مراسم چندهزار نفری خاکسپاری دنیا فرهادی در ایذه؛ سناریوهای متناقض حکومت برای کشته‌شدن آیدا رستمی

هزاران نفر از مردم ایذه در مراسم خاکسپاری دنیا فرهادی، دانشجویی که پیکر بی‌جانش پس از هشت روز مفقودی در اهواز پیدا شد، شرکت کردند

هزاران نفر از مردم ایذه در مراسم خاکسپاری دنیا فرهادی، دانشجوی جوانی که ۱۶ آذر، روز دانشجو، در اهواز مفقود و پیکر بی‌جانش هشت روز بعد بیرون شهر و بر کرانه رود کارون پیدا شد، شرکت کردند. همزمان، دستگاه‌های حکومتی با مطرح‌کردن سناریویی متناقض، دلیل کشته شدن آیدا رستمی، پزشک معترضان زخمی، را ابتدا «تصادف» و سپس «سقوط از پل هوایی» اعلام کردند.

خبر خاکسپاری دختر دانشجوی اهل ایذه پیش‌تر منتشر شده بود، اما ویدیوهای روز شنبه از مراسم خاکسپاری پیکر دنیا فرهادی، آشکار کرد که هزاران نفر از مردم ایذه به‌ویژه جمعیت بزرگی از زنان، در مراسم تشییع و خاکسپاری او در آرامستان روضه‌الزهرای این شهر حضور داشته‌اند.

دنیا فرهادی، ۲۲ ساله اهل ایذه و دانشجوی ترم سوم رشته معماری دانشگاه آزاد اهواز، روز ۱۶ آذر در بلوار ساحلی حوالی پل کابلی اهواز مفقود شد و جستجوی آتش‌نشانی و نیز پدر و مادرش به همراه نزدیک به ۲۰۰ تن از اعضای خانواده و طایفه آن‌ها در طول کیلومترها از مسیر رود کارون در طول هشت روز مفقودی این دختر دانشجو، نتیجه‌ای نداشت؛ اما روز پنجشنبه، ۲۴ آذر، افرادی با این خانواده تماس گرفتند و گفتند که پیکر بی‌جان دخترشان کیلومترها دورتر از شهر اهواز در محدوده روستایی به نام مظفریه بر کرانه رود کارون پیدا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرام فرهادی، پدر دنیا فرهادی، در یک مصاحبه ویدیویی پیش از پیدا شدن پیکر بی‌جان دخترش، گفته بود که دخترش تنها دو دقیقه قبل از مفقود شدن با او در تماس بوده است. او اضافه کرد که مقام‌های مسئول حاضر نشده‌اند فیلم دوربین‌های محدوده مفقود شدن این دختر دانشجو را بازبینی کنند یا در اختیار خانواده‌اش قرار دهند و گفته‌اند که پل کابلی اهواز هم دوربینی ندارد.

پدر دنیا فرهادی همچنین تاکید کرد سخنانی که به نقل از «چند شاهد» در رسانه‌های حکومتی درباره سقوط دنیا فرهادی به کارون منتشر شده، «ضدونقیض» و بی‌اعتبار است.

از سوی دیگر، به دنبال افشای کشته‌شدن آیدا رستمی، پزشک عمومی، دستگاه‌های حکومتی ابتدا دلیل کشته شدن او را «تصادف» و از روز دوشنبه در سناریویی جدید، «سقوط از پل هوایی» عنوان کردند.

آیدا رستمی، پزشک عمومی که به همراه چند دانشجو به درمان معترضان زخمی کمک می‌کرد، شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران، با مادرش تماس گرفت اما پس از آن دیگر خبری از او نشد. پس از مفقود شدن آیدا رستمی، در حالی که خانواده‌‌اش در جستجوی خبری از او بودند، به کلانتری اکباتان فرا خوانده شدند و در آنجا، کلانتری نامه‌ای به آن‌ها داد که بر اساس آن اعلام شد فرزندشان در اثر «تصادف» جان باخته است.

اما خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۶ آذر پس از افشای کشته شدن این پزشک جوان، مدعی شد که او در اثر «سقوط از پل هوایی» درگذشته است. در متنی که خبرگزاری قوه قضاییه منتشر کرد، آمده است: «در ۲۱ آذر فوت مشکوک یک خانم (سقوط از پل هوایی) به کلانتری ۱۳۵ آزادی گزارش شد که بلافاصله اکیپ بررسی صحنه قتل پلیس آگاهی در محل حاضر شدند و پس از بررسی‌های اولیه پلیسی در محل حادثه، متوفی به هویت آیدا رستمی ۳۶ ساله (پزشک عمومی) به پزشکی قانونی منتقل شد.»

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «در تن‌پیمایی انجام‌شده از متوفی، آثار شکستگی در قسمت‌های مختلف بدن مشهود بود و با بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده، مشخص شد که آیدا رستمی در روز حادثه به همراه یک مرد روی پل هوایی در حوالی منطقه آزادی تهران در حال مشاجره لفظی و فیزیکی بوده که از پل عابر پیاده به پایین سقوط کرده است.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز شامگاه شنبه ۲۶ آذر تصاویری از یک فرد با لباس زندان پخش کرد که صورتش محو شده بود و او را «مرد همراه آیدا رستمی هنگام سقوط از پل هوایی» معرفی کرد. در این تصاویر، فردی که چهره‌اش قابل تشخیص نیست، مدعی می‌شود که خواستگار آیدا رستمی بوده و این پزشک جوان عصر دوشنبه ۲۱ آذر به محل کار او رفته است، اما به دلیل اختلاف نظر، به یک رستوران رفته‌اند تا با هم صحبت کنند.

در سناریو صداوسیما و قوه قضاییه، این مرد عنوان می‌کند که پس از بالا گرفتن تنش، روی یک پل هوایی رفته‌اند و پس از بحث تند، او آیدا رستمی را چند دقیقه روی پل تنها گذاشته و وقتی بازگشته، مشاهده کرده که او به پایین سقوط کرده و با صورتی خونین کف خیابان افتاده است.

تناقض‌ها در روایت حکومتی از کشته شدن این پزشک که دلیل آن ابتدا «تصادف» و در سناریو جدید، «سقوط از پل هوایی» عنوان شد، در حالی است که این پزشک جوان شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران، با مادرش تماس گرفته و پس از آن مفقود شده است. وب‌سایت بهارنیوز به نقل از خانواده این پزشک جوان نوشت که آن‌ها در مراجعه به پزشکی قانونی، پیکر آیدا رستمی را «با دست شکسته و له شدن یک طرف صورت همراه با تخلیه و بخیه چشم» مشاهده کرده‌ و تحویل گرفته‌اند.

پیکر آیدا رستمی روز چهارشنبه ۲۳ آذر به زادگاهش، گرگان، انتقال یافت و در آرامستان این شهر به خاک سپرده شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون، کشته شدن بسیاری از معترضان را سقوط از ارتفاع، خودکشی، مصرف الکل، سکته و ایست قلبی، تصادف و موارد مشابه اعلام کرده‌اند اما در بسیاری موارد، خانواده‌های این معترضان سرانجام فاش کرده‌اند که آ‌ن‌ها به دست نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.