ادعای طالبان در مورد فعال‌سازی هلیکوپتر‌ و هواپیمای نظامی

اوایل ماه جاری وزارت دفاع طالبان مدعی شد که بیش از ۶۰ هواپیما و هلیکوپتر نظامی و حمل‌و‌نقل را در دوران حاکمیت خود در افغانستان فعال کردند

نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای ساخت روسیه استفاده می‌کند و شمار این هلیکوپترها هم معدود است-Twitter/ @MoDAfghanistan2

وزارت دفاع طالبان یکشنبه، ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر)، مدعی شد که یک هلیکوپتر و هواپیمای نظامی را عملیاتی کرده است.

این وزارت در حساب توییتر خود نوشت که مهندسان فرماندهی نیروهای هوایی طالبان، هلیکوپتر MI- 35 و هواپیمای C-208 را ترمیم کردند. 

طالبان با پخش یک ویدیو از پرواز این هلیکوپتر در ارتفاع پایین، تاکید دارند که روند فعال‌سازی و ترمیم هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی جریان دارد.

برخی‌ از آگاهان نظامی معتقدند که بیشتر ویدیوهایی که طالبان با ادعای فعال‌سازی هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی منتشر می‌کنند، جنبه تبلیغاتی دارد و در عمل قادر به فعال‌سازی و عملیاتی کردن بیشتر هواپیماهای نظامی نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه جاری، وزارت دفاع طالبان مدعی شد که بیش از ۶۰ هواپیما و هلیکوپتر نظامی و حمل‌و‌نقل را در دوران حاکمیت خود در افغانستان فعال کردند.

وزارت دفاع طالبان تاکید کرده بود که مهندسان نیروی هوایی‌ طالبان می‌کوشند هواپیماهای نظامی و حمل‌و‌نقل را ترمیم و فعال‌سازی کنند.

نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای ساخت روسیه استفاده می‌کند و شمار این هلیکوپترها هم معدود است و بیشتر برای انتقال مقام‌های ارشد طالبان در سفرهای استانی استفاده می‌شود. 

بر خلاف ماه‌های نخست حاکمیت طالبان در افغانستان، پرواز هلیکوپترها کاهش یافته است. 

حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان، در ۳۱ اوت سال گذشته پایان یافت و واشنگتن بخش عمده هیلکوپترها و هواپیماهای نظامی موجود در فرودگاه کابل را غیرعملیاتی کرد تا طالبان نتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. 

با سرنگونی دولت افغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته، بخش زیادی از خلبان‌ها و نیروهای فنی از ترس طالبان کشور را ترک کردند و نخواستند زیر پرچم سفیدرنگ طالبان، به فعالیت نظامی ادامه بدهند.

ده‌ها خلبان نیروی هوایی افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ با ۵۶ فروند هواپیما و هلیکوپتر نظامی ارتش دولت پیشین افغانستان، به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان گریختند. حکومت طالبان بارها از این دو کشور خواست که آن هلیکوپترها و هواپیماها را به افغانستان بازگردانند، اما این کشورها از بازپس دادن آن‌ها به طالبان خودداری کردند.

طالبان با کمبود شدید نیرو در ساختار نیروی هوایی خود مواجهند و به این زودی‌ها قادر نیستند این کمبود را برطرف کنند. از سویی نیز آموزش خلبان، کادر فنی و ترمیم و تجهیز قوای هوایی، هزینه هنگفتی می‌طلبد و دولت طالبان عمدتا به ‌دلیل تحریم‌های جامعه جهانی، به منابع مالی کمی دسترسی دارد. 

بنا به گزارش «سی‌گار» (بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای امور بازسازی افغانستان) که در ژانویه ۲۰۲۱منتشر شد، واشنگتن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هشت‌ونیم میلیارد دلار برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغانستان هزینه کرده بود. با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بخش عمده این سرمایه‌گذاری هدر رفت.

بیشتر از جهان