اعتراض‌های مردمی در ایران: حمایت آمریکا، سکوت اروپا

کاخ سفید سرکوب معترضان ایرانی و محدودیت ارتباطات را محکوم کرد

یکی از معترضان در تهران در لحظه برخورد گاز اشک‌آور به نزدیکی او، ۲۵ آبان ۱۳۹۸/AFP

با گذشت سه روز از اعتراض‌های مردمی در ایران و رفتار خشن نیروهای امنیتی، اتحادیه اروپا همچنان در این مورد سکوت کرده‌ و تنها بیانیه‌های خارجی که  تا لحظه تنظیم این گزارش در حمایت از این اعتراض‌ها صادر شده، مربوط به کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا است. 

البته سفارت فرانسه توییتی در مورد اعتراض‌های ایران داشته اما نه خطاب به مردم ایران، بلکه خطاب به شهروندان خود در ایران و به آنها هشدار داده که از تجمع‌ها و اعتراض‌ها دوری کنند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتراض‌ها در ۵۰ شهر ایران ادامه دارد و ده‌ها نفر کشته و صدها زخمی بر جا گذاشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند. به دلیل عدم دسترسی رسانه‌های آزاد به داخل ایران، تا این لحظه امکان تایید تعداد دقیق قربانیان برخورد خشن نیروهای امنیتی وجود ندارد.

اعتراض‌ها از روز جمعه و به دنبال افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و از روز شنبه حکومت علاوه بر سرکوب خشن معترضان اینترنت را نیز قطع کرد.

اما در حالی که این اعتراض‌ها ادامه دارد، کشورهای اروپایی هیچ واکنشی نداشته‌اند.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان از نخستین افرادی بود که بی‌تفاوتی اروپا را با توییتی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد،‌ زیر ذره‌بین قرار داد.

گرنل در این توییت به توانایی فنی وصل اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت آمریکا و اروپا باید با کمک یکدیگر این اقدام را انجام دهند. او در این توییت هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان را نیز منشن کرد. اما تا لحظه تنظیم این گزارش وزارت امور خارجه آلمان در مورد توانایی که سفیر آمریکا به آن اشاره کرده،‌ واکنشی نشان نداده است.

گرنل در توییتی دیگر که بامداد دوشنبه منتشر کرد هم  به تماس‌هایی اشاره کرده که در این زمینه با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید داشته است.

سفیر آمریکا در آلمان در توییت دیگری نیز شرکت‌های گوگل،‌ فیس‌بوک، اپل، توییتر، اینستاگرام، نوکیا و اریکسون را منشن کرده تا به کمک مردم ایران بیایند.

همزمان مایک پومپئو با بازنشر توییتی که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ منتشر کرده بود، از حمایت آمریکا از مردم ایران سخن گفته است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی کاخ سفید نیز در توییتی تصمیم حکومت جمهوری اسلامی در قطع اینترنت را محکوم کرده و اعلام کرده که آمریکا از مردم ایران حمایت می‌کند.

همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای استفاده از قوه قهریه علیه معترضان ایرانی را محکوم کرده و از اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران علیه رژیم حمایت کرد ه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفانی گریشام، ‌دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در این بیانیه محدودیت‌ شدید کانال‌های ارتباطی برای معترضان ایرانی را محکوم کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی دلیل مشکلات جاری در ایران را تحریم‌های آمریکا اعلام می‌کنند که امکان صادرات نفتی را از آنها گرفته است. اما آنها از حجم کمک‌ یک میلیارد دلاری به گروه‌های حماس و حزب‌الله که به طور سالیانه در اختیار آنها قرار می‌گیرد، سخن نمی‌گویند که در شرایط تحریم نفتی می‌تواند به کمک حل مشکلات معیشتی مردم ایران بیاید.

از سوی دیگر به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران،‌ در جریان سفر مهرماه او به نیویورک،‌ امکان مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و لغو تحریم‌ها وجود داشته، اما او تصمیم‌ گرفته که راه مقاومت و مذاکره نکردن را انتخاب کند و هزینه‌اش را هم از جیب مردم بپردازد.

بیشتر از