رویکرد مقام‌های حکومت ایران: تا قتل‌عام نشدیم، فضای مجازی را قتل‌عام کنیم

قدرت فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران را به درماندگی و استیصال مطلق رسانده است

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که با وجود استفاده از تمامی امکانات، در سرکوب خیزش سراسری ناموفق بوده‌اند، اکنون در مرحله درماندگی و استیصال، برای فیلتر کامل فضای مجازی خیز برداشته‌اند و با طرح این ادعا که «دشمن» از فضای مجازی برای «حمله» به جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، قصد دارند آخرین راه‌های ارتباطی مردم ایران با جهان را قطع کنند.

هرچند که بیشتر بسترهای مجازی در نخستین روزهای خیزش سراسری فیلتر شدند، سخنان اخیر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و احمد وحیدی، وزیر کشور، نشان می‌دهد که حکومت ایران در شرایط کنونی راه نجات و بقایش را در فیلتر کامل فضای مجازی می‌داند.

فرمانده سپاه پاسداران «دشمنان» را به «دروغ‌گویی» متهم کرد و در سخنانی که استیصال حکومت را آشکار می‌کرد، گفت که «راه وسطی» وجود ندارد، یا باید اقتدار داشته باشیم، یا تسلیم شویم. او با طرح این ادعا که مخالفان جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی «طراحی عملیات» می‌کنند، از حکومتی‌ها خواست نگذارند که چشم‌ها و گوش‌ها آنچه را «دشمن» می‌خواهد ببینند و بشنوند.

حسین سلامی در ادامه ادعاهایش، کشورهای غربی را به اینکه قصد دارند مانند گذشته ایران را «اشغال» و «تسخیر» کنند، متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که نوک پیکان اعتراض‌ها و شعارهای مردمی در خیزش سراسری، علی خامنه‌ای را هدف قرار داده است، فرمانده سپاه پاسداران مدعی شد که «مقام‌های دشمن» از اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایران چند موضوع را به «غرور ملی» تبدیل کرده است، خشمگین‌اند.

او ادعا کرد که خامنه‌ای در تحریم‌ها، انرژی هسته‌ای و قدرت موشکی و پهپادی «دشمنان» را شکست داده است و آن‌ها که همه‌ راه‌ها را امتحان کرده‌اند و به جایی نرسیده‌اند، اکنون در «تنها راه باقی‌مانده» می‌خواهند از طریق فضای مجازی به ذهن‌ها «نفوذ» کنند.

سلامی از مراکز پژوهشی زیر نظر نمایندگی خامنه‌ای در سپاه پاسداران خواست که «مشعل‌دار روشن کردن جوانان» باشند. او همچنین از طلاب خواست که در «حوزه‌های تبلیغی» برای «آرام کردن اوضاع» به صحنه بیایند.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی، نیز در رویکرد و سخنانی مشابه، ادعا کرد که آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و عربستان سعودی فضای مجازی را به «بستری برای دروغ‌پردازی و لجن‌پراکنی علیه نظام اسلامی» تبدیل کرده‌اند و روح و جسم جوانان را «تخریب» می‌کنند.

سخنان وزیر کشور با تیتر «فضای مجازی به‌طور کامل فیلتر می‌شود» در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد. وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای، این نقل‌قول را تکذیب کرد و مدعی شد: «این نوع اظهارنظرها در راستای خبرسازی‌ها و نقل‌قول‌سازی‌هایی است که در راستای جنگ رسانه‌ای در هفته‌‎های اخیر به‌طور مستمر شاهد آن هستیم.» این ادعای وزارت کشور دولت سیزدهم در حالی مطرح شد که خبر فیلتر کامل فضای مجازی را نخستین بار خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول وزیر کشور منتشر کرد و نوشت: «فضای مجازی به‌طور کامل فیلتر می‌شود، هرچند دشمنان در دستور کار خود ساخت فیلترشکن‌ها را دارند.»

با وجود تکذیب وزارت کشور، شواهد نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی برای فیلتر کامل فضای مجازی با هدف سرکوب خیزش سراسری، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

علاوه بر وزیر کشور و فرمانده سپاه پاسداران، دیگر مقام‌های حکومتی نیز به‌تناوب درباره فضای مجازی سخن گفته‌اند. یکی از آخرین اظهارنظرها متعلق به احمد مازنی، نماینده مجلس، است که ادعا کرد: «هشتگ‌های لعنتی اراده را از انسان سلب می‌کند و نوعی ازخودبیگانگی را بر انسان تحمیل می‌کند.»

اکنون قیام مردمی ایرانیان به صدمین روز نزدیک می‌شود و با وجود قطع دسترسی کاربران به بسترهای مجازی خارجی و کاهش شدید سرعت اینترنت، خیزش سراسری هر روز با ابعاد جدیدی فراگیرتر می‌شود و در نبود رسانه‌های آزاد در ایران، شهروند‌ـ‌خبرنگاران وظیفه اطلاع‌رسانی درباره رویدادها را بر عهده گرفته‌اند.

کافی‌ است برخی رویدادهای روزهای اخیر در فضای مجازی را مرور کنیم تا دلیل هراس حکومت را بهتر متوجه شویم. به‌تازگی، تصویری از پدر سامان یاسین (صیدی)‌، هنرمند محکوم به اعدام در فضای مجازی منتشر شد که موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و اعتراض‌ها به صدور حکم اعدام برای این جوان معترض را چندین برابر کرد. در این عکس، پدر سامان در حال حمل هم‌رزم زخمی‌اش در دوران جنگ ایران و عراق مشاهده می‌شود.

موج واکنش‌ها به صدور حکم «محاربه» برای سونیا شریفی، نوجوان ۱۶ ساله هم مقام‌های حکومتی را به عقب‌نشینی وادار کرد و این دختر نوجوان به قید وثیقه آزاد شد. مادر امیرحسین رحیمی، نوجوان ۱۵ ساله، نیز روز پنجشنبه ۲۴ آذر، پس از آزادی موقت فرزندش، از مردم ایران که صدایش را به گوش دنیا رساندند، تشکر کرد و نوشت: «قدرت رسانه و فضای مجازی کار خودش را کرد و امروز تماس گرفتند که با یک فیش حقوقی به دادگاه مراجعه کنیم.»

به نظر می‌رسد آنچه مقام‌های حکومت ایران را به هراس می‌اندازد همین قدرت فضای مجازی برای پیگیری مطالبات مردمی است، به همین دلیل به هر ترفندی برای قطع دسترسی کاربران ایرانی به فضای مجازی متوسل می‌شوند. روزنامه اصولگرای رسالت به‌تازگی در گزارشی ادعا کرد که «دسترسی آسان و بی‌قیدوشرط کودکان به فضای مجازی» موجب شده است که سن بلوغ بین یک تا سه‌سالگی پایین بیاید.