رویا رحمانی در میان ۱۰۰ چهره بانفوذ جهانی مجله تایم

۱۰۰ چهره بانفوذ آینده، به گفته مجله تایم، آرزوهای بزرگی دارند

 «طالبان نمایندگان ما نیستند. پایان جنگ را باید کسانی رقم بزنند که بیشترین اثرپذیری را از این روند دارند». - عکس از رسانه‌ها

مجله معتبر تایم چاپ آمریکا، رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن را در فهرست تازه‌ای از «۱۰۰ رهبر آینده» جهان برگزیده است. خانم رحمانی اولین سفیر زن افغانستان در ایالات متحده آمریکا است که روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی وی با دولتمردان آمریکا و هر نوع تصمیم‌گیری آنها در واشنگتن می‌تواند بر وضعیت افغانستان تاثیرگذار باشد. 

فهرست ۱۰۰ رهبر آینده جهان در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، هنر، دانش، ورزش، سرگرمی و تجارت، برای معرفی ستاره‌های جدیدی که می‌توانند آینده حرفه خود را دگرگون کنند، معرفی می‌شود. 

در این ابتکار تازه، افرادی بین ۱۴ تا ۴۴ سال در این فهرست قرار گرفته‌اند. 

مجله تایم برای نخستین بار ۱۵ سال پیش فهرست ۱۰۰ رهبر بانفوذ جهان را طراحی کرد و افرادی در صدر آن فهرست قرار گرفته بودند که با اتکا به ساختارهای سنتی قدرت، شهرت داشتند. رهبران کشورها، رئیسان نهادهای بین المللی و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ، شامل آن فهرست بودند. 

اما مجله تایم به این نکته جالب اشاره می‌کند که با توجه به تحولات گسترده نسل جدید در جهان، طبیعت و چگونگی «تاثیرگذاری» تغییر کرده است و افرادی، بدون نیاز به ساختارهای سنتی قدرت، از توانایی نفوذگذاری بر جامعه جهانی برخوردار شده‌اند. بر این مبناست که رویا رحمانی، فعال حقوق بشر و سفیر کنونی افغانستان، توانسته است تا نام خود را در نخستین فهرست قرار بدهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجله تایم درباره رویا رحمانی نوشته است:‌«سفارت افغانستان در آمریکا به خاطر رابطه گسترده تاریخی که این دو کشور دارند، مسئوولیت عظیمی است. اما وقتی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، رویا رحمانی را به عنوان اولین سفیر زن کشورش در سال ۲۰۱۸ در آستانه مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در این سمت گماشت، نه تنها پیامی مبنی بر تعهد دولتش به حقوق زنان فرستاد، بلکه نشان داد که برای تامین رابطه دولتش با آمریکا، به زنی اعتماد کرده است که مدافع سرسخت توافق صلح با طالبان، براساس شرایط مورد نظر افغانستان است. تمام تلاش خانم رحمانی در این مدت بر این استدلال متمرکز بوده است که جایگاه افغانستان در روند صلحی که آینده کشور را ترسیم می‌کند، تثبیت شود».  

به نظر می‌رسد که دولت افغانستان با انتخاب رویا رحمانی، به بسیاری از اهداف مورد نظر خود در‌ آمریکا رسیده است. خانم رحمانی در یک سال گذشته توانسته است با بسیاری از سناتوران، مدیران رسانه‌ها، افراد بانفوذی مانند ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، رابطه نزدیک برقرار کند و از منافع کشورش دفاع کند. او به عنوان یک زن مسلمان از کشوری که طولانی‌ترین جنگ آمریکا با نامش گره خورده است، از جذابیت زیادی در میان نهادهای تحقیقاتی واشنگتن برخوردار است. 

سفیر افغانستان می‌گوید: «طالبان نمایندگان ما نیستند. پایان جنگ را باید کسانی رقم بزنند که بیشترین اثرپذیری را از این روند دارند». 

رویا رحمانی،عضو هیچ حزب سیاسی در افغانستان نیست و رشد خود را در کشورش را، مدیون فعالیت‌های گسترده حقوق بشری‌اش در سطح ملی و بین‌المللی می داند. زنان زیادی در افغانستان پس از طالبان این راه را رفته‌اند و نهادهای متعدد غیرانتفاعی مدافع حقوق زنان و کودکان، به همت آنان ایجاد شده است. 

خانم رحمانی در سال ۲۰۱۱ به عنوان مشاور ارشد معاون وزیر خارجه افغانستان، به دولت پیوست و سپس ریاست کل همکاری‌های منطقه‌ای را در وزارت خارجه به عهده گرفت. مدتی نگذشت که او به عنوان سفیر افغانستان در اندونزی، سفیر غیرمقیم در سنگاپور، و نماینده کشورش در انجمن ملتهای جنوب شرق آسیا (آسیان) برگزیده شد.  خانم رحمانی در این دوره رابطه افغانستان و اندونزی را به بالاترین سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۹۵۴ رساند، و توجه و حمایت بزرگترین کشور مسلمان جهان را به صلح در افغانستان معطوف کرد. 

فعالیت رویا رحمانی پیش از عضویت در دولت، در زمینه توانمندسازی زنان شکل گرفته بود و ریاست نهادهای متعدد غیرانتفاعی را به عهده داشت. 

او دارای مدرک لیسانس در رشته مهندسی از دانشگاه مک گیل، و فوق لیسانس در رشته اداره عامه ( مدیریت عمومی) از دانشگاه کلمبیا است. متولد کابل است، ازدواج کرده  و یک دختر دارد. 

بان کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، نکته‌ای را درباره یکی از همسانان رویا رحمانی  در مجله تایم مطرح کرده است. وی با اشاره به کارلوس آلوارادو کیوسادا، رئیس جمهوری ۳۹ ساله کوستاریکا که از رهبران پیشگام در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی است، می‌گوید:‌«اقدامات او به جهان خاطرنشان کرد که حتی کشورهای کوچک، می‌توانند رهبری جهان را به دست گیرند».  

۱۰۰ چهره بانفوذ آینده، به گفته مجله تایم، آرزوهای بزرگی دارند. اما آنها می‌دانند که با چالش‌های بزرگتری روبه‌رو می‌شوند. به رغم آن چالش‌ها، آنها متعهد هستند که برای ساختن آینده‌ای بهتر، از سد دشواری‌ها بگذرند. 

بیشتر از