ماموران امنیتی همسر و دختر علی دایی را ممنوع‌الخروج کردند

اگرچه علی دایی در گفتگو با ایسنا ممنوع‌الخروج شدن اعضای خانواده‌اش را تایید کرد، اما خبرگزاری برنا، وابسته به وزارت ورزش و جوانان، منکر چنین اتفاقی شد

alidaei/Instagram

خبرگزاری‌های داخل ایران در روز دوشنبه، ۵ دی ۱۴۰۱، از ممنوع‌الخروج شدن دو تن از اعضای خانواده علی دایی، بازیکن سابق و بنام تیم ملی فوتبال ایران، خبر دادند. 

به‌گزارش وبسایت فرارو ماموران امنیتی هواپیمای حامل خانواده دایی را، که به سمت دبی در حرکت بود، به فرودگاهی در شهر کیش بازگرداندند و پس از فرود اضطراری، اعلام کردند همسر و دختر علی دایی حق خروج از کشور را ندارند و آنها را از هواپیما پیاده کردند.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، علی دایی نیز وقوع این حادثه را تایید کرد و در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه ماموران امنیتی همسر و فرزند او را بازداشت نکرده‌اند و آنها صرفا ممنوع‌الخروج شده‌اند، در ارتباط با علت این واقعه چنین گفت:«واقعاً نمی‌دانم دلیل این کارها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چند روزه قرار بود به دبی بروند و برگردند.»

با این‌حال خبرگزاری‌های وابسته به سازمان‌های امنیتی یا نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ادعاهایی برخلاف اظهارات علی دایی مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال وبسایت مشرق‌نیوز با انتشار این خبر مدعی شد اعضای خانواده دایی قصد داشته‌اند از طریق امارات متحده عربی خود را به ایالات متحده آمریکا برسانند تا در «جشن‌های کریسمس» حضور پیدا کنند. این وبسایت نزدیک به نهادهای امنیتی، بدون آنکه نامی از علی دایی بیاورد، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران را یکی از «چهره‌های مشهور و تحریک‌کننده جوانان در اغتشاشات» خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این مورد، تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن انتشار این خبر مدعی شد همسر علی دایی نیز به‌دلیل حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج بوده است اما توانسته با توسل به اقداماتی «غیرقانونی» ممنوع‌الخروجی خود را لغو کند و با این ترفند سوار هواپیمای متعلق به شرکت ماهان شود. 

از سوی دیگر خبرگزاری برنا، وابسته به وزارت ورزش و جوانان دولت جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به خبر ممنوع الخروج شدن اعضای خانواده علی دایی، این خبر را به‌کل تکذیب کرد.

علی دایی در ادامه گفتگویی که روز دوشنبه با ایسنا داشت احساسش در مورد ممنوع الخروج شدن اعضای خانواده خود را با این عبارت به زبان آورد:«چیزهایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم سخت است.» 

علی دایی از جمله چهره‌های سرشناس ورزشی ایران بود که پس از انتشار خبر قتل مهسا امینی به‌دست ماموران پلیس موسوم به «امنیت اخلاقی» نسبت به این رویداد، که خشم عمومی جامعه ایران را برانگیخت، واکنش نشان داد و پس از آن نیز به واسطه اظهارات متعدد خود با جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» همراهی کرد. اما مجموعه این اظهارات باعث شد تا مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی او را از حق خروج از کشور منع کنند. 

دنیز دایی، دختر علی دایی، نیز در بیش از سه ماه گذشته، با انتشار ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی، با مبارزه سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام همبستگی کرده بود. دنیز دایی همچنین در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا با انتشار ویدئو و متن‌هایی به زبان انگلیسی، شهروندهای دیگر کشورهای جهان را از وقایع جاری در ایران مطلع کند.