنیا برای گرفتن این عکس‌ها به این مجله گفت: «مدام به فکر شش سالگی خودم هستم که در همین کشور و در اردوگاه پناهندگی بودم.»

«این‌که بزرگ شدم و رویای آمریکایی را زیستم و به کنیا برگشتم تا در زیباترین بخش‌های کنیا برای «اسپورتز ایلوستریتد» عکس بگیرم — از آن داستان‌هایی است که باورش سخت است.»

عدن اولین بار در سال ۲۰۱۶ نام خودش را در صنعت مدلینگ مطرح کرد. او در آن سال اولین زنی شد که با پوشیدن حجاب در مسابقه دختر شایسته ایالت مینه‌سوتا شرکت می‌کرد.

عدن در بخش لباس شنای آن مسابقه (که در آن به مرحله نیمه‌نهایی رسید) لباس بورکینی پوشیده بود.

او که سفیر سازمان یونیسف هم هست مدت کوتاهی پس از آن قراردادی با شرکت «آی ام جی مدلز» امضا کرد و از آن پس روی جلد مجله «ووگ» آمده و در هفته مد نیویورک هم کار مدلینگ انجام داده است.

عدن در گفتگو با رسانه‌ها از آخرین فرصت خود برای حفظ مسلمانی در عین ساختن جایی برای خودش و برای لباس‌های محجبانه در صنعت مد گفته. او به برنامه تلویزیونی «صبح بخیر آمریکا» گفت لحظات بسیاری پیش آمد که «همه به اشک افتادند.»

او گفت: «لحظه بزرگی است. این مجله دارد ثابت می‌کند که دختری که بیکینی پوشیده می‌تواند درست کنار دختری که بورکینی پوشیده بایستد و ما زنان می‌توانیم کنار یکدیگر باشیم و بزرگترین مشوق یکدیگر باشیم و تنوع زنان را جشن بگیریم.»

عدن در مورد این‌که با این عکس‌ها می‌خواهد به کجا برسد می‌گوید قصدش شکستن کلیشه‌ها است. او می‌خواهد به دختران نشان دهد که «بله، شما می‌توانید، شما ملکه‌اید. شما می‌توانید.»

با این‌که عدن رویکرد خیلی مثبتی به این عکس‌ها داشته، کاربران توئیتر نظرات متفاوتی داشتند.

یکی‌شان نوشت: «این مجله سکسیست است و زنان را شی‌انگاری می‌کند و همچنان دارد همین کار را انجام می‌دهد.»

دیگری نوشت: «خوش بحال حلیمه. اما در بحث وسیع‌تر این کار بیهوده‌ای است. اگر می‌خواهی حجاب بپوشی و پوستت را بپوشانی (چه بخاطر مذهبت و چه بخاطر خواست محجوب بودن) این‌که ژست سکسی بگیری و در مجله‌ای ظاهر شوی که به شی‌انگاری زنان معروف است خلاف منطق است.»

اما دیگران عکس‌های حلیمه را «تاریخی»‌ نامیدند.

یکی از کاربران اینستاگرام زیر عکسی که مجله منتشر کرده بود نوشت: «من تابحال نمی‌دانستم بورکینی چیست. ممنونم که این خانم دوست‌داشتنی را به اینستاگرام آوردید و بهمان آموزش دادید! عکس بسیار زیبایی است و خیلی دوستش دارم!»

دیگری نوشت: «هر سال با تلاش این مجله برای این‌که بیشتر متنوع باشد شگفت‌زده می‌شویم. امسال به سطح جدیدی رفتید.»

کاربری دیگر در توئیتر گفت: «حلیمه عدن باز هم تاریخ‌ساز شد. اولین مدلی است که برای «اسپوترز ایلوستریتد سوئیم‌سوت» حجاب و بورکینی پوشیده. عاشقشم. استفاده از قدرت مد و مجله برای مقابله با تبعیض در جامعه.»

به گفته ام جی دی، سردبیر «اسپورتز ایلوستریتد سوئیم‌سوت» شماره سال ۲۰۱۹ «یکی از بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین نمونه‌های زیبایی» در تاریخ مجله خواهد بود.

خانم دی می‌گوید: «از نظر ما زیبایی مرز ندارد. احساس زیبایی و اعتماد به نفس چه با بورکینی باشد چه با بیکینی، مهم ارزش آدم است.»

© The Independent

بیشتر از ورزش