هه‌نگاو: در خیزش سراسری ۱۲۴ نفر در استان کردستان کشته شدند

تازه ترین آمار کشته‌ها و بازداشتی‌های استان کردستان در جریان اعتراضات در جریان خیزش سراسری از سوی سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام شد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز یکشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۱، اعلام کرد در جریان سرکوب اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی در استان کردستان ایران، طی ۳ ماه گذشته ۱۲۴ شهروند در اثر شلیک گلوله یا ضرب‌وشتم سرکوبگران جان باخته‌اند .

بر اساس این گزارش، در این فهرست ۱۵ کودک و ۷ زن حضور دارند.

طبق آمار هه‌نگاو، بیش از هشت هزار نفر نیز در اعتراضات مردمی مجروح و زخمی شده‌اند.

فعالان حقوق بشری که اخبار شهرهای کردنشین ایران را پوشش می‌دهند، در یک ماه اخیر بارها خبر از شلیک گلوله جنگی به سمت شهروندان داده و اعلام کرده بودند در برخی شهرها از خودروها و سلاح‌های نیمه سنگین جنگی برای سرکوب اعتراضات استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد بازداشتی‌های خیزش سراسری در استان کردستان نیز در گزارش تازه هه‌نگاو، «بیش از ۶۵۰۰ نفر» عنوان شده که تاکنون هویت ۱۶۰۲ نفر از آن‌ها مشخص شده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری، در بین بازداشتی‌ها ۱۴۸ کودک، ۱۷۷ زن و ۷۸ دانشجو حضور دارند.

روز یکشنبه ۲۰ آذر همچنین شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از محمد اسماعیل بیگی، وکیل سامان یاسین (صیدی)، رپر کرمانشاهی خبر داده است که این بازداشتی خیزش سراسری به «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده است و به وکیل این هنرمند نیز حق مطالعه پرونده را نداده‌اند.

بازداشت «منصور محمدزاده» شهروند کرد سنندجی، «حسنا حیدری» دانشجوی ارشد شیمی دانشگاه رازی در کرمانشاه، «دلیر نصری» زندانی سیاسی سابق سنندجی و چهار جوان به نام‌های جواد آیاتی، هیدی ناظمی، پیمان منصوری و فایق حسین‌پور در ارومیه، از دیگر اخبار شبکه حقوق بشر کردستان در روز ۲۰ آذر بوده است.