قتل مشکوک یک روحانی اهل سنت در خاش

جسد مولوی عبدالواحد، روز جمعه و یک روز پس از ربودن او پیدا شد

برخی کاربران حامی حاکمیت کشتن او را از سوی «اغتشاشگران» و یا «دشمن» عنوان کرده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز دلیل کشته شدن عبدالواحد ریگی را برای اختلاف افکنی در میان مردم در سیستان و بلوچستان می‌دانند - 55online

روز جمعه خبری مبنی بر کشته شدن مولوی عبدالواحد ریگی، امام‌جمعه اهل سنت مسجد امام حسین شهرستان خاش منتشر شد. بر اساس این خبر، او روز پنجشنبه هفدهم آذر ربوده و روز جمعه پیکرش در یکی از جاده‌های فرعی خاش پیدا می‌شود.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، در مورد نحوه رخ دادن این اتفاق می‌گوید: «مولوی عبدالواحد، امام‌جمعه مسجد امام حسین شهرستان خاش، روز گذشته در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از در پشتی مسجد او را صدا و سوار یک خودرو پژو بدون پلاک می‌کنند.»

شمس‌آبادی در ادامه با اشاره به تلاش چند ساعته برای پیدا کردن این روحانی اهل سنت گفت: «بعد اطلاع از ربوده شدن مولوی عبدالواحد، با دستور دادستان شهرستان برای تحقیق روی پرونده، بازپرس تعیین شده بود و تمام نیروها برای پیدا کردن مولوی عبدالواحد و شناسایی آدم‌ربایان مامور شده بودند که متاسفانه به نظر می‌رسد متهمان بعد از ربایش به قتل مولوی عبدالواحد اقدام کرده‌اند.»

دادستان زاهدان سپس اعلام می‌کند که جسد مولوی عبدالواحد در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش در حالی که سه گلوله به او شلیک شده بود، کشف شد.

حبیب رازدار، فرمانده انتظامی خاش، با اعلام این خبر که تیمی ویژه از ماموران را برای دستگیری عاملان این اتفاق تشکیل داده است، گفت: «در بررسی‌های اولیه ماموران انتظامی در صحنه، مشخص شد امام‌جمعه اهل سنت مسجد امام حسین این شهرستان توسط افراد ناشناس مسلح در روز قبل ربوده و سپس او را به شهادت رسانده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان نیز با صدور بیانیه‌ای این سناریو را تایید کرد و نوشت: «بر اساس گزارش‌های اولیه،‌ مولوی عبدالواحد ریگی،‌ امام‌جمعه اهل سنت مسجد امام حسین شهرستان خاش، از مولوی‌های شاخص منطقه و استان سیستان و بلوچستان توسط افراد ناشناس ظهر پنجشنبه ربوده و به شهادت رسیده است.»

او ازجمله حامیان جمهوری اسلامی شناخته می‌شد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی به این اتفاق نشان دادند. برخی کاربران حامی حاکمیت، کشتن او را به «اغتشاشگران» یا «دشمن» نسبت داده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز کشته شدن عبدالواحد ریگی را برای اختلاف‌افکنی میان مردم در سیستان و بلوچستان عنوان کرده‌اند. آن‌ها با بیان احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی در این ترور معتقدند که با کشته شدن این روحانی اهل سنت، حاکمیت به دنبال ایجاد اختلاف و درگیری در میان معترضان و همچنین دور شدن از هدف خیزش سراسری است؛ اتفاقی که ممکن است به ترور روحانیان سنی حامی مردم منجر شود و آن را به درگیری‌های درون قومی ربط بدهند.

فیلمی از دیدار عبدالواحد ریگی با مسئولان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. پیش از آن، مولوی عبدالحمید از روحانیان اهل سنت و سران طوایف در این استان خواسته بود با مسئولان جمهوری اسلامی زد و بند نکنند. در این ویدیو که برخی کانال‌های تلگرامی آن را به دیدار او با نمایندگان علی خامنه‌ای مربوط می‌دانند، مولوی عبدالواحد خطاب به فرستادگان رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید: «کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد؛ از مسجد امام حسین که من پیش‌نماز آن هستم حتی یک نفر هم در آشوب اخیر خاش حضور نداشت.»

طایفه ریگی یکی از معروف‌ترین طوایف در سیستان و بلوچستان است و از همین رو اهمیت اتحاد در میان مردم سیستان و بلوچستان بیش‌ازپیش احساس می‌شود. جمهوری اسلامی با دمیدن در آتش انتقام، تلاش می‌کند مسئله اعتراضات سراسری در این استان را این‌گونه حل کند.