انفجار و آتش‌سوزی در تونل سالنگ؛ شمار قربانیان رو به افزایش است

تاکنون کشته شدن ۳۱ تن در این حادثه تایید شده است

در نتیجه دو انفجار و آتش‌سوزی در تونل سالنگ که مسیر اتصال پایتخت و استان‌های شمال افغانستان است، تاکنون بیش از ۳۱  تن کشته، و حدود ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. انفجار نخست شامگاه شنبه، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) و با آتش گرفتن یک تانکر حامل نفت رخ داد و به مسدود شدن تونل سالنگ منجر شد که در ارتفاع حدود چهارهزار متری از سطح دریا و در ارتفاعات پربرف کوه‌های هندوکش قرار دارد.

این تونل ۲.۷ کیلومتر طول دارد و در دل یکی از کوه‌های سالنگ حفر شده است. بخش‌هایی از تونل که پنج متر ارتفاع و شش متر عرض دارد، در نتیجه آتش‌سوزی و انفجار، روی خودروها و مسافران ریخته است و از شنبه‌شب تاکنون مسیر زمینی میان کابل و شمال افغانستان مسدود است.

انفجار دوم اواسط روز یکشنبه، ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر)، و در نتیجه تداوم آتش‌سوزی در داخل تونل، رخ داد. عبدالقهار ستاری، رئیس شرکت مسافربری قدرت، به ایندیپندنت فارسی گفت که انفجار دوم در اثر آتش گرفتن یک تانکر حامل گاز رخ داد و آسیب بیشتری به تونل وارد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالیکه در فضای مجازی شایعاتی در مورد آسیب دیدن احتمالی یا اظهار بی‌اطلاعی از  شرایط حدود ۵۰ مسافر و چند اتوبوس از شرکت‌های مسافرتی قدرت و حصارک پنجشیر دست به دست می‌شود، مدیران این شرکت‌ها در گقت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفتند که هیچ‌یک از کارکنان و مسافران این شرکت‌ها در انفجار و آتش‌سوزی تونل سالنگ آسیب ندیده‌اند. 

سخنگویان طالبان در دو روز گذشته با انتشار تصاویری در فضای مجازی، ادعا می‌کنند که نهادهای خدماتی زیر کنترل این گروه، با اعزام تیم‌های امدادی و آمبولانس و ماموران آتش‌نشانی تلاش کردند آتش‌‌سوزی را مهار کنند، اما این کار تا عصر روز دوشنبه، ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) انجام نشده است.

منابعی در میان طالبان تاکنون کشته شدن ۳۱ تن و زخمی شدن ۳۷ تن دیگر را تایید کرده‌اند، اما منابع مستقل به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه بیشتر از این است. به نقل از این منابع، بیش از ۱۰۰ نفر در این حادثه زخمی شده‌اند و شمار واقعی کشته‌شدگان نیز به دلیل ادامه آتش‌سوزی و مسدود ماندن تونل، هنوز مشخص نیست.

به دلیل ارتفاع تونل سالنگ از سطح دریا، آب‌و‌هوای مسیر اطراف آن در بیشتر ماه‌های سال سرد و بارانی و برفی است. این تونل در سال ۱۳۴۳ خورشیدی و با کمک دولت وقت شوروی ساخته شد و پایتخت افغانستان را به ۹ استان شمالی این کشور وصل کرد. در ۲۰ سال گذشته، مسیر دشوارگذر سالنگ بارها بازسازی و ترمیم شد، اما به دلیل تردد خودروهای سنگین باربری و نیز پایین بودن کیفیت کار، مسافران و راننده‌ها در این مسیر، همواره با خطر حوادث جاده‌ای مواجه‌اند.