جایزه‌ای به نام مریم میرزاخانی

زنان ایرانی در رشته‌های علمی در جهان می‌درخشند و نماینده فرهنگ غنی ایران هستند

مریم میرزا خانی-سئول کره جنوبی-اوت ۲۰۱۴ -THE SEOUL ICM 2014 / AFP

پس از انقلاب ۱۳۵۷و تغییرات جنسیتی که با دیدگاه حاکمان اسلامی در جامعه ایران به اجرا در آمد، بسیاری از زنان نخبه، یا بهتر بگوییم نوابغ، راه مهاجرت در پیش گرفتند و آنهایی که ماندند، سرخورده، یا سر از زندان‌ها در آورند و یا خانه‌نشین و مشغول روزمرگی زندگی در ایران شدند.

مریم میرزاخانی یکی از آن نوابغ بود که در حادثه سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۷۶ در مسیر بازگشت از اهواز جان، سالم به‌در برد و توانست پس از ترک ایران و مهاجرت به ایالات متحده، به بالاترین درجات علمی برسد و اولین زنی باشد که بالاترین نشان علمی ریاضی جهان، جایزه فیلدز را دریافت می‌کند.

مریم میرزاخانی در سال ‌آخردبیرستان در سال ۱۳۷۳پس از دریافت مدال طلای المپیاد ریاضی در سطح کشور، توانست با کسب ۴۱امتیاز مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌ کنگ را نیز از آن خود کند و یک سال بعد، با کسب ۴۲امتیاز، یعنی نمره‌ کامل، بار دیگر مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را به‌دست آورد. او نخستین شخصی بود که در المپیاد نمره‌ کامل گرفت، و نخستین زنی که توانست مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را به‌دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۳۷۸، او «با پیشنهاد محاسبه‌ عمق حلقه‌های ترسیم‌شده روی سطوح هذلولی، بهترین راه‌حل مشکلی که ریاضیدانان سال‌ها در پی حل آن بودند، یعنی یافتن راهی عملی و کاربردی برای حساب کردن حجم فرم‌های هندسی هذلولی»، جهان را شگفت‌زده کرد و در سال ۱۳۸۹، توانست «نظریه‌ شار زلزله ویلیام ترستن را روی فضای تایشمولر به اثبات برساند.» این نظریه، مسئله‌ای بی‌پاسخ در ریاضی بود.
امروز در تمام دپارتمان‌های مطالعات زنان در شرق و غرب، زندگی و داستان مریم میرزاخانی، به عنوان اولین زنی که توانست جایزه نوبل ریاضیات را دریافت کند و در عین حال، توانست تابوهای جامعه مردسالار ایران را در هم شکند، خود را از هر گونه قید و بند های سیاسی- فرهنگی تحمیل شده بر زنان کشورش آزاد کند و در جهان علم بدرخشد، تدریس می‌شود.

اما مریم میرزاخانی اولین و آخرین زن ایرانی نیست که توانست در سطح جهانی به چنین درجات و موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. زنان ایرانی در تمام رشته‌های علمی در جهان علم و هنر می‌درخشند و نماینده تاریخ و فرهنگ غنی ایران هستند.

پردیس ثابتی، زیست‌شناس محاسباتی، ژنتیک‌دان پزشکی و ژنتیک‌دان فرگشتی ایرانی است که «روشی آماری- بیوانفورماتیکی توسعه داده‌ است که بخش‌های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می‌کند.» ثابتی فارغ التحصیل مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا است و از طرف گروه بین‌المللی، به عنوان یکی از «۱۰۰چهره نابغه جهان» معرفی شده است. در سال ۲۰۰۷میلادی، شبکه خبری سی ان ان از پردیس ثابتی  با عنوان «یکی از ۸نابغه‌ای که دنیای ما را متحول خواهند ساخت» یاد کرد. او در سال ۲۰۱۲توانست موفق به دریافت «جایزه نبوغ آمریکایی» از مجله اسمیتسونین در رده علوم طبیعی شود. 

یکی دیگر از چهره های برجسته ایرانی که در سطح جهان می درخشند، مونا جراحی است. او پس از اتمام دوران لیسانس خود از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی الکترونیک، به آمریکا رفت و  در سال ۲۰۱۴، از دفتر تحقیقات نظامی آژانس پروژه‌های دفاعی پیشرفته مرکز تحقیقات نظامی»، موفق به دریافت بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان از طرف کاخ سفید شد. 

اما وقتی که رسانه‌های حکومت جمهوری اسلامی در حال طرح تصویر ایده‌آل خودشان و «اسلامی» کردن ظاهر فیزیکی دانشمندی بزرگ چون مریم هستند، هزاران کیلومتر دور از میهن او، در آن سوی آتلانتیک، بنیاد برکترو پرایز« جایزه پیشرفت شگرف» که توسط چهره‌های مشهور علم و فناوری نظیر موسس شرکت گوگل، سرگئی برین، و موسس شرکت فیسبوک، مارک زاکربرگ، بنا نهاده شده است، جایزه‌ای را برای زنان ریاضیدان جوان، به نام مریم میرزاخانی نامگذاری می‌کنند.
آنچه می‌ماند، واقعیتِ وجود زنان دانشمند و برازنده‌ای است که با تمام تلاش حکومت کنونی ایران برای منزوی کردن آنها، جهان نبوغ آنها را می‌بیند و به آن ارج می‌گذارد.

بیشتر از