تهدید علنی سینماگران تحریم‌کننده جشنواره فیلم فجر

با نزدیک‌ شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، تقابل نهادهای حکومتی با سینماگران ایرانی افزایش‌ یافته است

در پی شدت گرفتن موج درخواست برای تحریم جشنواره فیلم فجر از طرف هنرمندان و انتشار فراخوان کارزار دانشجویان سینما برای تحریم این جشنواره، وزارت ارشاد، ائمه جمعه و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت به این موضوع واکنش نشان دادند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، درباره تحریم جشنواره‌ فجر از طرف برخی هنرمندان گفت: «هرکسی که عنوان هنرمند را دارد، دلش با منافع ملی پیوند خورده است. هنرمندان هیچ‌وقت به‌دنبال کناره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیستند.»

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی همچنین وعده داد: «همان‌طور که جشنواره‌هایی پشت سر گذاشتیم که با استقبال زائدالوصف جریان فرهنگی و هنری کشور همراه بود، در جشنواره‌های پیشروی فجر نیز همین اشتیاق را خواهیم دید.»

این سخنان در حالی مطرح شده است که پس از بازداشت ترانه علیدوستی‌، موجی از واکنش اعتراضی میان سینماگران ایرانی ایجاد شده است و هنرمندان مختلف خواستار تحریم همکاری با وزارت ارشاد شده و از شرکت نکردن در جشنواره فیلم فجر سخن می‌گویند.

در همین مورد، برخی رسانه‌ها خبر از شروط جدید سازمان سینمایی برای اکران سال آینده دادند و گفتند: «شنیده‌ها حاکی از آن است سازمان سینمایی برای اجبار هنرمندان به شرکت در جشنواره شرط اکران فیلم‌ها در سال آینده را حضور در جشنواره فیلم فجر قرار خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه دوم دی‌، محمدمهدی حسینی همدانی، امام‌ جمعه کرج، نیز در نماز جمعه با گلایه از هنرمندانی که از تحریم جشنواره صحبت کرده‌اند، گفت: «این‌گونه اقدامات در راستای تضعیف نظام و تضعیف روحیه مردم است؛ در شرایط حساس کنونی، انتظار می‌رود جامعه هنری کشور بیش‌ازپیش توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را نصب العین قرار داده و به تولید آثار هنری فاخر بپردازند.»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، نیز در واکنشی تند، سینماگران معترض را ضدانقلاب نامید و نوشت: «معدودی از کارگردان‌هایی که با بودجه دولتی در حال ساخت فیلم هستند سخن از تحریم جشنواره می‌کنند.»

شریعتمداری بدون نام بردن مستقیم، از کارگردانی سخن گفت که بنا به ادعای کیهان طی سه ماه اخیر همگام با رسانه‌های بیگانه، به بازنشر محتویات ضدانقلابی در صفحه مجازی‌اش پرداخته و ریاکارانه به دریافت بودجه از دولتی که به آن ابراز نفرت می‌کند، هم مشغول است.

هم‌زمان با حضور سینماگران شاخص ایران برابر زندان اوین و درخواست آزادی ترانه علیدوستی و بلند شدن صدای سینماگران شاخص جهانی در حمایت از این بازیگر بازداشت‌شده، جمعی از دانشجویان سینما نیز طی فراخوانی، کارزاری برای تحریم جشنواره فیلم فجر راه‌اندازی کرده و در فضای مجازی برای آن امضا جمع‌آوری می‌کنند.

در متن این کارزار آمده است: «این روزها، هیچ‌گونه شباهت و نزدیکی‌ به حال و هوای جشن ندارد. نه رنگ سیاه و قرمز آن، نه صدای گریه‌ها و ضجه‌هایی که به گوش می‌رسد و نه هوای غبارزده و مه‌آلودش. ما امضاکنندگان به‌عنوان بخشی از مخاطبان و شرکت‌کنندگان خواستار عدم حضور در جشنواره فیلم فجر چه به‌عنوان مخاطب و چه به‌عنوان فیلم‌ساز هستیم.»

با نزدیک‌ شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، تقابل نهادهای حکومتی با سینماگران ایرانی افزایش‌ یافته و برخی سینماگران خبر دادند که نیروهای امنیتی آن‌ها را در خیابان تهدید کرده‌اند. این روند در روزهای گذشته، با تهدید سینماگرانی که برابر زندان اوین تجمع کرده بودند، شدت یافته است.