تداوم اعتراض‌ معلمان و صدور احکام سنگین برای آن‌ها

دادگاه انقلاب سنندج چهار معلم اهل دیواندره را به پنج سال حبس محکوم کرد

از خیزش سراسری ایرانیان بیش از ۱۰۰ روز می‌گذرد و اعتراض‌ها در مدارس مختلف ایران کماکان ادامه دارد - Telegram/@kashowra

از خیزش سراسری ایرانیان بیش از ۱۰۰ روز می‌گذرد و اعتراض‌ها در مدارس مختلف ایران کماکان ادامه دارد و معلمان معترض نیز کماکان با تهدید و احضار و بازداشت و احکام طولانی‌مدت مواجه‌اند. در همین راستا، شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج سه معلم دیواندره‌ای عضو انجمن صنفی معلمان کردستان را به پنج سال حبس تعلیقی و یک معلم دیگر را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش هه‌نگاو، حسین سعیدی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج اکنون طی حکمی پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی را به پنج سال حبس تعلیقی و امید شاه‌محمدی را به  پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

نیروهای اداره اطلاعات شهر دیواندره واقع در استان کردستان این فعالان صنفی معلمان را روز ۲۵ خرداد، یک روز پیش از تحصن سراسری معلمان در روز ۲۶ خرداد، بازداشت کرده بودند. این معلمان بعد از ٧٦ روز بازداشت موقت، روز سه‌شنبه هشتم شهریور، با وثیقه‌های یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت آزاد شدند. دادگاه انقلاب اتهام این چهار معلم عضو انجمن صنفی معلمان کردستان را اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در حزب پژاک اعلام کرد.

نیروهای اداره اطلاعات برای بازداشت این چهار معلم به خانه‌های آن‌ها هجوم بردند و ضمن ضرب‌وشتم و بازداشت آن‌ها، منازلشان را تفتیش و با همسران دو تن از این معلمان برخورد فیزیکی کردند.

از طرفی، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای حمایت از دانش‌آموزان بازداشتی و خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، معلمان دبیرستان امام خمینی این شهر تحصن کردند. حراست اداره آموزش و پرورش مهاباد هم در روزهای اول و دوم آبان برای بیش از ۱۵ تن از معلمان دبیرستان امام خمینی مهاباد پرونده تخلف اداری تشکیل داد. پس از این اتفاق، معلمان شاغل و بازنشسته شهرستان مهاباد با صدور بیانیه‌ای، ضمن حمایت از همکاران خود، از هیئت بدوی تخلفات اداری استان درخواست کردند در قبال این پرونده سازی‌ها موضعی مستقل اتخاذ کند.

در این بیانیه با اشاره به رفتارهای کریم سلیمانی، رئیس حراست اداره آموزش و پرورش مهاباد، آمده است: «نامبرده در تاریخ ۱ آبان با مراجعه به دفتر دبیرستان و با ادبیاتی پادگانی، همکاران متحصن را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهد. معلمانی که اکثرشان به‌ لحاظ سن و سابقه از او مسن‌تر و باسابقه‌تر و از نظر خوشنامی و وجهه اجتماعی غیرقابل مقایسه‌اند. چه حقیرند کسانی که انسانیت و شرافت خود را به بهای اندک مقام و منصب معامله می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال فرهنگیان کماکان خواسته‌های صنفی خود را پیگیری و به حذف احکام رتبه‌بندی فعالان صنفی معلمان اعتراض می‌کنند. کانون صنفی معلمان خوزستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت با ترفندهایی، مطالبه رتبه‌بندی معلمان را عقب انداخته است. این کانون همچنین خبر داد که اداره کل آموزش و پرورش خوزستان احکام رتبه‌بندی فعالان صنفی معلمان استان را بعد از صدور، مجدا لغو کرده است.

کانون صنفی معلمان خوزستان این اقدام را مصداق تشویش اذهان عمومی دانست و خواستار لغو آن شد. معلمان خوزستان این اقدام مدیرکل را غیرقانونی، خلاف ضوابط و مقررات اداری و سلیقه‌ای خواندند و نوشتند: «حمیدی‌نژاد که در زمان انتصابش هم کام فرهنگیان استان تلخ شده بود اما با فشار سهم‌خواهان استان با ۳۸ سال سابقه که برابر سن یک وزیر در دولت قبل است، با دور زدن قانون تعارض منافع بر صندلی مدیرکلی نشست. نتیجه حضور او در این مدت چیزی جز بالا بردن ضریب فرهنگ امنیتی و به مخاطره انداختن امنیت فرهنگی معلمان استان نبود.»