گسترش کووید-۱۹ در شهرهای چین؛ زمستان سخت در راه است؟

پیش‌بینی می‌شود که شیوع کرونا در چین در فصل زمستان به اوج برسد و در سه موج سه‌ماهه ادامه یابد

یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد که چین ممکن است در ماه‌های پیش رو شاهد انفجار موارد ابتلا باشد _ STR / AFP

خیابان‌ها در شهرهای بزرگ چین به طرز ملموسی خلوت شده است. بیشتر مردم شهرهای چین ترجیح می‌دهند در خانه بمانند تا در برابر شیوع مجدد ویروس کووید-۱۹ از خودشان محافظت کنند. 

به گزارش رویترز، گسترش کرونا مراکز شهری از شمال تا جنوب چین را تحت‌تاثیر قرار داده است. وو زونیو، متخصص ارشد بیماری‌های مسری چین، درباره شرایط این کشور می‌گوید که اولین موج از سه موج پیش‌بینی‌شده ابتلا به کووید-۱۹ در زمستان امسال، فرا رسیده است.

چین که از روز هفتم دسامبر در واکنش به اعتراض‌های بی‌سابقه، بیشتر محدودیت‌های کلیدی مربوط به سیاست «کووید صفر» را پایان داد، هنوز رسما هیچ‌گونه مرگ ناشی از کووید را گزارش نکرده است.در این کشور، آزمایش انبوه ابتلا به ویروس کرونا به پایان رسیده است و این موضوع، تردید ایجاد کرده است که آیا آمار شیوع کرونا، به صورت دقیق ثبت، و به نهادها و مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، یا نه.

چین روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، حدود دو هزار و ۹۷ مورد جدید ابتلا به کووید -۱۹ را گزارش کرد. در پایتخت این کشور، گسترش نوع بسیار قابل‌انتقال اومیکرون، در حال حاضر بر خدمات عمومی، مانند ارائه غذا در رستوران‌ها و تحویل بسته‌ها، تاثیر گذاشته است.

در روزهای گذشته، مطالب منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی،‌ متروهای خالی شهر شیان را در شمال غربی چین نشان می‌داد. در همین حال، کاربران اینترنت از تاخیر در تحویل کالاها شکایت داشتند. با اینکه آمار جدیدی از میزان مرگ‌و‌میر در چین منتشر نمی‌شود، گزار‌ش‌ها حاکی از آن است که برگزارکنندگان مراسم تشییع‌جنازه و کوره‌های مرده‌سوزی می‌کوشند به تقاضای مراجعان پاسخ دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در شانگهای، مقام‌ها اعلام کردند که مدارس باید بیشتر کلاس‌ها را از روز دوشنبه به صورت مجازی برگزار کنند. در هانگژو نیز بیشتر مدارس تشویق شدند که ترم زمستان را زودتر تمام کنند.در برخی شهرهای دیگر چین نیز اعلام شده است که کسانی که قبلا کلاس مجازی و نیز دوره‌های پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، لازم نیست برای بازگشت به مدرسه آماده شوند.

وو زونیو، متخصص ارشد بیماری‌های مسری در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، روز شنبه در کنفرانسی در پکن گفت که شیوع کنونی در زمستان امسال به اوج خود می‌رسد و در سه موج، حدود سه ماه ادامه می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود که موج اول از اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه، عمدتا در شهرهای بزرگ آغاز شود، و موج دوم از اواخر ژانویه تا اواسط فوریه سال آینده آغاز می‌شود که به دلیل سفرهای مردم در تعطیلات سال نو است. تعطیلات سال نو چین از ۲۱ ژانویه آغاز می‌شود و در این تعطیلات معمولا صدها میلیون نفر برای گذراندن وقت با اعضای خانواده و نزدیکان خود، سفر می‌کنند. بنا به گفته متخصصان، وقوع موج سوم ابتلا به کرونا از اواخر فوریه تا اواسط مارس پیش‌بینی می‌شود، زیرا مردم پس از تعطیلات، از سفر بازمی‌گردند.

وو زونیو با تاکید بر اینکه موارد شدید ابتلا به کرونا در چین طی سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: «واکسیناسیونی که قبلا انجام شده است، درجه خاصی از محافظت را ارائه می‌دهد. با این حال، افراد آسیب‌پذیرند و باید محافظت شوند و از واکسن‌های تقویت‌کننده برخوردار باشند.»

به گزارش خبرگزاری شین هوا، تقریبا ۸۷ درصد از شهروندان بالای ۶۰ سال چین کاملا واکسینه شده‌اند، اما تنها ۶۶.۴ درصد از افراد بالای ۸۰ سال دوره کامل واکسیناسیون را انجام داده‌اند.

یک موسسه تحقیقاتی مستقر در ایالات متحده این هفته اعلام کرد که چین ممکن است در ماه‌های پیش رو شاهد انفجار موارد ابتلا باشد و در سال ۲۰۲۳ در این کشور، بیش از یک میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹، جان خود را از دست بدهند.