هیلاری کلینتون در کتابش راجع به زنان شجاع نام مارگارت تاچر را نیاورده

کلینتون می‌گوید مشخص نیست تاچر چه تغییرات مثبتی ایجاد کرده است

هیلاری کلینتون و دخترش چلسی کلینتون در مراسم معرفی و امضای کتابش در 3 اکتبر 2019- Angela Weiss / AFP

هیلاری کلینتون در مصاحبه‌ای توضیح داد که به چه دلیل در کتاب جدیدش راجع به زنان شجاع، نامی از مارگارت تاچر نبرده است.

در برنامه زنده رادیو ۵ بی‌بی‌سی از وزیر خارجه سابق آمریکا دعوت شده بود تا در مورد کتاب جدید خود به اسم «کتاب زنان شجاع: داستان‌هایی جذاب از شجاعت و پایداری» صحبت کند، مجری برنامه، اما بارنت از او پرسید که چرا در این کتاب نامی از اولین نخست وزیر زن بریتانیا برده نشده است.

بارنت گفت: «بدون شک وقتی درباره زنان شجاع صحبت می‌کنیم، اسم او به ذهن خطور می‌کند، حتی اگر شما علاقه‌ای به او نداشته باشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلینتون که اگر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را نمی‌باخت، نخستین رئیس جمهور زن آمریکا می‌شد، در پاسخ به این سؤال گفت زن شجاع تعریفی دارد که «خصوصیات تاچر با بخشی از آن همخوانی ندارد».

کلینتون گفت: «حتما که اسم او به ذهن خطور می‌کند، اما به نظر ما، بخشی از تعریف زن شجاع، بر می‌گردد به باز کردن راه برای دیگر زنان و تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در این زمینه. این تعریف راجع به او صدق نمی‌کند. به نظر من سابقه او مبهم و نامشخص است.»

تاچر، که دختر یک میوه‌ فروش بود، در سال ۱۹۷۹ به نخست وزیری انتخاب شد. وی در سه انتخابات ملی برنده شد و قبل از استعفا در سال ۱۹۹۰، لقب «بانوی آهنین» به او داده شد. تاچر در سال ۲۰۱۳ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

کلینتون در ادامه گفت معتقد است تاچر فوق‌العاده قوی بود و این نشانه با هوش بودن او بود که با دقت در انتخاب مدل مو، سبک صحبت کردن، و طرز لباس پوشیدن، تلاش می‌کرد که مقبول‌تر باشد، اما سابقه او با معیارهای این کتاب همخوانی ندارد.

او در توضیح سخنان خود گفت: «ما به معیار مشخصی توجه می‌کردیم و آن این بود که شخص مورد نظر چه تغییرات مثبتی ایجاد کرده است، و آیا تغییراتی که او ایجاد کرده راه را برای افراد بیشتری باز کرده است؟ چنین چیزی مشخصا در مورد تاچر وجود نداشت.»

سخنان این نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا در مورد نخست وزیر سابق بریتانیا در رسانه‌های اجتماعی با بهت و تعجب کاربران مواجه شد.

آلاستر استوارت، روزنامه‌نگار بریتانیایی، نوشت: «جالب است است. هیلاری کلینتون در مصاحبه با آی‌تی‌وی نیوز می‌گوید مارگارت تاچر سابقه پرتعارضی داشت است. دارم از خنده روده‌بر می‌شوم.»

شخصی در تویتر نوشت: «چه استدلال مضحکی در مورد تاچر. مهم نیست که به او علاقه دارید یا از او متنفرید، او اولین نخست وزیر زن بریتانیا بود و همین به تنهایی همه دیوارها را فرو ریخت و به زنانی که فکر می‌کردند دست یافتن به چنین موقعیتی ممکن نیست امید بخشید.»

شخص دیگری نوشت: «بله، تنها کاری که تاچر کرد این بود که به ساقط کردن یکی از ظالم‌ترین حکومت‌ها در تاریخ معاصر جهان کمک کرد. از نظر هیلاری کلینتون و چلسی کلینتون، ظاهرا این هیچ تغییر مثبتی برای زنان ایجاد نکرده است.»

© The Independent