تأکید معترضان عراقی بر لزوم کناره گیری دولت ‏

معترضان در سراسر کشور خواستار کناره گیری دولت عادل عبد المهدی هستند

گوشه ای از تظاهرات مردمی در بغداد. عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی). ‏

در تظاهرات روز جمعه گذشته، 24 آبان ماه 1398، معترضان عراقی بار دیگر بر لزوم کناره گیری دولت عادل عبد المهدی، انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زود هنگام تأکید کرده و خواستار تحقق مطالبات خود شدند.

در همین راستا، ستار عواد، پژوهشگر مسایل سیاسی در مصاحبه ای که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: در آغاز تظاهرات، مطالبات معترضان در برخی اصلاحات اقتصادی و اداری و مبارزه با فساد خلاصه می شد اما پس از اقدام دولت به سرکوبی اعتراض کنندگان و به گلوله بستن توده های مردمی معترض، سطح مطالبات مردم بالا تر رفته و معترضان خواستار برکناری دولت و انحلال پارلمان شدند. عواد افزود: اقداماتی را که دولت عراق در راستای ایجاد اصلاحات مطرح کرده است، نمی تواند به خواسته های معترضان پاسخگو باشد، زیرا در حال حاضر عمده ترین خواسته مردم، کناره گیری خود دولت است و ملت به این نتیجه رسیده است که مقامات دولت کنونی عراق، توانایی آوردن اصلاحات را ندارند.

از سوی دیگر، ستار عواد، علاوه کرد که موضع گیری آیت الله سیستانی نیز شاهد تحول چشمگیری در برابر دولت شده و مرجع تقلید نجف در خطبه جمعه دیروز برای نخستین بار، دولت عراق را یک نظام سیاسی نامشروع خوانده و حمایت خود را از اعتراضات مردمی در عراق اعلام کرد.

شماری از فعالان سیاسی و معترضان عقیده دارند که اختیارات دولت و قدرت تصمیم گیری در دست شبه نظامیان است و دولت عراق کنترل اوضاع را از دست داده است.

یکی از فعالان به نام غیث محمد، گفت: معترضان پیش از هر نوع گفت و گو، خواستار برکناری دولت عادل عبدالمهدی بوده و اصرار بر محاکمه مقامات دولتی دارند که تظاهر کنندگان را به گلوله بستند و البته عمده ترین خواسته معترضان تغییر قانون انتخابات، انحلال مجلس و برگزاری زود هنگام انتخابات است.

وی خاطرنشان کرد که مرجع تقلید نجف پیوسته حامی اعتراضات اخیر مردمی بوده اما جناح های سیاسی و رسانه های خبری وابسته به آن ها سعی می کنند این حقیقت را به گونه ای بازتاب دهند که منافع آن ها را تأمین کند.

علی الجاف، یک فعال و روزنامه نگار عراقی گفت: دولت همواره  در تلاش بود تا مرجعیت را به عنوان سپری در برابر اعتراضات مردم قرار دهد، اما مرجعیت نجف با اتخاذ موضع گیری آشکار در قبال دولت و حمایت از اعتراضات مردمی، مانع سوء استفاده دولت از مقامات مذهبی شد.

این روزنامه نگار عراقی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: تا هنگامی که حکومت کنونی کناره گیری نکند و مسئولان قتل معترضان به دادگاه کشیده نشوند، اعتراضات مردمی همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا اکنون مردم با آگاهی علیه دولت قیام کردند و تا زمانی که اهداف اصلی تظاهرات برآورده نشود و نظام دموکراتیک جایگزین نظام فاسد فعلی نشود، مردم دست از تظاهرات بر نخواهند داشت.

در پیوند با اظهارات نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق که دولت را مسئول قتل معترضان نمی داند، علی الجاف، گفت: سخنان وزیر دفاع بیانگر این است که کنترل اوضاع در دست دولت نیست، زیرا جز مقامات امنیتی، دیگر چه کسی می تواند به تظاهر کنندگان حمله کند.

ویژگی مثبت در اعتراضات مردمی این است که معترضان در سراسر کشور مطالبات واحدی دارند و خواهان کناره گیری دولت هستند. در همین راستا، علی صبیح، یکی از فعالان استان ذی قار، گفت: خواسته های معترضان در شهر ما همان خواسته های است که ملت عراق در سایر شهرهای کشور دارند و همگان خواهان کناره گیری دولت، تغییر قانون انتخابات و به محاکمه کشاندن مقامات فاسد دولتی هستند. وی در پیوند به آدم ربایی های اخیر و کشتار معترضان گفت: امروز همه می دانند که دولت عادل عبد المهدی، توان حمایت از مردم را ندارد، نه می تواند از کشتار مردم بی گناه جلوگیری کند و نه می تواند، عاملان وحشت و قتل را محاکمه کند. حوادثی که در ماه اکتبر گذشته صورت گرفت و صدها تن از تظاهر کنندگان مورد سرکوبی و قتل قرار گرفتند، مصداق این مدعا است و نشان از بی عرضه گی دولت کنونی دارد. تنها کاری که دولت عبد المهدی توان آن را دارد، سرزنش کردن معترضان است اما این دولت توان حمایت مردم و مجازات مجرمان را ندارد. وی علاوه داشت که ملت عراق در تلاش است تا رهبری کشور را شخصیت های ملی وطن دوست در دست بگیرند تا این که دخالت و دست درازی های خارجی از امور داخلی عراق قطع شود.

در همین حال، نقیب اللویبی، یک فعال سیاسی از استان بصره، در صحبتی با اندیپندنت عربی گفت: تظاهرات در بصره رو به گسترش است و در چند روز اخیر، شمار اعتراض کنندگان به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این فعال سیاسی تأکید کرد که معترضان در سراسر کشور متحد هستند و خواسته های همه یکی است و تا زمانی که مطالبات مردم برآورده نشود، تظاهرات بر ضد دولت فاسد ادامه خواهد داشت. وی علاوه کرد که پیروزی تیم ملی عراق در مقابل ایران، روحیه ای معترضان عراقی را بیشتر از پیش بلند برده و به مردم شور و اشتیاق بیشتری داده است.

جالب این جا است که موضع گیری ائتلاف فتح در حمایت از دولت عادل عبد المهدی تا کنون هیچ تغییری نکرده است با آن که همه ای اقشار ملت خواستار کناره گیری این دولت بوده و مرجع تقلید نجف نیز پشتیبانی خود را از اعتراض کنندگان ابراز داشته است.

از سوی دیگر با آن که ائتلاف سیاستمداران عراقی به صورت آشکار خواستار کناره گیری دولت و برگزاری انتخابات زود هنگام است، اما عامر الفایز، یکی از نمایندگان وابسته به ائتلاف فتح ادعا می کند که ائتلاف سیاستمداران عراقی تا هنوز نتوانسته است در مورد کناره گیری دولت و انحلال پارلمان به نتیجه برسد، بنابر این دولت بایستی به کار خود ادامه دهد.

در این میان، تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی روز جمعه گذشته بار دیگر در نزدیکی میدان آزادی بغداد درگیر شدند و به گفته منابع خبری، در جریان این درگیری 2 تن از معترضان کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند. همچنان منابع امنیتی عراق تأیید کردند که انفجار یک بمب دستی در شامگاه جمعه گذشته، در میان تظاهر کنندگان در بغداد، منجر به کشته شدن دو تن و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia