واکنش وزرای خارجه استرالیا، کانادا و نیوزیلند به سرکوب خیزش سراسری؛ «فصل تاریک تاریخ اخیر ایران»

این بیانیه در پایان خطاب به مردم ایران می‌گوید: «صدای قدرتمند شما را می‌شنویم و در هرجایی که بتوانیم آن را رساتر می‌کنیم»

وزیران خارجه استرالیا،‌ نیوزیلند و کانادا در بیانیه‌ای مشترک آنچه که امروز در ایران می‌گذرد را «فصل تاریک تاریخ اخیر ایران» توصیف کردند و گفتند از مردم ایران حمایت می‌کنند.

این سه کشور و در راس آنها کانادا اخیر مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه عاملان سرکوب خیزش سراسری در ایران که صدها کشته و هزاران بازداشتی برجای گذاشته، به اجرا گذاشته‌اند. با این حال هر سه کشور هنوز از اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی یا تحریم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و عامل اصلی سرکوب خودداری کرده‌اند.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه این سه کشور آمده است که وضعیت سرکوب مردم ایران به‌ویژه زنان و دختران هر روز وخیم‌تر می‌شود و مردم ایران باوجود تهدید‌ها از خواست خود برای احترام به حقوق بشر عقب نمی‌نشینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که نیروهای سرکوبگر از نیروی کشنده علیه معترضان در اعتراضات مسالمات‌آمیز استفاده می‌کنند.

وزیران خارجه استرالیا، نیوزیلند و کانادا می‌گویند از اعدام معترضان وحشت‌زده‌اند و این درحالی است که برای برخی دیگر از بازداشت شدگان هم حکم اعدام صادر شده است و هیچ چیز این اقدامات شرم‌آور را توجیه نمی‌کند.

آنها از رژیم خواسته‌اند، فورا اعدام‌ها و مجازات‌های غیرانسانی و کشنده را متوقف کند.

این بیانیه می‌گوید که رژیم ایران باید خشونت را متوقف کند و بابت موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر که از زمان آغاز اعتراضات ادامه داشته‌ است، پاسخگو باشد و عدالت اجرا شود.

وزیران خارجه کانادا، استرالیا و نیوزیلند از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که «گوش فرادهد و برای حل نگرانی‌های مشروع شهروندانش اقدام کند.»

این بیانیه بدون اشاره به شعارهای اصلی مردم که عبور از جمهوری اسلامی است از رژیم می‌خواهد که «اطمینان یابد حقوق بشر و آزادی‌های همه شهروندانش تامین شده است».

این بیانیه در پایان خطاب به مردم ایران می‌گوید: «صدای قدرتمند شما را می‌شنویم و در هرجایی که بتوانیم آن را رساتر می‌کنیم.»