عفو بین‌الملل: ۶۰درصد کودکانی که کشته شده‌اند در کردستان و بلوچستان به‌قتل رسیدند

۱۴درصد از مجموع افرادی که از ابتدای شروع خیزش سراسری به‌ضرب گلوله نیروهای سرکوب کشته‌شده‌اند کودک بوده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک گزارش تازه، جزئیات بیشتری از کودکانی که توسط عوامل سرکوب حکومت ایران کشته شده‌اند منتشر کرد.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد دست‌کم ۱۴درصد از مجموع افرادی که از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، به‌ضرب گلوله نیروهای انتظامی-امنیتی، یا در پی ضرب‌وشتم آن‌ها، جان خود را از دست داده‌اند کودک بوده‌اند.

در تعریف سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهادهای حقوق بشری، به تمامی افراد یا نوجوانان زیر ۱۸ سال «کودک» گفته می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل، با جمع‌آوری اطلاعات و راستی‌آزمایی داده‌های به‌دست آمده موفق شده نام و مشخصات ۳۹ کودک پسر و پنج کودک دختر کشته‌شده در جریان اعتراض‌های سراسری را ثبت کند.

بر پایه اطلاعات سازمان عفو بین‌‌‌الملل، کوچک‌ترین کودک کشته شد در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران، یک پسربچه دو ساله است.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد دست‌کم چهار تن از کودک کشته‌شده، در اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای، از فاصله نزدیک به‌قتل رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه گزارش عفو بین‌الملل، پنج کودک، شامل چهار دختر و یک پسر، به‌دنبال جراحات و ضرب‌وشتم مرگ‌بار نیرو‌های سرکوبگر حکومت ایران کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، در بخش دیگری از گزارشی که شامگاه جمعه نهم دسامبر، ۱۸ آذرماه، منتشر شد نوشت: نمونه‌های پرشماری وجود دارد که نشان می‌‌دهد نیروهای امنیتی و عوامل سرکوب حکومت ایران، بعد از قتل کودکان، به اعضای خانواده قربانیان فشار آورده‌اند که یا باید درباره قتل کودک خود سکوت کنند، یا باید روایت دروغی از علت یا چگونگی کشته شدن فرزند خود ارائه دهند. سازمان عفو بین‌الملل توانسته‌اند ۱۳ مورد از این دست فشارها و تهدیدها را شناسایی و راستی‌آزمایی کند.

بر پایه یافته‌های سازمان عفو بین‌اللل، ۶۰درصد از کودکانی که در جریان اعتراض‌های سراسری هفته‌های گذشته در ایران، به‌دست عوامل سرکوب حکومتی کشته شده‌اند بلوچ یا کرد بوده‌اند. جمعیتی از مردم ایران که به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، برای مدت زمان طولانی قربانی آزار‌ و اذیت و تبعیض‌های نظام‌مند حکومت بوده‌اند.

از میان ۴۴ کودک کشته‌‌شده‌ای که سازمان عفو بین‌الملل توانسته هویت آن‌ها را راستی‌آزمایی و ثبت کند، ۱۸ تن، یعنی بیش از ۴۰درصد از مجموع کودکان کشته‌شده، در بلوچستان به‌قتل رسیده است. دست‌کم ۱۳ تن از این قربانیان در «جمعه خونین» زاهدان، هشتم مهرماه، به‌دست عوامل سرکوب حکومت ایران کشته، شدند.