کارزار حامی رفراندوم «رای مردم» در بریتانیا دو شاخه شد

اعضای این کارزار می‌خواهند رفراندوم دیگری برای برگزیت برگزار شود

مخالفان برگزیت در لندن/Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

کارزار موسوم به «رای مردم» که خواهان برگزاری رفراندوم دیگری برای برگزیت در بریتانیاست، به دنبال هفته‌ها اختلاف نظر میان دبیرکل و اعضای اداری آن، به دو شاخه تقسیم شده است.

یکی از دو گروه جوانان این نهاد به نام «برای آینده ما» (اف اف سی) تصمیم گرفته جدا از سایر گروه‌های زیر چتر «رای مردم» به فعالیت‌های سیاسی‌اش ادامه دهد.

گفته می‌شود برخی از اعضای یک گروه دیگر جوانان موسوم به «آینده ما، گزینه ما» (اُ اف اُ سی) که آن‌ها نیز زیر چتر «رای مردم» عمل می‌کردند، نهاد مادر را ترک کرده‌اند.

این رویداد در گرماگرم اختلافات میان رولَند راد، دبیرکل «رای مردم» و بسیاری از اعضای اداری این کارزار، رخ داده است.

آقای راد روز جمعه از دبیرکلی این نهاد و «بریتانیای باز»، یکی از نهادهای وابسته به آن، کناره گیری کرد، اما مخالفان آقای راد می‌گویند او هم‌چنان در این کارزار از نفوذ بسیاری برخوردار است.

او ماه گذشته با اخراج دو تن از اعضای ارشد «رای مردم»، جیمز مک گروُری، مدیر کمپین، و تام بالدوین، مدیر ارتباطات، و انتخاب یکی از متحدانش برای اداره این کارزار، خشم بسیاری از اعضای آن را برانگیخت و باعث شد اعضای «رای مردم» با اکثریت قاطع رای به برکناری آقای راد بدهند.

در این میان، از ورود کارکنان «رای مردم» به دفاتر این نهاد در پارلمان و دسترسی آن‌ها به اطلاعات و دیگر منابع، جلوگیری شده است.

تلاش برای میانجیگری برای حل اختلاف ادامه دارد، اما روز شنبه، طرفین هم‌چنان درگیر مجادلات لفظی شدید بودند. 

منابع «رای مردم» می‌گویند آقای راد پیشنهاد یک توافق را با مطرح کردن خواست‌هایی از جمله ممنوعیت حضور آقایان مک گروری و بالدوین در جلسات و مکالمات تلفنی این کمپین، نابود کرده است.

الستر کَمبِل، مسئول پیشین ارتباطات تونی بلر (نخست وزیر اسبق بریتانیا) به ایندیپندنت گفت:«رولند راد و دارو دسته‌اش به مراتب بیش از جانسون (نخست وزیر) و فاراژ (رهبر حزب برگزیت) به کارزار «رای مردم» لطمه زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جای شکرش باقی است که گروه‌ها و افرادی خوب با ارزش‌ها و اعتقادات درست باقی مانده‌اند که می‌توانند کارزارهای موثری به انجام برسانند بدون آن که خودپسندی او (آقای راد) و بازی‌های هولناکش مانع کار آن‌ها شود.»

اما دوستان آقای راد اصرار دارند که مذاکرات ادامه دارد و او تنها پیشنهادات خودش را مطرح کرده است.

یک منبع نزدیک به آقای راد در ارتباط با اظهارات اقای کمبل گفت:«ما در این مورد واکنش نشان نمی‌دهیم و تنها به این بسنده می‌کنیم که بگوییم این اظهارات نه منصفانه است و نه درست، و ما وارد این مرافعه نمی‌شویم.»

آماندا چِتویند- کایسون، یکی از دو بنیانگزار «اف اف اس» در اشاره به جداشدن این گروه از چتر «رای مردم» گفت:«بسیار مهم است که ما بتوانیم جوانان را در جایگاهی که در این انتخابات مهم است، به حرکت دربیاوریم. تلاش‌های بسیاری بر سر سازمان‌های رقیب در مورد این که چه کسی بهترین اپلیکیشن یا موثرترین سایت راهبردی را برای انتخابات دارد، به هدر رفته است.

« همه ما می‌دانیم کرسی‌های مهم (انتخاباتی) کجا هستند، همه ما از خطر آرای مخالف برگزیت آگاهیم. تنها می‌خواهیم بار دیگر به کارزارمان ادامه بدهیم.

«به همین دلیل حیاتی است ما این کار را مستقل از بازی‌هایی که در مورد داده‌ها و وجوهی که کارزار «رای مردم» نگاه داشته، انجام دهیم. نباید به توطئه‌های مدیریتی افراد ثروتمندی مثل رولند راد اجازه داده شود آینده این کشور را به خطر بیندازد.»

او افزود:«جوانان شایستگی بهتر از این را دارند، و «اف اف اس» آماده است به آن‌ها کمک کند. ما با شرایط خودمان در این انتخابات خواهیم جنگید، بدون مصالحه در مورد امنیت کارکنان و ارزش هایمان. به همین دلیل، قدرتمندتر از گذشته خواهیم بود.»

© The Independent