بلينکن: طالبان زنان افغانستان را به آينده‌ای تاريک و بدون فرصت محکوم کرده است

وزیر خارجه آمریکا: دولت تحت کنترل طالبان در بهبود روابط با بقیه جهان شکست خواهد خورد

آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر (۳۱ آذر)‌، گفت که طالبان با منع حضور زنان افغانستان در دانشگاه‌ها، آن‌ها را «به آينده‌ای تاريک و بدون فرصت» محکوم کرده است. به گزارش رویترز، بلینکن که در کنفرانس خبری پایان سال سخن می‌گفت افزود که دولت تحت کنترل طالبان در بهبود روابط با بقیه جهان شکست خواهد خورد، مگر این‌که ستیزه‌گران این ممنوعیت را لغو کنند. او در مورد ممنوعیت حضور دختران دردانشگاه‌ها که که طالبان در روز سه‌شنبه آن را اعلام کردند، گفت: «اگر این ممنوعیت لغو نشود پیامدهایی در پی خواهد داشت.»

وزارت آموزش عالی طالبان، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر، با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های سراسر افغانستان دستور داد که تا اطلاع ثانوی، به دختران اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده نشود. در این نامه آمده که این فرمان پس از تصمیم کابینه طالبان صادر شده است. با این حال، فرمان امارت طالبان مبنی بر ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه‌های افغانستان، واکنش‌های گسترده جهانی به دنبال داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزير خارجه آمريکا در این کنفرانس خبری در مورد سیاست کووید چین نیز اظهارنظر کرد. بلينکن تاکید کرد همه کشورها، ازجمله چین باید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد تجربیات مقابله با کرونا همکاری کنند. این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که برخی از کارشناسان سوال‌هایی در مورد آمار واقعی تلفات و شمار بستری‌شدگان در چین مطرح کرده‌اند. بلينکن گفت واشینگتن آماده است به تمام کشورها در مورد کرونا کمک کند، اما پکن از آمريکا درخواست کمک نکرده است.

بلینکن افزود: «همچنین برای همه کشورها، ازجمله چین بسیار مهم است که بر واکسینه کردن مردم تمرکز کنند، آزمایش و درمان را در دسترس شهروندان قرار دهند و مهم‌تر از آن، اطلاعات در مورد تجربیات خود را با جهان به اشتراک بگذارند.» آنتونی بلينکن تاکید کرد که اگر چین اطلاعات و تجربياتش در مورد کووید را با جهان به اشتراک نگذارد «پیامدهایی نه‌تنها برای چین، بلکه برای تمام جهان خواهد داشت.» او حاضر نشد بگويد واشینگتن اخیرا به پکن چه نوع کمکی پيشنهاد کرده است، اما گفت آمريکا آماده است به حمايت از مردم سراسر جهان ازجمله چين ادامه دهد.

پس از اعتراضات گسترده علیه سیاست سخت‌گیرانه «کووید صفر»، چین در این ماه شروع به کاهش محدودیت‌ها کرده است. سیاستی که بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون شهروند این کشور فشار مالی، اقتصادی و همچنین روانی زیادی وارد کرده بود. چين، روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر، از مرگ جديد ناشی از کرونا برای دومين روز متوالی خبر نداد، در حالی که کارگران سالن تشييع جنازه می‌گویند تقاضا برای خدمات آن‌ها در طول هفته گذشته به‌شدت افزايش یافته است.