شناسایی صدها اردوگاه کار اجباری در سین کیانگ چین

تعداد مسلمانان اویغور بازاشت شده در چین، بیش از یک میلیون نفر تخمین زده شده

پرچم چین، پشت سیم‌خاردار در یک مجتمع مسکونی در جنوب کاشغر(دومین شهر بزرگ ایالت سین کیانگ چین) - ۴ ژوئن ۲۰۱۹

GREG BAKER / AFP

یک سازمان دفاع از حقوق بشر می گوید تعداد بسیار بیشتری بازداشتگاه اسرای اویغور را در شمال غربی چین شناسایی کرده است. 

تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد احتمالا بیش از ۴۶۰ زندان، اردوگاه کار اجباری و به گفته دولت چین «مراکز آموزش حرفه‌ای» در ایالت سین کیانگ ایجاد شده است.

نهاد موسوم به «جنبش آگاهی ملی ترکستان شرقی» (اِتنام) که در ایالات متحده مستقر بوده و خواهان استقلال سین کیانگ است، مختصات ۱۸۲ مرکز بازداشت (اقلیت مسلمان اویغور) را که به آن‌ها «اردوگاه اسرا» اطلاق کرده، منتشر کرده است.  

دو زن در حال تزئین یک قبر در قبرستان اویغور در حومه هوتان، شمال غربی سین کیانگ- ۳۱ مه ۲۰۱۹

یکی از تحلیلگران «اتنام» می گوید حدود ۴۰ درصد مراکز مشکوکِ ردیابی شده توسط این نهاد، پیشتر گزارش نشده بوده، و تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد تعداد مسلمانان اویغور که در چین بازداشت شده‌اند به مراتب بیش از یک میلیون نفری است که تاکنون تخمین زده شده است.

در ماه مه، راندال شریوِر، یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا در امور آسیا، گفت پنتاگون برآورد می‌کند که تعداد مسلمانانی که تحت بازداشت دولت چین قرار دارند «نزدیک به سه میلیون نفر» است. 

بیانیه «اتنام» در اشاره به این برآوردها می‌گوید:«به اعتقاد ما، با توجه به ترکیب (بازداشتیان) در زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری، این رقم به مراتب بیشتر است.» این نهاد می‌گوید در زمان مقتضی جزئیات این آمار را منتشر خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کایل اُلبِرت، مدیر اجرایی «اتنام» می‌گوید محاسبات جدید هنوز هم ممکن است تصویر واقعی از تعداد بازداشتیان را منعکس نکند. آقای اُلبرت به خبرگزاری فرانسه گفت:«ما نگران وجود مراکز بیشتری (برای بازداشت مسلمانان اویغور) هستیم که تاکنون شناسایی نشده است.»

جمعیت سین کیانگ حدود ۲۲ میلیون نفر است که ۸ میلیون آن اویغورند.

تصاویر بزرگی که نمای قبرستانی در شمال کاشغر را مسدود کرده است- ۳ ژوئن ۲۰۱۹

از سال ۲۰۱۷، مسلمانان این منطقه هدف بازرسی‌های بی‌سابقه در پست‌های نگهبانی، اسکن صورت، ورود مقامات ایالتی به خانه‌هایشان و آموزش‌های حزب کمونیست و رهبر آن، شی جین پینگ، بوده‌اند. 

فعالان حقوق بشر، پیشتر، این اقدامات را «نسل کشی فرهنگی» خوانده و گفته‌اند چین زبان خاص اویغور، اعتقادات این اقلیت و راه و رسم زندگی‌شان را از میان می‌برد تا آن‌ها را با سایر نواحی کشور یکسان کند. 

دولت چین، اما، می‌گوید شرکت در «مراکز آموزشی» در ایالت سین کیانگ داوطلبانه و سیاست‌های دولت در منطقه به دنبال یک رشته حملات تروریستی جدایی طلبان، لازم است.

گِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت‌خارجه چین در پکن، ضمن انتقاد از «اتنام» و «بی اساس» خواندن اتهامات این نهاد، به خبرنگاران گفت:«تمام دروغ‌ها در مقابل حقیقت رنگ خواهد باخت.»

© The Independent

بیشتر از جهان