سمعک می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند

پژوهشی نشان می‌دهد که استفاده از ایمپلنت‌های شنوایی با کاهش ۲۰ درصدی خطر زوال شناخت در ارتباط است

کاشت حلزون و استفاده از سمعک با بهبود سه درصدی نمره آزمون شناختی شرکت‌کنندگان ارتباط دارد-Canva

طبق بررسی جدید مطالعات، استفاده از سمعک با کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقلی بعدی در ارتباط است.

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور، ان‌یو‌اس (NUS)، خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده‌اند کاهش شنوایی یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر مرتبط با زوال شناختی است و مشخص نیست آیا دستگاه‌هایی مانند سمعک و کاشت حلزون بر شناخت تاثیر مفیدی دارند یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد روزافزونی از مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به زوال عقل گاهی چندین سال قبل از تشخیص رسمی، نشانه‌های زوال شناختی را نشان می‌دهند.

در حالی که بعضی از این نشانه‌ها اغلب نامحسوس‌اند، پژوهشگران گفتند که شناسایی آن‌ها می‌تواند گامی در جهت غربالگری افرادی باشد که بیشتر در معرض خطرند تا اقدام‌های اولیه برای آن‌ها صورت گیرد.

در بررسی تحقیقاتی جدید که به‌تازگی در مجله جاما نورولوژی (JAMA Neurology) منتشر شد، دانشمندان هشت مطالعه بلندمدت روی افراد کم‌شنوا با بیش از ۱۲۶ هزار شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند تا ارتباط درازمدت بین استفاده از سمعک و زوال شناختی را بیابند.

پژوهشگرانی مانند برایان شنگ یپ یئو، از ان‌یو‌اس، دریافتند که استفاده شرکت‌کنندگان از این ایمپلنت‌ها با کاهش تقریبی ۲۰ درصدی خطر زوال عقل و زوال شناختی در طول دو تا ۲۵ سال [آینده] مرتبط است.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «استفاده شرکت‌کنندگان دچار کم‌شنوایی از دستگاه‌های ترمیم شنوایی باعث شد خطرات زوال شناختی بلندمدت ۱۹ درصد کاهش یابد.»

در این فراتحلیل (متاآنالیز)، استفاده از #سمعک و #کاشت_حلزون با کاهش خطر #زوال_شناختی متعاقب همراه بود.

- جاما نورولوژی (@JAMANeuro) ۷ دسامبر ۲۰۲۲

این مطالعه همچنین نشان داد که کاشت حلزون و استفاده از سمعک با بهبود سه درصدی نمره آزمون شناختی شرکت‌کنندگان ارتباط دارد.

پژوهشگران نوشتند: «فراتحلیل انجام‌شده برای ۱۱ مطالعه‌ای که در آن ۵۶۸ نفر شرکت کردند و ارتباط بین ترمیم شنوایی و تغییرات نمره آزمون شناختی کوتاه‌مدت را بررسی کرد، در نمره آزمون‌های شناختی کوتاه‌مدت پس از استفاده از سمعک، بهبود سه درصدی نشان داد.»

آن‌ها بر اساس این یافته‌ها گفتند که پزشکان باید بیماران دچار کم‌شنوایی خود را «به‌شدت تشویق کنند» تا چنین وسایلی را به کار بگیرند.

با این حال، در این مطالعه دلیلی که این مشاهدات را تایید کند، نامشخص باقی ماند.

این دانشمندان خواستار بررسی بیشتر مزیت‌های شناختی چنین دستگاه‌های ترمیم شنوایی در آزمایش‌های بالینی آینده شدند.

© The Independent