افرادی که با زنگ ساعت بیدار می‌شوند «خستگی مزمن» دارند

به گفته دانشمندان، آن‌هایی که دکمه تعویق را می‌زنند، در طول روز بیش از آن‌هایی که به طور طبیعی از خواب بیدار می‌شوند احساس خستگی می‌کنند

شب زنده‌داران از همه بیشتر چرت می‌زنند و از همه خسته‌ترند - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد فشردن دکمه تعویق [زنگ بیدار شدن] صبح‌ها ممکن است نشان‌دهنده «خستگی مزمن» فرد باشد.

به گفته پژوهشگران، کسانی که صبح‌ها با زنگ ساعت بیدار می‌شوند، نسبت به آن‌هایی که به طور طبیعی از خواب بیدار می‌شوند، خسته‌ترند.

این مطالعه که به قولی نخستین پژوهش علمی درباره چرت زدن است، نشان داد ۵۷ درصد کارمندان اداری تمام‌وقت در ایالات متحده آمریکا دکمه تعویق را می‌‌زنند.

به گفته دانشمندان دانشگاه نوتردام در ایالات متحده آمریکا، استفاده از زنگ در مقایسه با بیدار شدن به طور طبیعی، باعث می‌شود فرد بیشتر احساس خمودگی کند؛ چون این کار چرخه طبیعی خواب را مختل می‌کند.

در مقابل، افرادی که به طور طبیعی و بدون زنگ بیدار شدند، بیشتر می‌خوابیدند و در طول روز کافئین کمتری می‌نوشیدند.

چه بعد از بیدار شدن چرت می‌زدند چه نه، به یک میزان می‌خوابیدند. آن‌ها که بدون استفاده از زنگ چرت می‌زدند، در طول روز کمتر چرت می‌زدند یا اظهار خستگی می‌کردند.

به گفته پژوهشگران، وقتی به طور طبیعی بیدار می‌شویم، بدن درست پیش از بیداری ما واکنش استرس نشان می‌دهد تا به ما هوشیاری بدهد. هورمون‌های گوناگونی که در خواب عمیق و درست پیش از بیداری در بدن به گردش در می‌آیند، نیز بر این امر تاثیرگذارند.

اما استفاده از زنگ برای بیدار شدن واکنش استرس طبیعی را که به هوشیاری فرد منجر می‌شود، دور می‌زند و چرخه خواب را مختل می‌کند.

این گروه دریافتند که شب زنده‌داران از همه بیشتر چرت می‌زنند و از همه خسته‌ترند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر استفان متینگلی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «بیشتر آنچه درباره چرت زدن می‌دانیم، برگرفته از داده‌های مربوط به خواب، استرس یا رفتارهای مرتبط است. ساعت‌های زنگ‌دار و گوشی‌های هوشمند همگی دکمه تعویق دارند.»

«نظام پزشکی به طور کلی با استفاده از دکمه تعویق مخالف است اما در جست‌وجو برای داده‌های عینی چیزی دستگیرمان نشد.»

«اکنون داده‌هایی داریم که می‌توانیم ثابت کنیم این کار بسیار رایج است– و هنوز مباحث زیادی وجود دارد که درباره آن‌ها چیزی نمی‌دانیم. بسیاری از افراد چرت می‌زنند، چون خستگی مزمن‌ دارند.»

«اگر از هر سه نفر فقط یک نفر به اندازه کافی می‌خوابد، یعنی بسیاری از ما برای مهار خستگی به روش‌های دیگری روی می‌آوریم.»

در این مطالعه، ۴۵۰ بزرگسال را که کارمند تمام‌وقت بودند، بررسی کردند و با استفاده از دستگاه‌های قابل بستن به بدن، داده‌هایی برای سنجش مدت خواب و ضربان قلب به دست آوردند.

آن‌ها دریافتند زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان چرت می‌زنند اما آن‌هایی که از عملکرد تعویق استفاده می‌کنند، در طول ساعات خواب، بیشتر دچار اختلال می‌شوند.

دکتر متینگلی گفت :«این‌ها کسانی‌اند که سال‌ها جزو نیروی کار بوده‌اند؛ کارمندان تمام‌وقت که مدارک تحصیلی بالا داشته‌اند– و ۵۷ درصدشان چرت می‌زنند.»

«متاسفانه این آمار صرفا معرف جمعیت محدودی است که احتمالا عادات خوابشان کاملا درست است.»

و تایید کرد: «ما از گروه‌های سنی گوناگون مثل نوجوانان، خانواده‌های کم‌درآمد یا جمعیت‌هایی که بر حسب عادت از شرکت‌کنندگان در این مطالعه کم‌خواب‌ترند، اطلاعاتی نداریم.»

«بنابراین احتمالا این یک ارزیابی محافظه‌کارانه‌ از جمعیتی گسترده‌تر است.»

اما پروفسور آرون استریگل، استاد علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نوتردام، در نشریه خواب (Sleep) نوشت که چرت زدن نشان‌دهنده مشکل نیست؛ با این حال، نیاز به زنگ برای بیدار شدن نشان‌ می‌دهد فرد کمبود خواب دارد.

او گفت: «بخشی از تمرکز این مطالعه ابهام‌زدایی از اتفاقی است که با چرت زدن روی می‌دهد.»

«آیا این واقعا بدتر از بیدار شدن با اولین زنگ است– یعنی این‌قدر تفاوت دارد؟»

«توصیه به استفاده نکردن از زنگ کاملا مستدل است اما تا جایی که می‌توانیم بر اساس فیزیولوژی و داده‌هایمان بگوییم، بیدار شدن با زنگ یا زدن دکمه تعویق و بیدار شدن با دو یا سه زنگ، تفاوت چندانی ندارند.»

«اگر به دلیل کم‌خوابی باید با زنگ بیدار شوید– این مسئله مهمی است.»

گزارش تکمیلی از اس‌دبلیوان‌اس

© The Independent

بیشتر از زندگی